Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokka-akselin vaurioituminen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127482

    Nokka-akselit ovat kampien ohella häviävää materiaalia ainakin uusien osien osalta. Niin kauan kun rattaat pysyy nipussa, eikä laakeripinnoillakaan ole merkittäviä vaurioita, nokka-akseli on kunnostettavissa periaatteessa täysin uutta vastaavaksi. Kunnostuksen yhteydessä on myös täysin mahdollista muuttaa aukioloaikoja, nostoja jne. jotka vaikuttavat suoraan moottorin käyttöominaisuuksiin. Suomeksi tämä tarkoittaa vääntävämpää tai kiertävämpää moottoria, tai jotain näiden väliltä. Mahdollisuuksia on monia ja sätkän koneen kohdalla muutokset nokka-akselissa ei välttämättä tarkoita sitä, että muitakin osia olisi pakko muuttaa. Eikä se tarkoita sitä, että koneesta olisi pakko tehdä “bensasyöppöä rallimoottoria”, kun näihin asioihin koskee. Alkuperäisillä asetuksilla on haettu hyvää kompromissia taloudellisuuden, moottorin eliniän, päästöjen ja ylläpidon osalta. Tällöin teho ja vääntö yleensä kärsii, eikä moottorin potentiaalista hyödynnetä kuin murto-osa.

    Jokatapauksessa, teki miten tahansa nokalle niin lähtökohta on sama, eli nokkakeppi käteen ja kuntoa tutkimaan.


    Kyseinen nokka A06/635, eli kutosen koneista enemmän vääntönokka kuin kierrosnokka. Elämää takana 105 000km ja selkeä vaurioitumisen alku meneillään…ihmeellistä kyllä, normaalisti kilometrejä menee enemmän ilman vastaavia pintamuutoksia. Punaisella ympyrällä huomioitu nokka, jossa pinnan väri on selkeästi muuttunut reuna-alueelta. Keltaisella on huomioitu nokan pää, jossa vastaavat muutokset normaalisti alkavat ensimmäisenä. Toisekseen erikoista on vaurionokan sijainti: Yleensä ensimmäisenä kuluu huonoksi etummaisin nokka, eli rattaan viereinen nokka, kun taas tässä oli kyseessä öljypumpunpään nokka.

    Kunnon huonontuessa entisestään tästä väriä muuttanut alue tummenee, siihen saattaa tulla kraatereita ja siitä saattaa lohjeta palasia öljykanavia tukkimaan ja vaurioita aiheuttamaan.

    Kyseisen nokan pystyy kunnostamaan hionnalla, ilman täyttöä. Täytössä vanha vaurioaines irrotetaan ja tilalle ruiskutetaan uutta metallia. Luonnollisesti se myös maksaa enemmän. Hionnassa huono hiotaan pois ja nokka muotoillaan alkuperäistä vastaavaksi. Venttiilin säädöt antavat anteeksi nokasta hävinneelle materiaalille tietyissä rajoissa.

    Nokan hiontoja tekee moottoritekniikkaan erikoistuneet yritykset ja vieläpä ihan kohtuulliseen hintaan. (Toistaiseksi) Sätkän nokkien kunnostuksia tiedän tehneen R-koneistus Keravalla, GT-motor Helsingissä ja aikoinaan myös rallipiireistä tuttu M.Virtanen, joka nyttemmin on eläköitynyt.

    Hintaa nokan kunnostukselle ( / muutostöille) tulee paikasta riippuen alle 100e per nokka, joka on vähemmän kuin puolet uuden harvinaistuvan varaosan hinnasta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165345

    Ei tosiaan kannata viskoa vanhoja nokkia metallijätteeseen löysin perustein.

    #165346

    Gt-motor oli 4 vuotta sitten noin 50% edullisempi. 8)

    #165347

    Tuohon kulumiseen taitaa vaikuttaa aika tavalla nostinkuppien kunto. Ne kun kuluvat kuopalle, jolloin kosketus nokkaan muuttuu epätasaiseksi. Eli jos kunnostaa nokka-akselin kupitkin kannttaa uusia.
    Nokan kärjestä kuluu eniten, kosketuspinta kun on pienimmillään siinä.
    Moottorissa käytetyn öljyn laatu vaikuttaa varmasti myös kestoikään.

    #165348

    Nostinkupit voi hinkata kotikonstein tai laittaa nokan mukana hiottavaksi.Viimeks hinkkasin itse. 8)

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.