Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nokkaakselin tiiviste.

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #171038

    Samankaltaisessa ongelmassa tyhjäkäyntisuuttimen vaihto auttoi… Eli olisko liian suuri reikäinen? Löytyy kaasarin kyljestä ulkopuolelta.

    #171039

    Ennenkö vaihtaa mitään suutinta niin kannattaa koplata kaasuläpän akseli kaasarista. Jos on selvästi välystä niin sieltä se todennäköisesti repii ylimääräistä ilmaa ja sen myötä ehkä jopa liikaa bensaa. Toinen mikä pitää muistaa pk-testissä, että kaasarin ja ilmanputsarin välinen töttörö pitää olla irti mittauksen ja säädön aikana. Muutoin kaasarille tulee putsarista huohottimen öljyhöyryjä, jotka taas sotkevat seosta. Tuo öljyhönkäily on myös ajoittaista, eli jos mittarissa säätää ensin seoksen just eikä melkein kohdalleen niin öljyhöyryjen aikana seos on ajossa rikkaampaa. Taas päinvastoin, jos säätää imuputki paikallaan seoksen “kohdalleen” niin öljyhöyryjen puuttuessa seos on auttamatta laihalla. Näistä tämä jälkimmäinen vaihtoehto on haitallisempaa koneelle.

    Kolmas homma seoksen suhteen on käytetyt tyhjäkäyntikierrokset mittauksen aikana. Olen havainnut, että esim. 950 kierrosta minuutissa polttaa seosta paremmin (=puhtaammin) kuin vaikkapa 750 rpm. 1000rpm on se raja tyhjäkäynnille, mikäli lapun aikoo saada. Syyksi tähän seoksen palamisen eroavuuteen epäilen kaksipyttyisen harvalyöntisyyttä suhteutettuna kaasarin toimintaan. Veikkaan, että ruiskulla tässä ei ole niin suurta eroa…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171040

    Huomattakoon että ajettaessa kaasun ollessa päällä ei tyhjäkäynti seoksella ole juurikaan suurta merkitystä..
    Silloin seos on taas kiinni muista suuttimista,,
    eli katsastuksessa voi tyhjäkäynnin seos olla vaikka hiukan laihallakin eikä ajettaessa tule silti konevaurioita..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #171041

    Pintakaasulla huomaa nypyttelyn, kun säätää tk seoksen laihalle.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171042

    @setä wrote:

    Terve.
    Kevyen remontin jälkeen öljyvuoto jäi historiaan.
    Uusi hauska huomio tuli kun kävin pakokaasuhuollossa.
    Letku putkeen ja asentaja sano et saa helv liikaa.
    Väänsi säätöruuvin kiinni niin mylly pyöri vaan vaikka olis pitäny sammua.
    Imee kuulemma jotain muuta kautta ainetta.
    Kaikkiin kysymyksiin tämän jälkeen oli vastaus asentajalta: en tiedä!
    Heitin Lahden reissun, hyvin kulkee, vähän miettii kun antaa hanaa.
    Ja soppaa tosiaan palaa, bensapinta tarkistettu, ilmanputsari vaihdettu.
    Kiva on kuitenkin et pääsee ajeleen kun kesä painaa päälle.
    Kerron vain tuloksen kun aika moni viitti vastata kun kyselin.
    Ja eihän bensan saanti ole mikään ongelma, Tampereellakin on monta mestaa
    missä myyvät,vaikka ollaan hämeessä!
    Tulee kirjoitussormi kipeeks, täytyy lopettaa.
    Mukavata kessää!

    Aivan uteliaisuuttani kyselen tästä kevyestä remontista. Oliko rankaita poikki mäntiä halki vaiko jotain muuta?

    #171043

    Ei halki eikä poikki ne paineet vaan pisti ihmetteleen.
    Männänrenkaat, hoonaus ja venttiilit ei sen kummempaa.
    Olis ehkä selvinny jollain pesulla, tuli nyt avattua moottori.
    Toivottavasti tuli niin hyvä et perikuntakin hämmästelee.
    Osat ei ole hirmu kalliita ja työhän on ilmaista!
    Kokemusta rikkaampi, jotkuthan laittaa hynänsä jopa golfiin!

    #171044

    Olisko nuo sitten niitä seisontavammoja

    eipä se kolhvi ole kovinkaan kummoinen ajettava.
    Kuinka lienee pelinä. Ei ole tullut kokeiltua

    #171045

    No tuo kampikammiopainetestihän se pitää minunkin tehdä ensin. Nimittäin huomasin tässä reissussa, että kammen takastefa alkoi vuotamaan, sumutti öljyä vauhtipyörän avittamana pitkin konehuonetta ja moottorin ja laatikon päällystää.

