Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjausgeometria

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123458

    En tähän hätään löytänyt tietoa sätkän etupyörien oikeaoppisesta geometriasta. Kuuluuko olla sivuttaiskallistumaa? Siis niin että pyörät ikään kuin nojaavat ulospäin suoraan edestä katsottuna.
    Tällä hetkellä kuskin puolella on aika reilustikin kallistumaa (tiedossani on että kyseisellä alustalla on ajettu vauhdikkaasti ojaan), eli tukivarsi on vääntynyt. Ajattelin korjata tuon mikäli suostuu taipumaan, ennen kuin vaihdan olkatapit.
    Nyt vihdoin, kulutettuani eturenkaat piloille, sain aurauksen suunnilleen kohdilleen. Yllälttävän paljon vaikuttaa olkatappien kunto. Huonoilla tapeilla auraukseen saa heittoa yli sentin 😯 .

    #140543

    Mielestäni pyörien kuuluu nojata ulospäin, näin olen antanut itseni ymmärtää.
    Korjatkaa jos olen väärässä.

    -Olli

    #140544

    Haynesin kirja tietää kertoa, että oikea camber kulma on yksi aste. Tämä tietysti siten, että molemmat eturenkaat osoittavat mahdollisimman suoraan eteen. Toleranssiksi mainitaan (-0,25´ +0,45´), joten vanteen yläreunan tulee siis olla puolesta sentistä sentiin ulompana kuin alareuna.

    Risto

    #140545

    Paljon kiitoksia. Nyt vain työkalua hitsaamaan… Vanha vanne johon tulee liikennemerkkiputki tms.

    #140546

    Olen sellaista työkalua käyttänyt takatukivarsiin, mutta etummaisiin on hankalampi vaikuttaa, kun ohjauksen kääntyily sekoittaa vääntöhommaa. Itselläkin olisi tavetta pieniin kulmien korjailuihin.

    Kun ajaa kulkimen mahdollisimman sileälle alustalle vatupassiin (vatupassi esim. konepellin saranalla) ja renkaat suoraan, voi kulmia tarkastella luotilankaa roikottamalla lokasuojan päältä. Maavaratkin saisivat olla tasaiset akseleilla.

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.