Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjailu vikisee

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #121870

    Ratin kääntely on alkanut vinkumaan aina sillointällöin.
    Voikohan sinne pruutata ihan surutta jotain rasvaa, ja minnekköhän sitä olisi järkevintä laittaa. Tuntuu siltä että ääni tulee rattiputken tienoilta.

    Kyselee TmoÜ

    #131950

    Jos rasvaa ohjauksen vikinän poistoon ajattelet laittaa, niin rattiputken kumilaakerit eivät tästä tykkää. Turpoavat pilalle ja ohjaus jäykistyy. Ei hyvä.

    Todennäköinen vikinän syy on rattilukon lukkokappaleet, jotka alkavat ottaa rattilukon runkoon kiinni kun kori vanhetessaan pikkuhiljaa “valuu” alaspäin. Vikinän saa helposti pois löysentämällä lukkokappaleet ja siirtämällä niitä hieman alaspäin rattiputkella. Pientä akrobatiaa tuo kyllä vaatii, varsinkin jos ei viitsi etupenkkiä pois ottaa. Mutta ei silti mikään kovin hankala työmaa odota…

    #131951

    Kiitos,
    Tätä minä vähän epäilinkin ettei sinne ole viisasta rasvaa ruutata suinpäin.
    Pitääpä viikonloppuna vilkasta josko se rattilukkokin sieltä löytyisi ja vika silleen korjaantuisi.
    t:
    TmoÜ

    #131952

    Ehdottomasti kannattaa ensin keskittää rattiputki, mutta jos vielä haluaa voidella niin esim. silikoninesteellä voi voidella, myös vaihdekeppiä.

    #131953

    Itse käytän margariiniä vaihdekepin voiteluun. 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #131954

    Nyt luistaa. Tulikohan samalla asennettua ohjaustehostin, kun ratti kääntyy kuin itsestään.
    Laitoin hiukan rasvaa siihen rattiputken ympärillä olevaan rattilukon holkkiin ja yritin myös liikutella sitä, vaikka ei se mihinkään liikkunut (löystytettynäkään).
    Jotain kuitenkin tapahtui koska nyt ratti kääntyy.
    TmoÜ

    #131955

    Sitä rattilukon holkkia pitää löysätä ihan reilusti, siinä on kovin terävät ja yllättävän pitkät piikit(muistaakseni siinä “pohjaosassa”, siis siinä missä on kierteet… osaispa selittää edes hieman paremmin) mitkä estävät sen pyörähdystä väkivaltaisen käyttöönottoyrityksen kohdatessa kulkimen. Parin millin raotus pitäisi riittää!

    #131956

    Jasså, no siksipä se ei paljoa liikkunutkaan.
    Jokatapauksessa nyt ohjaus on keveä kuin lapsen mieli.
    Noin niinkuin kiinnostuksesta kysyn vielä että pitäisikö lukonlipareen ja holkin olla samalla tasolla, nimittäin nyt näyttää siltä että holkkin reuna on lipareeseen nähden n. 0,5-1 cm ylempänä.
    TmoÜ

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.