Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nopeudet

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129555

    Moro!

    Olen tässä miettinyt et onko tuossa TiLaPäisessä kulku kohdallaan. Kyselenkin mikä on kiltalaisten nopeusennätykset sätkillä ja millä koneella?? Mun 2cv6 -77:ssa on 652cm3 sylinterit/männät ja elektronisella sytkällä muuten alkuperäinen, eli yksikurkkuisella 34 pics 10 kaasarilla varustettu moottori. Huippu noin 115km/h tasasella. Satkua voi pitää hyvin matkavauhtina ainakin motarilla.

    Mikko

    #175357

    Pelkkä kone ei ratkaise sätkän huippunopeutta. Vakio kutoslootalla kaikki mikä tapahtuu 110 jälkeen riippuu siitä paljonko kone sattuu kiertämään sillä hetkellä niissä olosuhteissa. Sama kone ja kulkuneuvo Amin/Acadianen lootalla saattaa mennä 140 ja ehkä ylikin.

    Huippunopeutta enemmän arvostan kiihtymistä, kykyä ylläpitää vauhtia yllä ja koneen yleistä reagointia kaupunkiliikenteessä. Nopeallakaan sätkällä en tuntikausien matkavauhtina jaksa pitää yli 120km/h nopeuksia, koska se on ajollisesti kuluttavampaa ja ilmanvastus syö jo niin paljon enemmän bensaa. Ts. tankin rajat tulevat nopeammin vastaan ja kokonaismatka-aika venyy tankillakäyntien vuoksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175358

    Juu mulle kyllä riittää tuo 100km/h matka vauhtina mutta olin kiinnostunut että onko tuo mun kone säädöiltään ja kunnoltaan kohdallaan kun kulkee tuon verran. Auttaisiko tuo acadianen laatikko siihen että kun vetää nutikkaa perässä niin saisi matkavauhdin pysymään helpohkosti 90km/h? Vai onko siinä isommat välitykset ja kulkee vielä huonommin peräkärry perässä kun nyt?

    Mikko

    #175359

    Toissa syksynä Tampereen moottoritiellä ajeltiin useita kilometrejä toisen sätkän kanssa reilua 120 km/h:ssa. Kyseessä navigaattorilla mitattu nopeus.

    #175360

    Ymmärtääkseni kilvanajoon on toisenlaiset vehkeet 🙄
    Mulle riittää hyvin matkanopeudeksi 80 – 90 , mittari näytöllä. Moottoritielle en mene kuin pakosta 😈

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #175361

    Acadiane Visan koneella kulkee kyllä tuon 130 mutta ..en ainakaan henk.koht. pidä nopeuksista yli 100 km /h, paljon nautinnollisempana koen sen että jokaiseen mäkeen ei tarvitse tavoitella vaihdetankoa, uskoisin että Mikon Nutikan veto asiaan voisi löytyä ratkaisu siitä että laittaisit sen yksikurkkuisen tilalle kaksikurkkuisen kaasuttimen , näin suosittelevat ainakin VGS firman kaverit jotka näitä asioita tutkivat ja kokeilevat, ja sitten etsimään sopivia suuttimia.

    #175362

    Juu näinhän se varmaan olisi kuten Raimo sanoi, kaksikurkkunen pitäisi laittaa. Muuutta vooi voi ja vali vali kun pitäis poljin hässäkätkin vaihtaa ja miten sekin taas onnistuu 😯 😀

    Mikko

    #175363

    Nutikan vedon kannalta Acadianen loota olisi siinä mielessä parempi, että kolmosen välitykset ovat sellaiset, joilla kulku pysyy 80km/h:ssa neloselta pienempään heittäessä alkunopeudesta 100-110km/h. Vaikeasti selitetty, mutta siis jos ylämäkeen paahtaa satkua ja nopeus alkaa pudota niin acadianella kolmonen pitää kierrokset juuri parhaalla vääntöalueella ja kulku pysyy aikalailla 80km/h:ssä. Se on toinen juttu miten se sitten kulkee pitkällä nelosella Nutikan kanssa…Toisaalta tuskimpa kärryä kiskoo yli 80km/h?

