- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Nopeusmittarin vaihdelaatikon pää
Moro!
Olis semmonen pulma:
Kun kunnostelin tuota wanhuksen vaihdelaatikkoa niin huomasin että se pikkuakseli joka pyörittää nopeusmittarin vaijeria on sormella pysäytettävissä.Kuuluuko olla näin vai onko jokin rikki??
Otin sen pikkuakselin pois ja kokeilin sormella sinne reikään (edelleen puhutaan vaihdelaatikosta 😉 ) niin se hammasratas mikä pyörittää sitä pikkuakselia on kans sormella pysäytettävissä mutta se akseli mikä menee siitä hammasrattaasta läpi ei ole pysäytettävissä.
Tuo pikkuakseli kyllä muuten pyörii normaalisti mutta tosiaan pystyy sormella pysäyttämään 😯 Onko normaalia jos ei mikähän vikana??
Mikko
Laatikon päätymutteri löysällä, Wanhuksen laatikossa tuo kyseinen ratas joka pyörittää nopeusmittarin ratasta on erillinen osa päätymutterin ja laakerin välissä toisin kuin uudemmissa eli Nelkuissa ja Kutosissa…
Laatikon pääty auki, mutterin kiristys ja ongelma on kadotettu..!
Homma selvis ❗ ❗
Ei kuulunu olla sormella pidettävä,avasin vaihdelaatokon perän ja akselin kiristys pultti oli ihan irti.Kumma juttu sinänsä kun oli löystymisen estävä “tikkukin” paikoillaan 😯
Jasuhan näköjään tuon asian ehtikin vinkata! Yritin muuten soittaa 🙂
Mikko
Siellä osat pääsee hitusen kulumaan, jolloin tulee pieni välys ja se tuntuu helposti siltä että ko. mutteri olisi “täysin irti”. Siksi se lukkosokka siellä on, ettei sitten mutteri kokonaan aukipyörimään pääsisi ja tuhojaan tekisi…
Tuo on oikeastaan hyvä varotoimenpide, tuo rakenne, verrattuna uudempiin. Tietää milloin on päätymutterin kiristämisen aika, kun nopeusmittari lopettaa toimintansa… Tiedä sitten onko tehtaalla ihan noin pitkälle tuota ajateltu, mutta nyt puolen vuosisadan jälkeen voi tehdasta kehua kauaskantoisista ajatuksista..!
On ilmeisesti puhelin ollut ääneti, ettei pientä poikaa kiusaa… No, selvisihän asia näinkin…
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste