Etusivu Foorumit Päävalikko Ostetaan O: Visan männänrenkaat

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #163745

    Tuolta löytyy vähän perus tietoa välyksistä: http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Kari Nieminen
    Järvenpää
    Tu-Jä-Ke

    #163746

    Männänrenkaathan kuluvat käytössä,nuo mitatut arvothan ilmeisestikin ovat käytetyistä renkaista.
    Todennäk. olleet alunalkaen 1,75; 2; ja 4 mm. Toisekseen Visaan ei pitäisi panna kuin siihen tarkoitettuja renkaita,
    putket eivät valurautaa kuten järjestään muissa autoissa, siis originaaliputket.

    #163747

    Tutkimuksissani olen tähän mennessä päässyt käsitykseen, että 1,5-2-3 on Visan uudempien tyyppien alkuperäinen rengaskoko ja 1,75-2-4 vanhemman V06 630 -tyypin koko. Tämä on omassani päätellen tyyppikilvestä ja kuvasta, jonka otin, kun kone viimeeksi oli purettuna. Harmi, kun renkaita ei silloin ollut käsillä. Ohivuodon merkit ovat aika selvästi nähtävissä.

    Ilmeisesti Visan sylinteripintoja ei pidä mennä hoonailemaan renkaanvaihdon yhteydessä. Onkohan muuta huomioitavaa?

    Ainakin Burton myy molempia kokoja.
    Sitrosen sarja (70,2MM 1,75-1,5-3) on toistaiseksi outo, liekö oikeasti 2-pyttyiseen, kun koko on 70,2 mm.

    #163748

    No kromi pyttyhän ei periaatteessa kulu,, ellei männän kiinnileikautumista ole tapahtunut ja näinollen on yleensä kunnossa..
    Jos kiinnileikkaantumista on tapahtunut niin silloinkin pytty saattaa olla vielä kunnostuksen jälkeen käyttökelpoinen,,
    kunhan saa pytyn sisäpintaan sintraantuneen kevytmetallin sievästi irti..
    Metallin poistoa voi kokeilla vaikkapa terävällä puukolla hyvässä valossa..
    Kun kevytmetalli on saatu vuoltua pytyn seinistä irti voi lopuksi hioa keveästi vaikkapa 400:sella hiomapaperilla
    niin että mitään silmin eikä sormin havaittavaa ylimääräistä sylinterissä ole ja sisäpinta on sileä..
    Toki siellä voi jotain pieniä jälkiä havaita joista ei kuitenkaan mitään haittaa käytössä ole..
    Kromipinta on niin kova että yleensä ei rikkoonnu vain männän leikattua lievästi kiinni siihen sintraantuu (sulaa) männästä metallia kiinni
    jonka voi sievästi mekaanisesti monesti poistaa.. Mäntä saattaa mennä kyllä silloin vaihtoon..
    Mutta jos mitään vauriota ei ole sattunut ja mäntäkin on vielä mitoillaan niin rengasuriltaan kuin sieltä ohjaavasta helmaosastaan voi uusia männänrenkaat,,
    mutta kannattaa puhdistaa rengasuran pohjat hyvin karstasta että kulumattomat uudet rengaat sopivat liikkumaan urissaan hyvin..
    Tämän asian tiimoilta on tullut käytännön kokemusta roppakaupalla oltuani pienkone korjaus hommissa valtuutetussa takuu korjaamossa yli 25 vuotta..
    Pienkoneissahan on kromi pytyt olleet vakiona kautta aikojen..
    Onko muilla vastaavia kokemuksia asian tiimoilta..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163749

    http://www.offroadpro.fi/keskustelu/nikasil-pinnoitteesta” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Tuolla tuosta Visan pytyissä olevasta pinnoiteesta juttua, siitä kun tuntuu olevan monenlaista mielikuvaa ja epäselvyyttä monella…

    Laitetaas sit esimerkkikuvia, toisenmerkkisestä tapauksesta..:

    Ossoo se kyllä puhkikin männä…


    Ja tuon kaverina ollu mäntä…

    Ihanan halapaa tuo, 12-reikänen lohko uusiks, ja kaikki männät… 🙄

    #163750

    No siinäpä se,, mitähän tuo pytyn pinnoite sitten Citikoissa on oikeasti,, siitä ei minulla ole mitään oikeaa tietoa..??
    Tuolla linkissä puhutaan nikasil pinnoitteesta.. ??
    😯

    PS: Tuossa kuvissa on jo ilmeisesti pytyn pinnoitekkin särkynyt urille.. Joten pilalla on… 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163751

    Visan pytyissä on Nikasil -pinnoite, siitäkin on ollut aika usein juttua, tälläkin palstalla… 8)

    #163752

    http://www.offroadpro.fi/keskustelu/nikasil-pinnoitteesta

    Suora kopio lainaus tuolta linkin yhdestä vastas viestistä:

    10.7.2006 klo 09:57
    Kirjoittaja: Harri Vanhala
    EI ihan vastausta kysymykseesi, mutta taustaa kuitenkin: Rautasylinteri toimi aikanaan hyvin, mutta kun tehot vain lisääntyivät ja piti vielä tuotteita halventaakin, päädyttiin siihen, että koneistetaan sylinterin reikä hyvin tarkasti ja pinnoitetaan sen helevetin kovalla aineella. Moottoriteknisesti tärkein etu lienee lämmönjohtavuuden dramaattinen paraneminen, onhan alumiini radikaalisti parempi lämmönjohde kuin rauta. Nikasil-pinnoite on hyvin ohut, luokkaa 5-7 sadasosamilliä eli ei siitä paljon voi pois kulua. Nikasil on nikkelin ja piiyhdisteiden seos (NIKkeli, SILikaatit) ja kulutuskestävänä aineena on sotkussa olevat pienet äärimmäisen kovat partikkelit, jotka “kantavat” mäntää eivätkä kulu oikein millään. Näiden partikkeleiden väliin jää taskuja, joissa öljy viihtyy. Nikasilin tarkka työstäminen on kallista ja niinpä on menty siihen, että valmistuksen jälkeen sylinterit mitataan ja luokitellaan 2-3 kokoluokkaan ja koko merkitään sylinteriin, yleensä kirjaimella A, B tai C. Männän pitäisi olla vastaavalla merkinnällä varustettu. Itse en ole kovin ihastunut siihen, että pieneen Nikasil-pyttyyn laitetaan hiukan isomman luokan mäntä. Antaa lisää tehoa etenkin, jos se täyden kuun aikana vaihdetaan. Pääsääntönä voisi sanoa, että Nikasil ei kulu. Jos se kuluisi merkittävästi, sitä ei enää sylinterissä olisi. NIkasilin hoonaus on vanha oppiriita. Nikasilin kehittäjät ja sylinterin pinnoittajat katsovat, ettei Nikasil ole hoonattavissa kuin timanttityökaluilla ja sittenkin tarvitaan suuret työpaineet. Tavallisilla karbidivehkeillä ei saa kuin vahinkoa aikaan. On toki tiedossa, että pintoja on hoonattu kotikonstein, eikä “mitään ongelmia ole ollut”. Ei varmaan kyllä hyötyäkään. Ei jotain työvaihetta kannata tehdä vain sen takia, ettei siitä ole kovin suurta haittaa. Monia Nikasil-pyttyjä on suotta romutettu, kun kiinnileikannut mäntä on jättänyt jäljet sylinteriin ja erheellisesti on kuviteltu Nikasilin revenneen irti. Useassa tapauksessa on vaikea sanoa, onko pintaan tarttunut jotain (koholla) vai onko pinnassa koloja. Hapolla voi liuottaa männän jämät irti ja elvyttää Nikasilin taas ajokelpoiseksi, jos pinta on jäänyt ehjäksi. Näinhän ei aina käy. On muitakin vastaavia pinnoitteita, NIkasilista on tullut vähän samanlainen käsite kuin mono tai heteka. Jos sylinterin kulumat huolestuttavat, niin voithan sen tarkistaa aivan perinteisin menetelmin.


    Kiitos Jasu Linkistä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163753

    Visan pytyt on niin halpoja ettei niitä kannata pinnoittaa uudelleen kun taas kisapyöriin se on uuteen nähden edullista 8)

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.