Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Nopeusvaijerin laatikon pää

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123313

    onkohan kellään räjäytyskuvaa miltä laatikon nopeusvaijerin pään pitäisi näyttää ? kun otin vaijerin irti niin hahlo mihin vaijeri tulee ei ole keskellä aukkoa vaan yläreunassa. silloin kun ihmettelin laatikon öljyvuotoa niin oli puhe jostain muoviholista mitä ei saa missään nimessä ottaa pois. itse en kyllä nähnyt mitään muoviholkkia missään. vain hahlon alapuolella näytti olvan jotain valkoista mikä voisi hyvin olla muovia.

    #139531

    @2cvjimmi wrote:

    Vaijerin alapäässä sen alumiinikauluksen ympärillä on muovinen osa…

    Kuvassa numero 16;

    http://gamma.nic.fi/~2cv/tekniikka/VAIHDE.jpg

    Olisko tästä apua? Saatko kuvaa napattua omasta ongelmapaikastasi..? Tuossa linkin takaa avautuvasta kuvasta löytyy tuo osa numero 16, joka siis se muovinen holkki on…

    #139532

    yritän saada huomenna sellaisen kuvan mistä saa tolkkua. onko tämä osa 16 siis irrotettavissa laatikon ulkopuolelta kun vaijerin ottaa pois ja sen sisäänkö vaijeri laitetaan ? ostin uuden vaijerin ja se kyllä sopii hyvin “aukkoon” kun sen sijaan vanhan vaijerin istukka oli hyvin löysä ja näytti “kuluneelta”.
    mikko

    #139533

    Kyllä ja kyllä. Tämän osan saa pois saman vaijeria kiinnipitävän pultin irroituksen jälkeen, ja varsin moni sen näyttää irroittavan ja sit takaisin asentaessa taistelee nopeusmittarin käyttörattaan kanssa… Ja juu, sen sisään vaijeri menee… Ollapa “varasto” hieman lähempänä niin pääsisi ottamaan kuvat aiheesta. Kuvien kanssa kun selittäminen on paljon helpompaa sillä yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat savolaista..!

    Mikähän vanhan vaijerin sit löysäksi kuluttamaan päässyt on..?

    #139534

    miten ko muoviosan saa parhaiten/helpoiten pois ? vanhan vaijerin kulumiseen en pysty vastaamaan mutta vaijeri lienee jossain vaiheessa vaihdettu kun se oli selkeästi uudemmasta mallista lyhyempi kun oli. vaijeri on autoartikkelin mukaan vaihtunut 79 lyhyempään ja rättärini on -77. tosin siihen on vissiin vaihdettu laatikko sillä siinä on levyjarrut.
    voisko muoviosan kuluneisuus/rikkinäisyys johtaa siihen että hahlo-osa ei ole keskellä reikää ?
    mikko

    #139535

    Oho, tuhannes viesti tälle palstalle! 🙄

    Se muoviholkki tulee pois kätevästi tukevalla metallikoukulla. Tai ihan suoralla ruuvarillakin, kampeamalla sivusta ja pitäen ruuvarin kärkeä siinä hahlossa mihin kiinnityspultti tulee.

    Kyllähän tämä muoviholkkikin kulua osaa, sehän on nopeusmittarin käyttörattaan laakeripukki..! Koko ajan vaijeri siellä pyörii, muistaakseni 2,1 kierrosta jokaista kuljettua metriä kohti, ja sit jos on vielä sivusuuntaista “kanitusta” niin sehän vain lisää kulumista.

    Eikös levyjarruja ollut jo -77..? Ainakin muistikuvat sellaista väittää…

    #139536

    Ami 8:ssa taisi olla ekat levyt..ekoissa malleissa tais olla vielä rumpujarrut. en vanno en.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #139537

    Sit on nämä tehtaan “sekasikiömallit”, joissa on ollut jos vaikka mitä. Omin silmin nähnyt olen levyjarrut tuplaristivetareilla varustetussa vaihteistossa, sekä AMI6 vaihteistossa olevat levyjarrut..! Tässä jälkimmäisessä muistelen olleen levyt kiinni kuudella isolla pultilla, edellisessä neljällä rumpujen tapaan…

    Nyt historiantuntijat esiin!!! Pääsee brilieeraamaan snobitiedoilla..!

    #139538

    @Akaile wrote:

    Ami 8:ssa taisi olla ekat levyt..ekoissa malleissa tais olla vielä rumpujarrut. en vanno en.

    ami-kirjan mukaan juuri noin, eli ami 8:ssa 03/1969 – 08/1969 oli rummut, ja sitten siitä eteenpäin levyt..

    mehari-kirjasta; mehariin tuli levyt vasta 06/1977..

    #139539

    @Akaile wrote:

    Ami 8:ssa taisi olla ekat levyt..ekoissa malleissa tais olla vielä rumpujarrut. en vanno en.

    Aiheesta täysin poiketen, onko AMI6:ssa ollut wanhanmallista pääsylinteriä LHM:lle? Tietojeni mukaan ei, mutta ruåttalaiset väittävät toisin. Ken naapurimaan kieltä taitaa, käykää ihmettelemässä: http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=39158

    #139540

    ongelma selvisi kun tarpeeksi kauan pohdiskelin ja vääntelin ja kääntelin vaijeria. vaijerin kaula oli siis ihmeellisesti kulunut ja väljä muoviholkkiin jostain kumman syystä. aikana kokeilin vanhalla vaijerilla ja sitten havaitsin että kaula pääsi liikkuman tietyssä asennossa ylöspäin eikä vaijerin pää enää ylettänyt hahloon eikä sinne tietysti enää itsekseen pudonnut. uudella vaijerilla vaijeri ja muoviholkki tuntuvat istuvan hyvin yhteen joten ongelma vaikuttaa nyt ratkaistulta.
    mikko

    #139541

    Miki, mikäli tarkoitat sitä sylinteriä mikä nelkuissakin oli niin mielestäni ei. Mutta taas sitä sylinterimallia mitä lhm:tkin on niin on ollut dot nesteellekin. Ainakin kaikki levyjarrulliset, jotka olen nähnyt nelkkumallisella pääsylinterillä ja dot nesteellä ovat olleet omavalmisteita.

    Tein itselleni tässä muutama kuukausi sitten rumpujarrut–>levyjarruiksi muuntotyön ja voin sen tänne laittaa kuvien kera mikäli on kiinnostusta.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.