    Miten on tietäjät? Vaihdoin keväällä Motonetin Comma 20W-50 mineraalit, ja siitä ongelmat alkoivat. Ennen ajoin Mobil 1 RF 5W-50:llä ilman mitään ongelmaa. Nyt reissussa siis alkoi sumuttaa öljyä ja aivan kuin kammen takalaakeri hieman kolisisi tyhjäkäynnillä. Eikö riitä öljynpaine tyhjäkäynnillä? Vaihdoin Kittilässä takaisin Mobilit ja nyt pitää vain seurata mitä tuleman pitää. Voisiko nuo mineraali Commat tukkia esim. huohotinta sen verran, että paineet olisi koholla myös moottorissa ei vain kuskilla? Olivat nimittäin nuo Commat melkoista vihreää siirappia kun kaadoin purkista, mutta kuumasta koneesta ne tuli kuin vesi pihalle propun reijästä. Ja kylmän moottorin käynnistys tuotti melkoisen hienon sinisen savupilven, ei tuota tapahtunut Mobililla. En kyllä suosittele noita Commia kenellekään, vaikka piti olla oikein soveltuvat rasvat vanhaan 60 – 80 luvun ahtamattomaan kiukaaseen.

    Näin lausuu nimimerkki: Nyt vehkeet rasvassa.

    #171046

    No luulisi tuo Mobilin tulevan pienemmästä reiästä. Aika lirua on se lämpöisellä.
    Yaccon 15W50 pysyy näköjään ihan hyvin koneessa sisällä ja voiteleekin. Varmaan.
    Motonetin öljyistä en omaa kokemusperäistä tietoa. Jos huohotus kunnossa niin ei tule takastefasta,

    #171047

    No tuo Mobiili nyt on mobiilissa kuitenkin pysynyt sisällä, sotkematta moottoria ulkoapäin… Pesin nyt juuri äsken moottorin / koko moottoritilan joten täytyypä seurailla mitä tapahtuu seuraavaksi. Myyjän mukaan viimeiset stefat, kammen etu- ja takastefa, kuitenkin ostin pois tänään Rovaniemen Moponetista hyllystä pölyttymästä. Moottorin käydessä kuuntelin stetoskoopilla lohkon kylkeä ja sellaista pientä kivaa “vinkuvaa” ääntä mylly piti. Tuo tyhjäkäynnin “klonksottava” ääni oli poissa, koska moottori ei ollut varmaankaan täysin lämmin – kuten toissapäivänä ja tänään yhtäjaksoisen 300 – 400 km ajon jälkeen.

    Lausahti nimimerkki: Puhtaat vehkeet toistaiseksi

    #171048

    Öljymerkkien ja laatujen vaihteluissa suurin ongelma tulee tiivisteiden kylpemisestä erilaisissa kemikaaleissa. Toiset nimittäin kovettavat tiivisteitä ja joissakin öljyissä taasen on niitä vetristäviä kemikaaleja. Kun näitä kahta eri koostumusta sotketaan yhteen niin reaktio tiivistepinnoilla saattaa nopeutua. Sitten taas jos tämän “aiemmin vuotaneen” öljyn törkkää sellaiseen koneeseen, johon on juuri vaihdettu kaikki mahdolliset tiivisteet niin mitään ongelmaa ei välttämättä ole. Pätee myös asetelmassa mineraalit vai täyssynteettiset.

    Jos nyt jotain öljyvinkkejä pitää antaa niin Valvoline Max Life tuntuu pysyvän hyvin sisällä sellaisissa koneissa, joiden aiemmasta elämästä ei ole mitään tietoa. Täyssynteettisistä öljyistä on tullut testattua Mobilia, Nestettä, Teboilia ja Castrolia, ja näistä viimeisimpään olen eniten tyytyväinen. Tosin, täyssynteettistä öljyä en syötä sellaiselle koneelle, jossa männänrenkaat falskaa ja/tai tiivisteet ovat jo tiensä päässä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #171049

    Moro !!
    Kannattaa tarkistaa, että öjyn mittatikun kumi istuu oikein ja sulkee kunnolla tikun putken. Väitän joka kolmannessa sätkässä kumin nousseen hieman ylöspäin ja tällöin on riski menettää alipaine kampikammiossa tikunreiän kautta.
    Kumihan on kiinni siinä mittatikun lenkissä ja kun tikkua vedetään ylös lenkki vähän suoristuu ja kumi nousee ylemmäs.
    Korjauksen voi tehdä helposti tongeilla lenkkiä takaisinpäin taivuttamalla ja aina välillä kokeilemalla kumin istuvuutta putkeen. Kumi kuuluu painua putkensuuta vasten levennysosaan asti. Tosi helppo korjaus öljyvuotoihin 😆
    Lasse

Esillä 12 viestiä, 16 - 27 (kaikkiaan 27)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.