Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Nyytiset s.12
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.9.2009, 06:33 #153487
@Pia wrote:
Onkohan tässä päässä (mun omassa) tosiaan jokin perustavaa laatua oleva logiikkavirhe kun en saa tolkkua tähän lausumaan vaikka kuinka luen…Ensin kerrot syyt että miksi ne sätkät vähenevät mutta et kuintenkaan ole samaa mieltä että ne vähenevät… 😯
Juu, anteeksi, epäselvä lause. Tarkoitukseni oli siis selventää sitä, että monesti nämä “runko korin sisässä” sätkät saavat aihionsa juuri näistä romutettavista raadoista. Tällöin se romutettava kuljin saa jatkoaikaa, vaikkakin tässä joidenkin dissaamassa muodossa. 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.9.2009, 06:56 #153488No nythän se selveni, ajatteli jo että jossain kohtaa prakaa isommastikin.
Tuohon viellä jankkaisin kun oli oikein avoin kysymys kaikille: @2cvjimmi wrote:
kenelle me ollaan niitä säästämässä ja miksi?
Ihan mustavalkoisesti ajatelleen: Meillähän ei olisi tässä maailmassa yhtään vanhaa asiaa jos mitään ei säästettäisi. Ei yhtään vanhaa rakennusta, autoa, astiaa, maisemaa. Ei yhden yhtä rättäriä jos jokainen sukupolvi pyyhkisi ahteriaan omilla saavutuksillaan! Tiedän ettet tätä tarkoittanut mutta hymistelevä keskustelu ei ketään kiinnosta. Virtuaalisesti voi vetää välillä överiksikin.
4.9.2009, 08:15 #153489@Pia wrote:
Toisaalta avarakatseisuutta on suvaita niitä jotka eivät ole avarakatseisia sekä ymmärtää niitä jotka eivät ymmärrä. (En tarkoita ketään henkilökohtaisesti)
Kiitos Olli selvennyksestä matalattiavehkeitä kohtaan. (En oikeasti ymmärrä sitä syytä siihen että miksi niitä tehdään, syy kääntää päitä on mielestäni heppoinen koska niissä on tehty niin iso (?) työ – enkä usko että se tuo esim. ajomukavuutta autoon)
Lähinnä se miksi karsastan noin isoja muutoksia että kajotaan rakenteisiin juontaa ainakin minulla siitä että jokainenhan tietää miten paljon 70 – 80-luvuilla tehtiin vanhoihin hirsitaloihin materiaali- ja mallimuutoksia. Kaikenmaailman elintasosiipiä ym. purettiin vanhoja rakenteita, korvattiin pintoja väärillä materiaalilla ym. Nykyajatuksen mukaan moni rakennus pilattiin, silloin sitä ei tiedetty. Nykyään tiedetään että jos haluaa vaihtaa vaikka ovet tai ikkunat uusiin niin ne alkuperäiset on vietävä vinttiin että joku joskus voi ne halutessaan palauttaa paikoillleen. Onneksi sentään ennenkin on näin tehty ja monet julkisetkin rakennukset (Kansallisteatteri esim) on palautettu vanhaan loistoonsa kunnostamalla alkuperäiset löydetyt osat. Tapettikerrosten alta löytyy aarteita.
Itse mietin nyt kun haluan verhoilla ovipanelit sätkästä että jätän ilman muuta sen alkuperäisen kernin sinne alle koskematta että sen voi ‘joku’ halutessaan palauttaa näkyville. En voi kuvitella vain että olen jollain tapaa tämän sätkän viimeinen käyttäjä vaikken sitä eläissäin möis.
