Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjausakselin sisuskalut Wanhus-2CV4-2CV6

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123973

    hei hou!
    Ohjausremppaa pukkaa ja kyseessä wanhus. Onko matopyörä wanhuksessa sama ku nelkussa tai kutosessa? Hukkunut on moinen vara-akselistosta ja lähipiiristä löytyy vain tuoreempia variaatioita.
    t. toope

    #144559

    Nelkussa 7 hammasta ja kutosessa 8, näin muistelen … Vanhuksesta en tierä. ❓

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #144560

    Wanhus ja nelkku on hammastangoltaan identtiset,, sama matopyörä käy kumpaankin ja tietenkin sama koko etuakselisto,, eli varaosia löytyy tänäkin päivänä….
    On tullut vaihdeltua ko osia ristiin aikojen kuluessa..😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144561

    Muistaakseni nelkun ja vanhuksen matopyörät ovat erilaiset ja näin on myös varaosakirjojen kuvissa. Hammastus on erimittainen ja muotoinen.
    Vanhuksen matopyörä A442-01 ja nelkun AM442-01 (AM=Ami).
    Myös alapään laakeripusla on erikokoinen ja etuakseliputki on erilainen.
    Näiden osien keskenään sotkeminen saattaa aiheuttaa ennenaikaisen
    eläköitymisen itselle tai vastaantulijalle.

    #144562

    No pitänee sitten ottaa mitat käyttöön ja piristää muistia tutkimisen jälkeen??
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144563

    Ennenvanhaan ainakin myytiin 3 eri matopyörän mallia.

    Vanhuksen matopyörän pituudeksi mainitaan varaosakirjassa 107 mm, 7 hammasta.

    2cv 1970- 7/74, 7 hammasta

    2CV 7/74 >, 8 hammasta

    #144564

    Miulta löytyisi vara-akselisto.Sen on joku joskus maalannut ja rakentanut.
    En tiedä miten hyvin.Jos tarvitset,voin avata ja katsoa.
    tv seppon 0405058575

    #144565

    hii-o-hoi!
    Salosen Kimmolta löytyi käypäiset kihlat kaupan hyllystä eli homma etenee hitaasti mutta epävakaasti.
    Kiitoksia avusta.
    t. tobox

    #144566

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Wanhus ja nelkku on hammastangoltaan identtiset,, sama matopyörä käy kumpaankin ja tietenkin sama koko etuakselisto,, eli varaosia löytyy tänäkin päivänä….
    On tullut vaihdeltua ko osia ristiin aikojen kuluessa..😀

    No niin nyt on mittauksia suoritettu muistin virkistämiseksi vuosimallien -60
    eteenpäin malliin-74,, lisäksi koskee myös mallia -75 jos nelkun alustalla (Suomi 2cv)…
    Kaikkiin käy ristiin matopyörä,, alapaan laakerin helan reikä 12 mm matopyörän pituus 105.3 mm,, 7 hampainen.. Hammastanko vahvuus 16.5mm.. Koko etu akseli putki täysin identtinen,, eli kaikki osat käy ristiin keskenään….
    50 lukusista en tiedä,, kun ei itsellä ole niitä,, mutta epäilen vahvasti että osien käyvyys ristiin ulottuu sinne asti,, ainakin varaosa numeron perusteella,, joka sama,, mutta varaosa nureron perässä voi olla a,, b ,,tai jotain muuta,, tarkoittanee valmistus sarjaa,, kuten koko kuljinkin esim: “A”, “AZ”, “AZU” ja ynnä muut mallit…..2cv6 sekä Amit ja AK: sitten on eri asia….

    😯 — 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144567

    Näissä kulkimissa on eri vuosimallien osia sekoitettu aikojen saatossa. Uskoakseni nelkun täydellinen etuakseli sopii vanhukseen, mutta älkää
    hyvät veljet sotkeko keskenään vanhuksen ja nelkun hammastangon osia
    samaan autoon. Vanhuksen ja nelkun matopyörän hammastus on aivan eri mittainen. Hammastanko on eri varaosanumerolla niinkuin miltei kaikki muutkin osat. Jos varaosalla on eri numero niin osatkin ovat poikkeavia. Jos vanha osa on korvattu uudemmalla versiolla on se merkattu varaosakirjaan R.p. + varaosanumero. Vanhat varaosakirjat
    ovat erinomaisia jo siitäkin syystä, että kuvat ovat yleensä hyvin tarkkoja.
    Olen verrannut varaosakirjoja no 446 2cv 1949-64 painettu-64 ja no 576
    2cv4-6 vuodelta 1970. Näissä kirjoissa on matopyörä täysin eri näköinen
    niinkuin on käytännössäkin. Vanhuksen hammastus on noin puolet lyhyempi kuin nelkun. Hampaita melemmissa 7 kpl. ja kuutosessa 8.
    Vanhuksen matopyörän kokonaispituus 107mm.

    #144568

    On vara antaa periksi tuohon..
    Jos kuitenkin eteen tulee vanhoja osia ja meinaa ne korvata uusilla niin tietenkin pitää mittoa ja verrata osia keskenään niin ei synny ongelmia..

    PS: Mielenkiinnon vuoksi olisi kiva tietää se,, kun katsotaan tarkasti varaosa kirjoja,, niin mistä vuosimalleista vaihtuu nuo ohjauksen osat?? Kertokoon kellä kaikki varaosa kirjat mahdollisesti on??

    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #144569

    Minulla ei ole kaikkia varaosakirjoja kotona, mutta ensimmäinen muutos kaiketi -52. Seuraava 52-68?, seuraava 68-75 ja 8 hampainen siitä eteenpäin. Tutkin kirjoja kun ehdin niin näen tarkemmat muutosajat.
    Varaosanumeroissa kaikki kirjain ja numeromuutokset merkitsevät myös muutosta osassa. Esim nelkun matopyörä AM442-01 on tullut käyttöön ensin Amissa siitä merkintä AM. Jos osan alussa on esim AZU on kyseessä alkuaan pakun osa. Jos osa on otettu käyttöön myös henkilöautossa säilyy numero samana AZU alkuisena. Loppukirjaimella on myös merkitys esim raidetangon pää A443-98b=vasen (gauche) depuis
    juillet 59=jälkeen heinäkuun -59 ja A443-98c=oikea (droite) Esim hammastanko alkuaan A442-4. Ensimmäisen muutoksen jälkeen syyskuusta 52 eteenpäin A442-4a. Seuraavaksi ko osa lainataan Amista
    ja numero AM-442-4b. D.àG.=ohjaus vasemmalla. Jos osan perässä R.p. ja numero niin osa voidaan korvata tällä uudella osalla. d.e.o. = lisäksi tarvitaan muutoksessa mainittu lisäosa. ZC9 alkuiset osat ovat oma kertomuksensa. Sätkän elinkaaren aikana miltei jokainen osa on muuttunut ja useimmat moneen kertaan.

    #144570

    Tämä tieto pitäisi dokumentoida arkistoon.. Mielestäni säilyttämisen arvoisia tietoja?? 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.