Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjaus naksahtaa

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #280005

    Hei! Samaa mieltä kuin Juha-Matti. Minulla on kahdessa 80-luvun kulkimessa ollut rattiputket, joissa nimenomaan putken spoorit ovat kuluneet sileiksi. Ensimäinen oire rattiputken liikkuminen ylös-alas ratista vetämällä. Ottaisin putken irti ja tarkistaisin.

    #280009

    Okei….irtoaako se kun tuon pannan löysää, vai onko ylempänä purettavaa….?

    #280023

    Hei! Ylempänä on virtalukon korkeudella haitta, joka täytyy avata siten, että ensin irroitetaan 8mm kannalla olevalla pultilla kiinni oleva peltinen suojalevy ja sitten pääsee kiinni itse haittaan, joka aukeaa kuusiokoloavaimella (koko 5 tai 6, en muista).

    #280030

    Mites kun rattilukon systeemi on tällainen valettu juttu. Alhaalla olevassa raossa näkyy ne 6-koloruuvit kun kääntelee. Voiko ne vain avata, sillä ei tuo kuori taida aueta……

    #280034

    Moi! Sulla ei näytä olevankin sitä peltistä suojalevyä. Joo, ne kuusiokoloruuvit voi avata ja sitten panta matopyörän ympäriltä. Kannattaa ehkä etukäteen valuttaa jotain ruostetta irrottavaa ratin keskiöstä. Mulla on irronnut rattiin kämmenellä lyömällä. Sitten vaan tarkistat, että rattiputkessa on spoorit tallella. Näin itse tekisin – varmuudeksi.

    #280038

    Tuo valuosan alapuolella on peltikuppi, yhdellä ristipääruuvilla kiinnitetty tuohon valuosaan. Se irti, eli putoaa putkea pitkin alas. Sitten siellä on rattilukon vastakehä, se, jossa on ne kuusiokoloruuvit. Vastakehä on kaksiosainen 2CV:ssä, (dyanessa hitsattu kehä rattiputkeen) ja se irtoaa ihan käteen asti.
    Rattiputken alapäästä pultti pois, ja nykäisy ylöspäin, jolloin rattiputki tulee ylös koko matkaltaan (katto pitänee avata :-)).
    Sitten tarkastaa rattiputken alapään boorit. Niitä pitää olla ehjänä myös lukituspultin yläpuolella, jos ei ole, niin putki vaihtoon. Samalla kannattaa tarkastaa poikittaissuunnassa oleva halkaisu, ettei siinä ole hiusmurtumia nähtävissä (mahdollinen katkopaikka).
    Yritän löytää ehjästä ja rikkinäisestä putkesta kuvat arkistosta tai Rämisevän varastoista.
    Yhden kuvan löysin eli boorit ehjänä, joskin alin osa temmottu töttörölle. .

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #280046

    No noilla ohjeilla onnistuu…..kiitos!

    #280049

    Huonon osan voi myös vaihtaa.

    https://ranskalaiset.fi/tuote/rattiakseli-2cv-745mm/

    Dyaneen löytyy omansa.

    #280052

    Joo…katson ensin

    #280054

    Todennäköisesti kyllä vaihdan…. Nyt Jussi menee vesillä, joten ei kiire asialla….

    #280078

    Irroittelin tänään putkea, mutta ei heti irtoa….kaadoin öljyä yläkautta ja odottelen huomiseen. Onko muita vinkkejä kuin sopiva tanko ja ulosvetäjä?…vai irtoaako kun odottelee öljyn vaikutusta?

    #280086

    Irtosi ulosvetäjällä ja aika hyvältä näyttää. Booreja näkyy tuon verran. Mikä on tuomio?

    #280099

    Moro !!
    Tiukasti oli kiinni ja jos booreja näkyy tasaisesti joka puolella niin mielestäni ok. Joskus kuluu toispuoleisesti, kun rattiakseli ei ole suorassa linjassa matopyörään. Klemmari pitää myös olla kunnossa, että kiristää kunnolla. Jos pultti rispaantunut, kannattaa uusia.
    Lasse

    #280102

    Ok…klemmari on hyvän oloinen…..
    Eiköhän sitten panna kasaan ja täytyy kiristää kunnolla se klemmari… …ja matka jatkuu!
    Kiitos ohjeista!

    #280107

    Semmoinen jäi vaivaamaan, että,se klemmarin pulttihan menee väkisin matopyörän ”vyötärön” kohtaan. Miten on mahdollista, että putki pääsi liikkumaan ylös-alas suunnassa? Nythän se oli pakko asentaa siten, että matopyörän booreja jää näkyviin, että pultti osu ko. kohtaan, eikö niin?……vai menikö väärin? Ainakin tuli tukeva liitos.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.