Tässä yksi näkökulma hieman muutellun sätkän kuskilta, joka haluaisi muutella paljon enemmän:
Rakenteluhalun selventämiseksi, syitä lienee monia erilaisia. Itseeni on aina vedonnut rakennelmien muuttelu kuitenkin kyseisen rakennelman alkuperäistä henkeä kunnioittaen, on kyseessä sitten auto, talo tai vaikka maamoottori. Muuntelussa on kyse oman itsensä toteuttamisesta ja paljon myös asioiden tekemisestä vain niiden tekemisen tähden. Auto, harrasteauto eritoten, kuvastaa monesti omistajansa persoonallisuutta ja tästä syystä näitä sätkiäkin on yhtä monta kuin niiden omistajia. Jos ei ymmärrä että miksi sätkää halutaan kustomoida, voi ehkä ajatella näin: On monia ihmisiä jotka eivät ylipäätään ymmärrä että miksi joku haluaa rättärin kaltaisella kulkimella ajaa. Niiden ostaminen ei ole varsinaisesti halpaa, niiden ylläpidossa on iso työ (?) ja ei niissä mainittavasti ajomukavuuttakaan ole (ainakaan sellaisen mielestä, joka ei asiaa ymmärrä). Kuitenkin maailmalla on paljon porukkaa jotka rättärillä ajamisesta nauttii, joko vakion, korotetun ja jotkut jopa ihan tonttiin asti lasketun!
Jos alkuperäisten rättäreiden säilymisestä on huoli, niin voi ajatella vaikka seuraavasti: Noista matalalattiasätkistä saa kuitenkin vielä alkuperäisen aika helposti. Ei tarvitse kuin palauttaa lattia alkuperäiselle tasolleen. Jos auto on muuten hyvin rakennettu, niin mainittu askare on huomattavasti paljon pienempi kuin monen huonoksi päässeen sätkän entisöintiin tarvittava työmäärä.
Kyllä uskoakseni on niin, että hyvin (huom!) rakennettu muuteltu sätkä säilyy hyvänä paljon pidempään kuin huonosti entisöity alkuperäiskuntoinen. Tästä syystä on varmasti 2CV-kuljinten kollektiivinenkin etu, että taitavia rakentajia innostetaan rakentamaan hyvin rakennettuja kulkimia, olivat ne sitten entisöityjä tai muuteltuja.
4.9.2009, 08:24 #153490Moro !!
Rysälän perälle ei vielä kusti ole polkenut ko.Nyytistä, mutta mukavaa lukea virkeää keskustelua aiheesta. Tätä keskustelua kilta tarvitsee kehittyäkseen ja välttääkseen kääkkäytymisen ja mielestäni keskustelu avaa erinomaisesti näkemyksiä eri harrastussuuntien ideologiaan ja motiiveihin, jopa vakioharrastajalle avautuu toteutustekniikan salatkin. Odotan mielenkiinnolla Nyytisen putkahtamista postiluukusta 😆
Lasse4.9.2009, 09:33 #153491@Pia wrote:
Meillähän ei olisi tässä maailmassa yhtään vanhaa asiaa jos mitään ei säästettäisi. Ei yhtään vanhaa rakennusta, autoa, astiaa, maisemaa.
Oikeassa olet, Pia. On paljon säästettävää, äidinkieli ja siihen liittyvät murteet, perinneruokatietous…onhan näitä. Nyt kun merikotkien tilanne on
kunnossa, on ihan hyvä keskittyä 2CV-pohjaisten ajokkien suojeluun. 😀4.9.2009, 14:53 #153492Minä kuulun sellaiseen osaan harrastellijoita, joka ei tee itse mitään, vaan ostaa. Lisäksi minulla on ollut monien muiden vammojen lisäksi myös vauhdin nälkä 😆 ja sitä myöten asiaa viranomaisten luokse. Tämä yhdistelmä on poistanut tehokkaasti mm tbo CXn valikoimistani. Lisäksi jo nuorena pääsin mm Kuopiossa katsomaan ja jopa mukaan kyytiin katuautokisoissa. Osa autoista oli kilvissä ja osa ei, mutta yhteistä niille oli kova kulku varsinkin mutkaisella kadulla. Se ei onnistunut ilman rankkaa alustan muokkaamista ja ihan järjestään parhaimmin kulkevat olivat niitä suht matalalla kulkevia. Lisäksi kummisetäni, lentäjä, ajoi silloin rättärillä. Tämä vauhdinnälkä ja rajoitukset kontra mutkanopeus sai aikaan sen, että kun näin Geoffin myyvän amiaan, ei tarvinnut kahta