Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka ohjaus puoltaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122172

    Kesälomareissulla tuli istuttua rättärissä senverran pitempään, että laitteen pieni pyrkimys puoltaa oikealle päin alkoi lopulta ruveta ärsyttämään.
    En muuta korjausta keksinyt niin kokeilin laskea jousitusta vasemmasta etunurkasta, lopulta ehkä hiukan alkoi auttamaan, mutta nyt on sitten kyseinen nurkka aika villin näköisesti alempan. Ei liene oikea tapa korjata asiaa….
    Etupyörien haritus on joskus tarkistettu ja oli OK, takapyörien suuntauksesta en vielä tiedä, pitää viritellä narua ympäri.
    Renkaat näyttäisivät kuluvan tasaisesti, ilmaakin niissä on.
    Nyt katselin vatupassin kanssa pyörien pystysuuntia, ja kävi ilmi että auton takaa katsoen kaikki pyörät ovat kallellaan vasemmalle!
    Alusta riittävän tasainen.
    Ei kai tukivarret voi olla vääntyneet sekä edestä että takaa ja vielä samaan suuntaan?!
    Mikähän ihme tuohon voi vaikuttaa??

    Esa

    #133295

    Jos kuljin on kallellaan vasemmalle, niin sillon se tekee just tuon. Siis äskeisen säätelyn jälkeen… Kuulostaisi siltä että toinen etujousi on poikki, jos kerran puoltaminen vähentyy kallistuessa… Ja nimenomaan sen puolen mikä on nyt korkeammalla…

    #133296

    Arvailuja: runko vääntynyt, etotukivarsi vääntynyt, aurauskulmat siltikin väärässä, jarru laahaa, toinen etukumi tyhjempi.
    Ja jousitus on ihan varmasti väärässä, ainoa oikea tapa säätää se on mittanauhan kanssa ja jos siinä ei ole korjattavaa, niin jatketaan vian etsimistä muualta.

    #133297

    Voiko jousituksen säätää kohdalleen nostamalla sätkän tasamittaisten pöllien päälle ja pistämällä jokaisen pyörän alle henkilövaakan. Vaakasta sitten katselee lukemia, kun kiristelee jousivarvoista maavaroja. Eikös maavara silloin ole sama kummallakin puolella, kun kilot on samat? – tyhmiäkös taas kyselen –

    Ei taita mennä ihan näin vai meneekös sittenkin, ainakin ehkä…

    Eteen esim. 36 sentin pöllit ja taakse 40 sentin – ja vaa´oissa on lukemat;
    x = y ja z=v, eiks jee 😉

    Näinhän ne suunnilleen tekivät tehtaalla sätkän jousituksen esisäädöt.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #133298

    Juuri näin saa parhaan tuloksen aikaan kuten 2cvjimmi kirjoitti. Pelkällä mitalla toimittaessa saattaa jousitukseen jäädä ns tweak’ia(kilpa-autoilusta tuttu termi), siis kujlin on ikäänkuin killillään kulmiensa varassa. Tämä ilmenee siten, että kaasua painettaessa kuljin puoltaa esim vasemmalle ja kaasua nostettaessa oikealle.

    #133299

    Kyllä ne aurauskulmatkin oli ihan kohdallaan, samoin takapyörät tulee perästä suorassa linjassa. Alustan korkeus oli alun alkaen säädetty mitalla, palauttelin nyt alkuperäiset säädöt.
    Tuo mieltäylentävä ajatus rungon kieroudesta tuli itsellekin mieleen, mutta silloin luulisi etu- ja takapyörien oleva kallellaan eri suuntiin?
    Jarrun laahausta en enää muistanut kokeilla, mutta ei se ainakaan paljoa laahaa.
    Kaipa siellä jotain on pielessä, mutta nyt alkaa mielenkiinto tältä erää loppua…..
    Suuret kiitokset hyvistä vinkeistä!

    #133300

    @Esa wrote:

    Tuo mieltäylentävä ajatus rungon kieroudesta tuli itsellekin mieleen, mutta silloin luulisi etu- ja takapyörien oleva kallellaan eri suuntiin?

