Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokka-akseli jälleen.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #126508

    Aatos olisi koota yksi moottori (2CV6) kevääksi, ja mietin nokka-akselin kohtaloa.
    Lueskelin täältä vanhoja ketjuja hionnasta ja mahdollisesta profiilin muuttamisesta.
    Onko tuoretta tietoa/kokemusta viritetyistä akseleista.

    Pari kappaletta on tuossa pöydällä, ilmeisesti ihan samanlaisia perusmallisia. Käytettyjä ei ihan priimakuntoisia.

    Yksi muuttujahan tuossa on vielä se ajoitus, onko ne ajoitusmerkit kaikissa samalla tavalla ?

    Tarkoitus olisi siis aikaansaada toimiva käyttömoottori, ei mitään sen suurempia kikkailuja.
    “Vääntäväksi” tehtyjä n-akseleita on ainakin jotkut kehuneet.

    #160234

    Olen sitä mieltä että unohda koko virinokka, jos haluat hyvän ja luotettavan koneen. Alkuperäisenä se pelaa parhaiten eikä sinun tarvi “kikkailla” polttoaineen seoksilla, sytyillä y.m.. jota saattaa tulla eteen. Se vääntö mitä tulee lisää on kuin piuru saharassa, elikkä ei kannata. Mutta jos kumminkin teet, niin kysy semmosilta joilla kone on kestänyt vaikka 50,000km, viritetyillä palikoilla.

    #160235

    R-koneistuksessa on “valmis kaava” hyvälle nokalle, osaavat tehdä sellasen kivasti vääntävän. Kokemusta on sellasen kanssa ajamisesta, jääpi ykköspykälä käytännössä tarpeettomaksi tuolla saatavalla väännöllä…

    Voin taas vain suositella tuollaisen laittoa, itselläkin odottaisi, mutta on “toisenlaiset suunnitelmat” jotka ovat hieman jättäneet tuon laittamisen taka-alalle. Ja muutakin askaretta häirittemässä…

    18heppainen? on kyllä monasti jutustellutkin tuon kyseisen nokan omistajan kanssa, sellainen on hänellä niin vaparissa kuin ahdetussa, jotta kaipa se pelaa vakiossa ja viritetyssäkin..? Taisipa siis tulla paljastettua keneltä saapi käytännön kokemusta kysästä… 🙄

    #160236

    Jos kunnostaa käytetyn nokan niin eipä se mitään haittaa, vaikka siinä sivussa teettää siitä vääntävämmän. Kyllä pajat, jotka tuota tekevät osaavat myös huolehtia, että se tehdään oikein. Monesti koneet tehdään tehtaalla “matalaviritteisinä” niiden saaste ja muista syistä johtuen, joten kyllä sätkän koneessakin parantamisen varaa vielä olisi. Nokka ei kestävyyden kannalta ole niin suuri muutos kuin esimerkiksi poratut sylinterit ja niihin sovitetut männät, taikka venttiilikoneisto, johon vaihdetaan suuremmat venttiilit.

    280 asteisen vääntö ja kierroskoneen “kompromissinokan” voisin laittaa mielelläni sätkän koneeseen, mutta yli 300 asteista kierrosnokkaa en laittaisi…Sillä hukataan normaaleja kaupunkiajo-ominaisuuksia ja mm. kampiakseli vaatisi parempaa tasapainotusta, jotta ko. paketti kestäisi pitkään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160237

    Kytkin ei tykkää jos ykkönen unohdetaan 😳

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #160238

    Mistä nuo asteluvut ja miten ne on mitattu “siis 280 ja 300”
    Ja se ajotus on sitten vähintään yhtä tärkee,ku nuo asteet siihen kulkuun ja vääntöön!

    #160239

    @AK 5 wrote:

    Mistä nuo asteluvut ja miten ne on mitattu “siis 280 ja 300”
    Ja se ajotus on sitten vähintään yhtä tärkee,ku nuo asteet siihen kulkuun ja vääntöön!

    Siellä tuo on tarkasti selostettu ja pajat ovat tähän asti ymmärtäneet mistä puhun.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #160240

    Sama kirja sivu 5.5
    Ei muuten ole ihan sama miten on mittailtu….Ja ei muuta ku mittailee…
    Mulla on jo viimetalven mittaukset,ni päästään vertailee. 😀

    #160241

    Löysin Gt-motorin mittaustulokset tallestani… Visa V06/630 (se vanhempi, 9.0:1) nokan vakioarvot, imu 274 ast, pako 242 ast. imu nosto 6.5mm ja pako 6,37mm ja alla: “HUOM: nosto ja asteet suoraan nokka-akselilta 0.25mm välyksellä”

    Sama tavalliselle kutoselle: imu ja pako 252 ast. 5,9mm nostolla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.