Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjauslaitteen kunnostusta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123531

    Onko kokemusta ohjauslaitteen runkokappaleen porauttamisesta ylikokoon? Kuten tunnettua, hela kuluttaa “sylinteriä” eniten ohjauksen keskialueelta. Väljään putkeen ei uuden helan vaihtaminen paljoa auta.

    Der Franzoselta ainakin olisi saatavana heloja myös 0,1-0,4 mm ylikokoon (standardikoko on 34,0 mm). Aika pieniä ovat nuo ylimitat, mutta kenties riittäviä?
    http://www.franzose.de/en/Citroen-2CV/Katalog/Lenkgetriebe/

    #140981

    Sain tässä jonkin aikaa sitten hyvän vinkin kiltakaverin kertomana.. Laitetaan kaksi helaa vierekkäin sinne hammastangon keskelle pallonivelien väliin.. Sopii kuulema ja ei tarvitse edes niitata mitenkään kiinni.. Väli on juuri sopiva ja kulunut keski kohta ei enää haittaa,, kun kumpikaan hela ei satu siihen yhtäaikaa…
    PS: Laitan itselleni heti kun seuraavan kerran avaan hammastangon….
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140982

    Ahtaalta näyttää se paikka kahdelle helalle, mutta lienee mahdollista. Millainen käyttövälys lienee alunperin putken ja helan välillä. Uutta helaa kun koittaa vanhaan putkeen, tuntuu puolisen milliä olevan väljää joka kohdassa.

    #140983

    Sellainen vastus tuli tässä hommassa nyt, että matopyörä tuntui liikkuvan takerrellen, joten otin sen ulos. Irroitettuna laakeri pyörii oikein hyvin, tuntuu välyksettömältä ja näyttää hyvältä.

    Kun matopyörän lyö takaisin pohjaan saakka, alkaa se taas takertelemaan. Toisinaan se taas pyörii useita kierroksia kuin tyhjää vain, mutta nylppäily alkaa kuin taikaislusta. Tuntuu kuin pyörä hyppäisi jonkun esteen yli. Jos matopyörää nostaa hieman ylöspäin takertelu loppuu. Välilevy on siellä välissä.

    Pohjalla oleva neulalaakerikin näyttää ihan kunnolliselta. Hampaat ei mielestäni pääse ottamaan kiinni mihinkään sisäpuolella eikä hammastankokaan ole paikoillaan. Hammastangon ohjainpala ei nouse niin ylös, että ottaisi matopyörään.

    Kun ei ole toista 7-hampaista, ei pääse tekemään vertailevaa tutkimusta. 6-hampaisia oli, mutta yllättäen niissä onkin pituusero ja pohjalla olevan laakerin koko eri.

    Onko ehdotuksia.

    #140984

    Aina siellä helassa on hiukan välystä putkeen,, mutta sitä puolta milliä ei käytössä huomaa eikä ajaessa kolise vanhallakaan putkellä.. En ole mitannut putken halkaisiaa,, mutta kyllä se päästä mitaten pitäisi olla lähes alkuperäisessä mitässa,, koska harvoin se hela siellä asti kulkee,, paitsi ääriasentoon käännettäessä,, eikä silloinkaan ihan ulos asti joten pään pitäisi olla kulumaton??
    Se 7 hampainen todennäköisesti ottaa kiinni siitä ala laakerikaulan pyöristyksestä,, itse olen korjannut sellaisen tapauksen lisäämällä ohuen sovitus prikan laakerin alle,, tarvike osat ei välttämättä täytä samoja toleransseja alkuperäisten kanssa??Vertaileppa keskenään vanhoja osia,, jos tallessa tai irroita toisesta ohjain mysteeristä..
    😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140985

    Tarkoitatko alempaa neulalaakeria?

    Vertailuosia ei ole, kun purin vanhat osat vain ja totesin ne käsissä pyöritellen hyväkuntoiseksi.

    #140986

    Sopinee tämän otsikon alle.
    Minkälaisia eroja on wanhuksen ja nelkun ohjauspesässä? käykö nelkun hammastanko suoraan wanhuksen matopyörälle, vai pitääkö sekin vaihtaa?
    Alkaa paku olemaan muuten kuosissa, mutta ohjauspesässä on jo 43 vuoden jälkeen havaittavissa hieman välystä, sekä ne neliönmalliset palat on aika kuluneet ja lienee jo kertaalleen käännetty.
    Kunnostin joskus nelkkuun koko ohjauspesän heloineen, paloineen ja uusin pallonivelin. Ajattelin laittaa koko helahoito tuohon tilalle, mutta matopyörää en jaksaisi alkaa irti tappelemaan, etenkin kun tuossa on laakeirikin ihan hyvä. Että onnistuuko eli onko hammastus sama?

    #140987

    Onnistuu,, olen käyttänyt osia sekaisinkin,, koska ovat ihan mitoitukseltaan samanlaiset,, vain kutosen ohjaus osat on erilaiset.. Jos tuosta seiten tai kahdeksan hampaisen ahdituksesta vielä tarkennuksena edellisiin juttuihin sanoisin että tietenkin sovitus prikka täytyy laittaa sen ylä laakerin alle,, jotta akseli nousee vaikka 0.1 ta 0.2 milliä ylemmäs,, jolloin ala pään laakerin kaulan hammastuksen puoleinen pyöristys ei enää kiilaa itseään siihen neulalaakerin yläreunaan….
    😉 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140988

    Kutosessa ja nelkussakaan ei taida muuta eroa olla kuin matopyörien hampaiden määrässä? Itellä on nelkun matopyörä ja kutosen ratti, pikkusen on raskaampi kääntää, mutta laidasta laitaan pyöräytys on nopeampi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #140989

    Jos meinaa vaihdella ohjauksen osia keskenään niin nelkun ja wanhuksen osat käyvät keskenään vaihtaen,, koska ovat identtisiä..
    Kutosen ohjausta havittelevien on vaihdettava koko etu akseli putki nelkkuun tai wanhukseen,, mikäli keveämpää ohtausta siihen havittelee,, syystä että kutosen kaikki ohjauksen osat ovat eri mitoituksella kun nelkku/wanhuksessa on.. Vain rattiputken pooritus on sama,, joten ratin akselit ovat vaihtokelpoisia keskenään..
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140990

    Sen verran tarkennusta vielä,, että raidetangon pallonivelet hammastangolla ovat kaikissa versioissa vaihto kelpoisia keskenään..
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140991

    Kirjoitin menneenä talvena jutun ohjausakselin kunnostuksesta, joka on nähtävillä Tampereen jaoksen kotisivuilla, linkki sinne löytyy kohdasta jaokset. Sieltä näkyy tuplaohjaushelan asennusta ym. asiaan liittyvää.

    Terveisin,

    Rauno Tuomainen

    #140992

    Suora linkki Raunon mainioon artikkeliin:
    http://www.kolumbus.fi/~w498782/ohjausakseli/

    Toimita tuo juttu Nyytisiinkin, please. Tarvitaan vain korkearesoluutioisemmat (alkuperäiset) kuvat. Itse asiassa ne pikkukuvista linkitetyt ovatkin jo hyvälaatuisia.

    #140993

    Laitetaan juttu toimitukseen. Ne linkin takaa aukeavat kuvat ovat alkuperäisiä, suoraan kamerasta.

    Rauno

    #140994

    Tuossa kakkos helana voi hyvin käyttää jos haluaa niin vanhaa helaa,, pyörättämällä puoli kierrosta sitä..
    Ei välttämättä järkevä ajatus,, mutta hätätilassa toimiva???
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 20)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.