Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjaus naksahtaa

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #279925

    Kun viiletän kulkimellani pidemmän matkan ja ajan vauhdikkaasti mutkaan ja joudun oikein vääntämään ratista, naksahtaa ohjaus selvästi varsinkin oikealle kurvatessa. Kun kesken ajon pysäytän ja vatkaan rattia edestakaisin, niin runksahtelee ikävän tuntuisesti. Kun nyt auton levättyä yön kokeilin autotallissa vatkata rattia, niin eipäs naksahtelekaan enään 🤔
    Mihin viittaa moinen klappi ja onko vaarallista ajella noin…? Katsastusmies ei varmaankaan innostu…..

    #279929

    Moro !!
    Syitä voi olla useampia. Tarkista ensin ettei rattiakseli alapäästään ole väljä matopyörän booritukseen. Tämä on kriittinen kohta sätkässä, kun rattiakselissa ei ole nivellystä. Konehuoneen puolelta näkee matopyörän ja rattiakselin aläpään, jossa hahlo ja klemmari puristamassa akselia matopyörää vasten.Tähn liitokseen voi tulla välystä.
    Muita syitä voi olla löysä raidetangon ulkopää, etutukivarren laakerin välys/rikkoutunut kartiorullalaakerin kuula.
    Lasse

    #279931

    Kiitos näistä….onko tuossa riskiä että jokin pettää, ennenkuin olen paikallistanut vian?

    #279932

    Matopyörän laakerin kiristysruuvi voi olla löysässä jos edellisessä remontissa on jäänyt uudet lukitukset tekemättä. Tällöin matopyörä pyrkii nousemaan ylös toiseen suuntaan kääntäessä.

    #279935

    Ohjaus raksuu, ei selviä mistä ääni tulee. Kyllä nelkunkin ohjaus on riittävän herkkä jos raidetangon hela kunnossa ja voideltu vedenkestävällä vaseliinilla jossa toivon mukaa sitkoaineita, joten ei sitäkään tarvitse “vääntää” .
    Vetoakselin kuulanivel voi ollaa hajoamassa, myös tukivarren sisempi laakeri ja sehän on vaarallinen juttu jos tukivarsi putoaa paikaltaa vauhdissa kun on kysymyksessä etutukivarsi,

    #279937

    Kiitos vastauksista! ….veikkaanpa nyt Lassen ehdottamaa rattiakselin ja matopyörän liitoksen löysyyttä. Täytyypä kääriä hihat ja irrottaa lokasuoja…..
    Onko muuten normaalia, että rattiakselissa on klappia ylös-alas suunnassa, vai kieliikö se myös samasta liitoksen löysyydestä?….

    #279939

    Ylös alas liike voi johtu liitoksen löysyydestö tai aiemmin mainitsemaatani matopyörän laakerin kiristysmutterin löysyydestö tai hajonneesta laakerista. Nämä aiheuttaa myös toiseen suuntaan käännettäessä kuuluvan naksahtavan/ loksahtavan äänen. Pyydä kaveri avuksi nostamaan rattia ja katso liikkuuko liitoksesta vai liikkuuko koko matopyörä.

    #279941

    Ok…. Tutkitaan …kiitos!

    #279946

    Nyt vaimon avustuksella nyittiin rattia yös-alas ja silloin paljastui matopyörän spooreja kun oli ylä -asennossa. Onko siis se kiristyspanta vain liian löysä?

    #279948

    Ja siis matopyörä ei liiku mihinkään…..

    #279950

    Kiristyspanta pitää kiristää. Toivottavasti kiristyy. Pitää olla niin tiukka ettei rattiakseli pääse liikkumaan.

    #279952

    Ok… koetetaan….

    #279954

    No niin kuntoon tuli kun pannan kiristin 😀 on tukeva ja ei klappia missään! Koeajolla kurvailin innokkaasti eikä naksunut enään.
    Kiitos kaikille neuvoista!

    #279968

    Kannattaa talvella tarkastaa, että boorit on ihan oikeasti olemassa. Rattiputken alapäähän tulee iso voima pienelle alueelle ja se voi kulua töttöröksi. Rsttiputkea rasittaa mm. rungon liike/väsyminen/katkeaminen.

    Omaani takavuosina korjasin kiristämällä. Katsastuskonttorilta t tullessani sätkällä olikin oma tahto – mentiin suoraa, vaikka minä halusin oikealle. Tasoristeyksessä tärähti niin, että “boorit” petti.

    Ei pelottelua, mutta kannattaa tarkistaa. Niksi-Nyytisissä on hyvä korvaava osa sen onnettoman pannan tilalle. Siihen kun vielä pistää lukituspultin matopyörän pulttiuran kohdalle niin avot.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #279973

    Ok….niitä booreja näkyi ihan selvästi kun rattia nosti ja pienellä kiristyksellä klappi hävisi…sikäli en ole huolissani, mutta täytyy toki tarkistaa jossain vaiheessa jos tuollainen riski on olemassa…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.