Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokkaakselin tiiviste.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128652

    Terve.
    Onko niin et nokassa on vaan kierre mikä heittää öljyn takasin motoriin?
    Täällä oli lyhyt juttu asiasta jossa epäiltiin nokan öljyvuodon johtuvan huohottimesta.
    Mulla vuotaa vähän kärkikotelon takaa mutta huohotin on uusi.
    Eli mitä sille tekis muuta kun ostaa lisää öljyä?Voihan tietysti
    uusikin osa olla susi. En ole tehnyt mittaus testiä.
    Kyseessä kutosen moottori,en tiedä vuosimallia.
    Ja voisin ostaa ne jäähdytyspellit kun muoviset rupee häviään johonkin.

    #171024

    Suattaapi olla kampiakselin stefa josta se öljy tulee..helppo vaihtaa..propeli ja sen takana oleva pelti pois..

    #171025

    Kannattaa se alipaine testi tehdä..
    Saattaa se uusikin huohotinventtiili olla se vian syy ??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171026

    Varsinkin uusissa tarvikehuohottimissa on ollut vuotoja…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171027

    Joo!

    Ei kestänyt vuottakaan tarvike. Toivottavasti tää nykyinen kestäisi, vaikka tarvike onkin. Alkuperäiset on todella kalliita ainakin hinnaston mukaan.

    #171028

    Äitini aikoinaan opetti, ettei köyhän kannata halpaa ostaa. Alan itsekin oppia tästä viisaudesta. 🙄

    #171029

    Laitetaan vielä syy vuotoon jos jotain kiinnostaa.
    Sain senioriharrastajalta neuvon mitata sylinterin paineet.
    Tulos= v10.2 o5.0 öljyä sisään ja uusi mittaus o8.7.
    Vaihdamme männänrenkaat hoonaamme silinterit.

    #171030

    Oletko tehnyt sen huohottimen alipainetestin jo?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171031

    Teen sitten kun mylly on uusilla osilla kasassa.

    #171032

    …niin…yritän vain vihjata ja auttaa, että se testi pitäisi tehdä ennen sen koneen availua, sillä se vika voi hyvinkin olla siinä huohottimessa ja muuta huoltoa ei tarvita tähän hätään. Toki ei se pahaa tee fiksata konetta vimosen päälle, mutta alkuperäisen kuvauksen ongelmia se ei todennäköisesti poista. Jos männänrenkaat falskaa niin painetta esiintyy kaasarin puolella ja/tai pakokaasun mukana tulee sinistä savua ja putki, takapuskuri ja takalokasuojan seutu kyllästyy öljyllä. Tuolloinkin kärkikotelolta tulee öljyä ulos, kun mäntien painuessa alas ei kampikammion paine pääse oikeassa tahdissa ulos huohottajalta. Huohottajan toimiessa oikein kampikammiossa vallitsee lievä alipaine, joka säilyy siellä kierroksista huolimatta.

    Näihin sätkäkoneisiin pääsee parhaiten “sisään” kun harrastaa Dr. Housen tyylistä erotusdiagnostiikkaa ja käy asioita läpi kohde kerrallaan. Monesti tehdään monta asiaa kerrallaan ja se alkuperäinen syy ei koskaan selviä. Sen saattaa kyllä sohaista kuntoon siinä sivussa, mutta usein tuolloin jää väärään käsitykseen mistä se homma oikeasti kiikasti.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171033

    @Akaile wrote:

    …niin…yritän vain vihjata ja auttaa, että se testi pitäisi tehdä ennen sen koneen availua, sillä se vika voi hyvinkin olla siinä huohottimessa ja muuta huoltoa ei tarvita tähän hätään.

    Jotenkin veikkaan ettei huohottimen korjaaminen silti korjaa toisen sylinterin 5 barin puristuspainetta uskottavalle tasolle.

    #171034

    Koska puristuspaine-ero on noinkin suuri, tarkistaisin ja korjaisin venttiiliongelmat tai vaihtaisin katkenneet männänrenkaat mikäli sellaisia löytyy.

    #171035

    @RPekka wrote:

    @Akaile wrote:

    …niin…yritän vain vihjata ja auttaa, että se testi pitäisi tehdä ennen sen koneen availua, sillä se vika voi hyvinkin olla siinä huohottimessa ja muuta huoltoa ei tarvita tähän hätään.

    Jotenkin veikkaan ettei huohottimen korjaaminen silti korjaa toisen sylinterin 5 barin puristuspainetta uskottavalle tasolle.

    Tuskin korjaa juu, mutta pitkään seisotetuissa koneissa on vaarana, että karstoittuneet (tms) männänrenkaat eivät aluksi pidä puristuksia yllä niinkuin pitäisi. Monesti kone “vertyy” kun sillä heittää lenkkiä, joten senpä vuoksi ensin eliminoisin tuon huohotinongelman, ajaisin joitakin satoja kilometrejä ja seuraisin öljynkulutusta. 😉

    Myös tuo Mikin venttiilivinkki on aiheellinen, kantava venttiili voi jäädä raolleen ja hukata paineita.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171036

    Niin, lisäyksenä vielä että mikäli kone on ollut pitkään varastoituna, loraus valopetroolia sylintereihin, ja vartin kahvitauko. Jos ei tepsi, niin ne muut toimenpiteet. Jos noin väljän sylinterin saa syttymään, on savuefektit mahtavat mikäli puristuksen puute johtuu männärenkaista 😀 .

    #171037

    Terve.
    Kevyen remontin jälkeen öljyvuoto jäi historiaan.
    Uusi hauska huomio tuli kun kävin pakokaasuhuollossa.
    Letku putkeen ja asentaja sano et saa helv liikaa.
    Väänsi säätöruuvin kiinni niin mylly pyöri vaan vaikka olis pitäny sammua.
    Imee kuulemma jotain muuta kautta ainetta.
    Kaikkiin kysymyksiin tämän jälkeen oli vastaus asentajalta: en tiedä!
    Heitin Lahden reissun, hyvin kulkee, vähän miettii kun antaa hanaa.
    Ja soppaa tosiaan palaa, bensapinta tarkistettu, ilmanputsari vaihdettu.
    Kiva on kuitenkin et pääsee ajeleen kun kesä painaa päälle.
    Kerron vain tuloksen kun aika moni viitti vastata kun kyselin.
    Ja eihän bensan saanti ole mikään ongelma, Tampereellakin on monta mestaa
    missä myyvät,vaikka ollaan hämeessä!
    Tulee kirjoitussormi kipeeks, täytyy lopettaa.
    Mukavata kessää!

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.