    Mitä tulee tuohon kaasutinvalintaan niin kun kerta saavutat 115km/h kutosen lootalla niin mitä kaasari siitä muuttaisi? Kierrokset pyörivät siellä 6000-7000 paikkeilla joka tapauksessa.

    Kilvanajosta puheenollen, koen lähes päivittäin olevani “jaloissa” vähäempaattisessa nykyliikenteessä, joten mielestäni kaikki ketteryys on tervetullutta. Enkä tarkoita tällä naama irvessä kamppailua huippunopeudella. Esimerkiksi kaistanvaihto on sellainen asia, jossa olen ikäväkseni havainnut monesti äärimmäisen mulkkua toimintaa; vilkkua näyttäessä ja sopivaan väliin tähdätessä takana tuleva päättääkin painaa kaasua ja estää ryhmittymiseni juuri HÄNEN eteensä. Näissä tilanteissa jos pystyy kaasua antamalla estämään tuon toiminnan niin ehkä sen vastapuolen ajatustasollakin jossain tulevaisuudessa tapahtuu muutosta..”Oho, se kiihtyikin siihen väliin”. Tämä ei tietysti ole mikään ongelma kaupunkien ulkopuolella, mutta kehä 3 sisäisessä pölhölandiassa yllättävän yleistä. Samaa väliä Xantialla ja sätkällä sahatessa huomaa tämän vastapuolen reagoinnin, vaikka tilannenopeudet ovat täsmälleen samoja 60km/h rajoitusalueella.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175364

    Ajattelinkin että olisko tuplakaasarilla enemmän voimaa kun menee tavaraa enemmän läpi? Eli ei hyytyis niin paljon mäkiin tuo nutikka perässä.
    Mikko

    #175365

    Ja Hannulle vielä, ajetaanhan näillä kilpa-ajoja tuolla keski-euroopassa 😮

    Motarilla ajan siksi, että mulla sätkä on arki käytössä. Esim. Poikien kanssa paini treeneissä Turengissa käydessä en viitsi kolmea kertaa viikossa ajella pikkuteitä.

    Mikko

    #175366

    @cee4 wrote:

    Moro!

    Olen tässä miettinyt et onko tuossa TiLaPäisessä kulku kohdallaan. Kyselenkin mikä on kiltalaisten nopeusennätykset sätkillä ja millä koneella?? Mun 2cv6 -77:ssa on 652cm3 sylinterit/männät

    Tuossapa se syy on, miksi ei kovempaa kulje. 652 männät, rajoittaa kivasti kierroslukua, kun ovat reilusti painavammat. Etu mitä isommilla pytyillä saa, on lisääntynyt vääntö, haittana sitten tulee se ettei kone jaksa kiertää niin pitkälle kuin vakiokutonen…

    Visan oma syttykin on osallisena väännön lisäämisessä, mielestäni 123 ei tarjoa vastaavaa vääntöä kuin mitä Visan oma systeemi antaa. VakioVisassa on vääntöä n. 25% enemmän kuin vakiokutosessa, siitä taas saa sen että voi käyttää huomattavasti pitempiä välityksiä, joka taas vähentää mm. sisämelua…

    Aikanaan kun miulla oli Visa Tinskussa, GS:n pitkällä vaihteistolla, niin sillä tuli pyyhkäistyä kierroslukumittarin mukaan noin 170 km/h. Ihan paljon, ja ehkä vähän liikaakin, vakioalustalle, tosin melko tonttiin laskeutuneelle… Sittemmin kun on muuten vakiokutoseen palannut, vain polttoaineensyöttö päivitetty nykyaikaiseen, sekin jaksaa kivasti GS:n pitkillä pykälillä ja pakko se myöntää on ettei kanssa-autoilijat tuolla ruuhka-Suomessa osaa ymmärtää että 120km/h alueella viihtyy ohituskaistalla ihan riittävää nopeutta ylläpitäen…

    @cee4 wrote:

    Ajattelinkin että olisko tuplakaasarilla enemmän voimaa kun menee tavaraa enemmän läpi?

