- Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.
Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Ohjausgeometria
En tähän hätään löytänyt tietoa sätkän etupyörien oikeaoppisesta geometriasta. Kuuluuko olla sivuttaiskallistumaa? Siis niin että pyörät ikään kuin nojaavat ulospäin suoraan edestä katsottuna.
Tällä hetkellä kuskin puolella on aika reilustikin kallistumaa (tiedossani on että kyseisellä alustalla on ajettu vauhdikkaasti ojaan), eli tukivarsi on vääntynyt. Ajattelin korjata tuon mikäli suostuu taipumaan, ennen kuin vaihdan olkatapit.
Nyt vihdoin, kulutettuani eturenkaat piloille, sain aurauksen suunnilleen kohdilleen. Yllälttävän paljon vaikuttaa olkatappien kunto. Huonoilla tapeilla auraukseen saa heittoa yli sentin 😯 .
Mielestäni pyörien kuuluu nojata ulospäin, näin olen antanut itseni ymmärtää.
Korjatkaa jos olen väärässä.
-Olli
Haynesin kirja tietää kertoa, että oikea camber kulma on yksi aste. Tämä tietysti siten, että molemmat eturenkaat osoittavat mahdollisimman suoraan eteen. Toleranssiksi mainitaan (-0,25´ +0,45´), joten vanteen yläreunan tulee siis olla puolesta sentistä sentiin ulompana kuin alareuna.
Risto
Paljon kiitoksia. Nyt vain työkalua hitsaamaan… Vanha vanne johon tulee liikennemerkkiputki tms.
Olen sellaista työkalua käyttänyt takatukivarsiin, mutta etummaisiin on hankalampi vaikuttaa, kun ohjauksen kääntyily sekoittaa vääntöhommaa. Itselläkin olisi tavetta pieniin kulmien korjailuihin.
Kun ajaa kulkimen mahdollisimman sileälle alustalle vatupassiin (vatupassi esim. konepellin saranalla) ja renkaat suoraan, voi kulmia tarkastella luotilankaa roikottamalla lokasuojan päältä. Maavaratkin saisivat olla tasaiset akseleilla.
Copyright © 2023 | Suomen 2CV-Kilta ry | Tietosuojaseloste