    Tuli vaan ajatus mieleen että ton rungon kierouden saat helposti? tarkistettua, kun otat tarpeeks pitkän vatupassin ja teippaat molempiin päihin pitkät puukalikat..olisko noin 15 cm (jotka sojottaa ylöspäin) ja laitat tunget koko virityksen joko etu- tai taka-akseliin kiinni. veivaa/tunkkaa autoa niin että se mittausakseli on passissa, ja sitten katot samalla tavalla toisen akselin. Jos ei ole passissa, runko on kiero tai
    akseleiden pultteja poikki…

    #133301

    Rungon kierouden voi tarkistaa kätevimmin akselipulteista tähystämällä, ne pitää olla suorassa linjassa, tai tulee ongelmia.

    #133302

    Eipäs ne renkaat sittenkään kulu tasaisesti,
    oikea etunen kun alkaa olla ulkoreunaltaan loppu.
    Alan sittenkin uskoa että kyseessä on vääntynyt etutukivarsi (joka sitten osaltaan sotkee myös alustansäätöä?).
    Onkos moisen suoruuden tarkistamiseen mitään menetelmää?
    Oikomisyritykset varmaankin vaan pahentaisi tilannetta?

    Tai jos kenellä on myydä hyvää oikeanpuolen etutukivartta voi tarjouksia
    tehdä puh. 050 – 330 25 30 tai esa.surakka at perlos.com

    #133303

    Sen näkee ihan silmämääräisestikin, eli renkaan yläosa pitää olla enemmän ulkona kuin alaosa, havaitsemiskynnyksestä vielä hieman lisää ja samassa kuin toinen.
    Jos se on vähänkin niin tuskin mitään pahoja ongelmia on, mutta usein ne on selkeästi juuri väärään suuntaan.
    Jos et ole sitä mihinkään pahasti kolauttanut tai vääntänyt katukiveen, niin sitten se voi olla ruostunut puhki, yleensä saumasta.
    Vähäruosteisen tukivarren voi vääntää takaisin.
    Ainakin hesan jaoksella on työkalu, mutta jos omistaa putkenpätkän, niin ei ole vaikea sellaista tehdä itsekään.

    #133304

    @nameone wrote:

    Ainakin hesan jaoksella on työkalu, mutta jos omistaa putkenpätkän, niin ei ole vaikea sellaista tehdä itsekään.

    Olen nähnyt käytössä sellaisen itsetehdyn työkalun jossa oli hieman vahvistettu vanne johon tukevasti kiinnihitsattu puolitoistametrinen kiviporan terä. 90-kiloinen ukko ei ihan saanut tarpeeksi vääntöä. Siihen aikaan karvan alle 60-kiloista (nykyisin vähän enemmän) apua tarvittiin. Tassu taipui kohdalleen, kulmamittarina tarkka silmä.
    Uskoisin että kunnossa olevista tukivarren ja pyörän laakereista on etua tätä säätötekniikkaa sovellettaessa.
    Ei tuo kyllä ihan pätkäputkella olisi onnistunut 😀

    #133305

    (edit)
    Se ei ole varmaan ainoa tapa tehdä sitä työkalua, mä olen kanssa käyttänytkin sitä valmista työkalua ja se kyllä toimii hyvin ja vanne helpottaa kulman näkemistä lennosta, mutta sen valmistus vaatii paksut hitsaukset ja on tosi hankala säilyttää.
    Ja ohut peltinen vanne ei musta oikein sovi tohon konseptiin.
    Voisi riittää ihan putki missä on reikä yhdelle pultille ja lattaraudasta panta loppuihin kahteen pulttiin. Sitä vaan pitää vääntää ylakautta, mutta panta voisi olla pitkä, jolloin se kävisi dyaneen ja sätkään ilman lokasuojankin irroittamista. Jos sitä tarvii vain kerran niin jollain vinssillä vetää siitä tai köysi jonka päällä voi hyppiä, tai voihan vääntövarteen tehdä l-mutkankin. Edes tuhon l-mutkaan ei tarvitse hitsiä, vain porakoneen ja kulmurin. Ainakin on vielä helpommin säilytetävä. Siinä jotain ideoita.

    #133306

    Kiitoksia vastauksista, eiköhän se noilla neuvoilla tarvittaessa oikenekin.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.