    Ihan noin yksiselitteistä tuo ei ole. Eikä kaasari ole tuplakaasari, vaan kaksikurkkuinen vaiheittain avautuvilla kaasuläpillä. Tupla taas olisi sellainen missä on kaksi samanaikaisesti avautuvaa läppää, kummallekin pytylle omansa, ja semmoisen kanssa on enemmän tehonlisäystä löydettävissä. Syy kaksikurkkuiseen on siinä että sellaisen kanssa saadaan helposti hallittava “normiajon” alue hyvällä polttoainetaloudella, ja sitten kun lisämenoa kaipaa niin avaamalla sen toisenkin hengitysreiän on lopputehot käytettävissä…

    Ja totta on, kilpaa ei liikenteessä ajella pitäisi. Eikä lujaa ajaminen ole erityisen rentouttavaa, mutta jotain kivaa siinä tuntuu olevan. Onneksi on tullut rauhoituttua nykyään, vissiin nuo “takapenkin nopeudenrajoittimet” hillitsee älyvapaata käytöstä liikenteessä, tai sitten sitä on vain kasvanut isommaksi…

    Ja sekin on totta että moneltakin valmistajalta löytyy tehdasvireisinä laitteita mitkä kulkee vähintään tarpeeksi. Mutta, se on vallan palkitsevaa saada tuollainen neljä-viisi vuosikymmentä vanha, hitaaksi tunnettu laitos kulkemaan nykyliikenteen mukana vaivattomasti. Samaten virittäminen palkitsee, kiva kokeilla osaako kaivaa lisäheposia ja onnistuessaan tunne on mitä mukavin. Välillä sitten tulee opintokappaleita, ja silloin ollaankin tunneskaalan toisessa päässä…

    #175367

    Olisko Jasulla tai muilla mitään hyvää keinoa saada tuo kulkemaan Nutikan kanssa “kevyesti” tuota 90km/h? Kyllä se nytkin sen kulkee kaasupohjassa ja “otollisissa” olosuhteissa. Kulkisko esim paremmin normi 602cm3 sylintereillä?
    Niin kuin jo aijemmin totesin tuo 115km/h on ilman vaunua mulle riittävä.

    Mikko

    #175368

    Tuosta sytystä ja väännöstä vielä sellainen pointti liittyen tähän visakonversioon…Lukaiseppas Mikko arkistosta Raja(la) tietoa visan koneesta Acadianen keulille. Siellä on erittäin valaiseva viittaus sytytysennakon muutoksesta. Muistelen, että Visa-Haynesissä on taulukko, joka näyttää sytytyksen ennakkoa eri kierrosalueilla. Tämä eroaa merkittävästi kutosen ennakosta ja sillä on sellainen vaikutus, että kutosen keskipakosäätö toimii visamännille liian aikaisin…Tällä menetetään alavääntöä ja erityisesti ylävääntöä kutosen alakerralla ja visan männillä. Senkin pystyy muuttamaan ja vieläpä ilman 123:n hankintaa, ihan kärkikotelon kanssa!

    Burtonin visamäntien painosta pitää muistaa se, että niistä on kevennetty tavaraa päistä puristussuhteen pudottamiseksi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #175369

    Mullahan ei ole visa mäntiä vaan ne ns big bore männät, tosin burttonilta hankittu.

    Mikko

    #175370

    Ei ollu Mikko tarkoitus provosoida tolla letkautuksellani, sorry, humoriksi tarkoitin.
    Kaistan vaihtoon kommentoin sen verran että se on kehäkolmosen sisäpuolella ihan kusipäiseksi menny.
    Kaupungilla kun vaihtaavat kaistaa niin enempi sääntö ettei vilkkua näytetä, siellä kai onnistunut kaistanvaihto perustuu yllätykseen koska jos vilkkua näyttää niin ihan varmasti ajetaan rako umpeen. Tämä myös tavallista että henkilöauto vaihtaa kaistaa vasemmalta oikealle aina bussin eteen, kääntyäkseen siitä oikealle jolloin jalankulkijat ylittää risteävää katua, siinä sitten seistään kaikki odottamassa.
    Kuten myös ulostuloväylillä rampeista tullaan kolmion takaa eteen.
    Perskuta kun lähti kirjoittelu käsistä ja poikkes vähän aiheesta, palatakseni alkuperäiseen aiheeseen niin peräkärryä vetäessä on suurin sallittu nopeus 80 km/h

    Hausjärvi / Hy-Ri

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 23)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.