Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nopeusmittarin vaijeri

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #289179

    Muistankohan ihan väärin että kun vaihtaa nopeusmittarin vaijeria on vaara että joku osa putoaa sinne laatikon sisälle? Näin muistaisin jostain lukeneeni. Nelkun laatikko. Vai onko ihan yksinkertainen irrottaa?

    #289180

    Ihan et väärin muistellut. Vaijerin vaihteiston liitoksessa on nylonholkki, joka on samalla nopeusmittarin käyttörattaan laakeripukki. Tämän holkin kun vetää vaijerin kanssa ulos, yleensä ratas jää tai tipahtaa pois, ja jos sitä ei heti muista kaivella sieltä pois niin yhtään jos siirtämään Sätkää menee niin iso riski on että vahinkoja tulee. Se ratas kun osaa lukita vaihteiston päätymutterin, joka siinä työnnellessä haluaisi pyöriä mutta ei voi, niin sepäs sitten auki kiertyessään mieluusti työntyy vaihteiston päädystä ulos…

     

    Mieluusti se holkki tosin haluaa vaijerin matkaan lähteä, joskus auttaa kun kiinnitysruuvin löysäämisen jälkeen vähän pyöräyttää vaijerin juuresta, siten että vaijerin alumiininen osa pyörähtää nylonholkkiin nähden, toisinaan on tullut kiinnitysruuvilla kiilattua siten ettei holkki mahdu poistumaan vaijeria pois vetäessä…

     

    Jos sitten koko paketti tulee pois, mutta ratas jää pesään, sekään ei vielä katastrofi ole. Ohuilla kärkipihdeillä, magneetilla, yleensä sen rattaan on saanut ongittua pois pesästään. Kunhan muistaa tässä vaiheessa ettei kuvittelekaan siirtävänsä kuljinta…

    1 käyttäjä kiitti kirjoittajaa tästä viestistä.
    #289181

    Kiitoksia taas Jasulle asiantuntevista neuvoista. Helpottaa aina omaa tekemistä kun ei tarvitse kaikkea kokea kantapään kautta…

    #289183

    Vielä lisäyksenä sen verran että onko vika todennäköisesti vaijerissa kun nopeusmittari pysähtyy 40 ja pysyy siinä hievahtamatta kunnes nopeus laskee taas alle 40 ? Vai onko mahdollista että mittarissa on vikaa?

    #289184

    Mittarissa. Vaijeri pyörii sitä nopeammin mitä enemmän on kulkimella vauhtia…

     

    On sekin tullut koettua, että mittarissa neula oli syystä tai toisesta vääntynyt, otti lasiin hentoisesti kiinni ja pysähtyi aina tiettyyn nopeuteen. Toisinaan ei itsestään edes palautunut, vaan vasta napautus lasiin tarvittiin…

     

    Korjaus tuolloin oli helppo, mittari irti, lasin kehyksen “klipsut” auki taittaen, neulaan pieni muodonmuutos, kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja iloitsemista toimivasta mittarista. Kaikkea sitä olikin heti tuoreeltaan Dyanen kanssa 30 vuotta sitten…

    #289185

    Oikeassa olit Jasu. Katsoin mittaria tarkkaan ja huomasin että mittarin alaosassa jossa  made in France tekstin kohdalla on onko tuo nyt tarra vai maali käpristynyt ja viisarin alaosa ottaa juuri tuohon kiinni 40 vauhdissa.  Tuossa on se nelkun mittaristo. Onko tuossa tuo lasi irrotettavissa?

    #289186

    On irrotettavissa, muistaakseni neljä klipsua/kynttä jotka auki vääntämällä lähtee metallikehys pois joka pitää lasia kiinni. Vaatii toki koko mittarin ympärysmuovin irrotuksen, että saa mittarin esille…

    #289187

    No nyt toimii. Irrotin se kojetaulun ylämuovin ja ratin niin tuli tilaa. Mittariston yläreunassa oli juurikin nuo Jasun mainitsemat klipsut. Avasin ne ja raotin lasia yläreunasta niin sain mattoveitsen terällä nuo irronneet pinnoitteet pois viisarin edestä. Nyt tuntui toimivan. En olisi kyllä ilman tuota Jasun kertomusta, jossa viisari otti kiinni lasiin,tajunnut tutkia tarkemmin.

    #289188

    Näihin kyllä mahtuu monenlaisia vikavaihtoehtoja mukaan, yleensä enemmän tai vähemmän poikkeavia valtavirrasta. Kuten tekniset ratkaisutkin, monin osin aivan toisin kuin perus-corollassa tms. Onneksi myös yleensä helposti ja halvalla ratkaistavia, kun rakenteetkin on toteutettu siten että ne voi purkaa ja kasata yhä uudelleen…

     

    Hyvä että ehjääntyi, eikä ollut lopulta edes iso vika kyseessä..!

Esillä 9 viestiä, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.