minuuttia miettiä… Minun osalta siis on kyseessä vain ja ainoastaan kulun laadusta. Ami siis kulkee hieman matalammalla kuin esim Hekan museo ihana kaunis Ami. Samaan aikaan pidän hyvin paljon siitä konservoitumisesta vai mitä se nyt on. Eli kun auto on alkuperäinen, ei tehty. Siihen väliin mahtuu monia aivan mahtavan kamalia luomuksia, kuten oli mm Mostissa se glass auto… 😀 Hienoa, kun joku tekee myös niitä kamalia luomuksia, niin oma näyttää sitten ihan kalpealta siinä rinnalla. Tästä minä tykkään. Tykkään myös aika ajoin sanoa asioita suoraan, joskus liaankin, vaikka lutuinen olenkin. 8) Siis pyrin hyväksymään mielipiteitä ja henkilöitä, vaikka olisinkin täysin erimieltä. Olen monien kanssa monesta asiasta erimieltä, mutta harvampa kanssa riitelen. Hyvin tulen esim Helgen kanssa toimeen. Edustamme harrastusjanan eri päitä, eikä meillä ole siitä keskenämme haittaa. Ihailen suunnattomasti sitä osaamista ja harrastamisen syvyyttä. Sitten tulee se älyttömän Ollin puoli. Ei häviä silmissäni Helgelle se yhtään osaamisessa tai harrastamisen syvyydessä. Edustaa taas yhtä osaa tätä sateenkaarta. Tiedän osan porukasta arvostavan itse tekemistä. Minä ostan ihan itse. 😆
4.9.2009, 15:02 #153493Väkevästi kirjoitat veliseni ja oikeassa olet !!
Hyvä vertaus sateenkaareen, kukapa sanoo sateenkaaren (spektrin) väreistä missä on sinisen ja vihreän raja ??
Lasse4.9.2009, 15:04 #153494Varsinkaan minä, kun olen värisokea 😆
7.9.2009, 09:32 #153495Täytyy vissiin alkaa lukea Nyytisten tekstitkin. Katselin vain kuvia ja mietin mielessäni, jotta kerrankin on tehty asiallisia havaintoja maailmalta… Ja laitettu hienot löydökset lehteenkin 😆
Mitä tulee tähän itse asiaan, niin sallittakoon erilaisten kukkien kukkia. Muidenkin kuin ruostekukkien. Tämä porukka on kutenkin niin pieni, ettei kannata ihan pienten asioiden takia tuskastua. Olen nähnyt autoaiheisten foorumien jakaantuvan kahtia, jopa kolmeen osaan, kun keskustelu on kääntynyt henkilötasolle. Siihen ei kannata mennä. (Saatte muut olla ihan mitä mieltä hyvänsä, mutta minä tiedän olevani oikeassa ).
Kuten aiemminkin on todettu, on rättäreitä muunneltu niin kauan kuin niitä on maailmassa ollut. Kukin on tehnyt tarpeisiinsa sopivampia vempeleitä. Tarpeet ovat vaihdelleet ja niin myös lopputulokset. Kuka voi sanoa toisen tarpeesta, että se on jotenkin alempiarvoinen? Olenko jotenkin alempaa kastia, kun pidän suunnattoman hyvänä vitsinä muokata Amiani perinteisen jenkkikustomin suuntaan? Vai onko omituisempaa kiillotella auton jokainen ruuvin pää kiiltävämmäksi, mitä tehtaalta lähtiessä? Onko koko autoharrasteessa mitään järjen hiventäkään?
Eli, mikä minä olen tuomitsemaan jonkun toisen tavan vaalia kuljintaan. Siispä arvostan erilaisia tapoja, vaikken itse samalla tavalla tekisikään.
7.9.2009, 09:47 #153496@dieselflosse wrote:
Siispä arvostan erilaisia tapoja, vaikken itse samalla tavalla tekisikään.
Tämä on hyvää sanomaa. Hyvin tehty on aina hyvin tehty vaikka ei olisikaan oman maun mukainen.
-Erkka
8.9.2009, 18:26 #153497Sätky lehdestä 2/79, otsikon “saapihan sitä rakennella” alta lainattu kuva 😉
-Olli
9.9.2009, 05:24 #153498Sieltähän se maailmanlaajuisen älyttömyyden alullepanija löytyikin vuosikymmenten takaa. Onneksi olkoon vaan! 😉
9.9.2009, 11:15 #1534999.9.2009, 15:46 #1535002cv.fi/forum
Kiitos Ollille vinkistä Snail sivuilla sekä hienosta kuvasta 1979ps. Erkka varmaan samaa mieltä
9.9.2009, 19:41 #153501 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.