Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjauslukko-ongelma

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125462

    Liisan sätkä pitäisi katsastaa. Kaikki muu näyttää helpolta, mutta ohjauslukon kanssa on tullut probleemi.
    Kohde on 2CV6:n joka on seissyt kuivassa joitain vuosia. Omistajan mukaan virta-avain oikea, mutta se ei kuitenkaa käänny virtalukossa. Rattilukko on tietysti päällä ja ratti heiluu sen pari senttiä, minkä salpa antaa kolossaan myöten.
    Naputtelu varsaralla lukon kylkeen ai auttanut, se on ainut mitä nyt on tehty. Toki virta-avaimen reiästä on hieman tungettu voiteluainetta sisään.

    Mitä tehdä?
    Mitä tulee näkyviin kun lukkomurikan sivusta irroittaa pienen pellin joka on kahdella niitillä kiinni? Löytyykö sieltä mitään kohdetta jota rassaamalla saataisiin ongelmaan apua?
    Rattilukon kiinnityspanta on alkuperäistä mallia, joten siellä on edelleen paikallaan ne katkaistut kartiomutterit. Siis koko paketin irroittaminenkaan ei ole aivan pikkujuttu.
    Masa antoi aikoinaan vinkin, jonka mukaan teräväksi hiotulla 12 kulmaisella hylsyllä voisi kartiomutterit aueta, mutta onko tiedossa minkäkokokoinen hylsy kannattaisi teroittaa tähän yritykseen?

    Onko mitään muita hyviä vinkkejä mistä jatkaisi.

    Rauno

    #154337

    Veikkaan,, että avain ei ole oikea,, 😯
    Sen muutaman kerran kun olen virtalukkoa irroitellut tehtaan asennuksen jälkeen
    olen kylmästi porannut kiinnitys pannan poikki jolloin kiinni pito pannan mutterit on
    helpoimmin avattavissa.. Nyt kun tehtaan jäljeltä ne nysät mutterit on vasta puolen
    tuen koloissa..
    Uuden pannan saa kun ostaa sopivan kokoisen pakoputken “uu” klemmarin ja siitä
    käyttää sen pannan lukon kiinnitykseen,, vasta kappaleesta siellä lukon kiinnityksessä
    sahaa pois ne mutterin upotus kolojen reunat jolloin sinne sopivat ne uuden pannan mutterit…
    Sen lukon sivussa oleva kahdella niitillä oleva luukku kätkee alleen lukon kielen jousen jolla
    rattilukko napsahtaa ratin putkella olevan koloringin koloon…
    Kun pannan on saanut peliteltyä pois niin lukon yläpuolelta paljastuu ruuvilla oleva musta
    pelti kuppi jonka poistamalla tulee ohjausputken lukkorengas näkyviin.. Lukkorenkaan
    kuusiokolo pultit avaamalla lähtee rengas irti jolloin lukon saa kokonaisena
    rattiputken irroituksen jälkeen käteensä..
    Kunnolla ammattinsa osaava lukkoseppä tekee kyllä uuden avaimen lukkoon
    kun sen vie sepälle…
    💡 😉
    Toinen vahtoehto on hankkia uusi tai käytetty avaimellinen lukko ja asentaa se käyttöön… 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #154338

    Joskus lukkopesän ylin haitta putoaa kulumisen seurauksena avainuran pohjalle. Avain on silloin pari milliä korkeammalla kuin normaalisti, mutta sitä on vaikea havaita muuten kuin vertaamalla terveeseen samanlaiseen lukkoon. Tämä riittää toimimattomuuteen.

    Jollain ohuella magnetilla tms. haittapalan voisi saada ongittua ylös pohjalta, jos vika osoittautuisi olevan tuo. Sen jälkeen lukko taas toimii kunnes seuraava haitta kuluu tiputuskuntoon. Avaimen lukkoon työntäminen kuluttaa nimenomaan lukon rungon yläosaa ja aikaansaa haittojen putoamisen. Näiden takana on pienenpieni jousi, joka työntää niitä ulospäin.

    Periaatteessa koko lukko on mielenkiintoisesti purettavissa miksroskooppisen pieniin osiin ja poistamalla kaikki haittapalat, saa lukon toimimaan avaimella kuin avaimella.

    #154339

    Itselläni hajosi meharin rattilukko pari viikkoa sitten Tampereen volvo truck sentterin pihaan ja siinä yritin ensin saada avainta kääntymään tuloksetta. Sitten kävelin korjaamolle ja kävin lainaamassa eräältä asentajalta kuusio kolo avaimen ja tiputin sen rattiputkeen tulevan palikan lattian tasoon (onneksi esteenä ei ollut sitä suojus peltiä). Sitten johto kahden liittimen väliin ja kotiin tutkimaan mikä siihen oikein tuli. Loppu tuloksena voin kertoa et se alkuperäinen ratti lukko on edelleen niin pienissä osissa kun sen vain saa. Eli helpoin korjata uudella virta lukolla.

    #154340

    Sähköt saatiin palautettua entiselleen ja seuraavana varmaan keskityttävä rattilukkoon.

    Avaimen oikeellisuus on varmistettu, kotoa löytynyt vara-avain oli samanlainen ja toimi myös yhtä huonosti. Tarkasteltiin myös Iso-Jukan antamaa vinkkiä haittojen tippumisesta, mutta vertaamalla asiaa ehjään lukkoon, niin olemme vakuuttuneita attä avain menee riittävän pitkälle eli pohjaan asti. Avain vain ei känny pätkääkään lukkopesässä. Virtalukon pohjakin irroitettiin, mutta sieltäkään ei löytynyt apua.

    Voiko lukkopesän saada jotenkin irroitettua rungosta ilman koko paketin irroitusta?

    Rauno

    #154341

    Moro !!
    Muistelen joskus olleen ongelman, että se lukon rattiputken pantaan tuleva kieli tulee liian ulos ja lukkopesä ikäänkuin kääntyy liian pitkälle ja jää jumiin, niin ettei avaimella enään aukea. Kieltä voi yrittää sen pellin raosta painaa ohuella meisselillä tai vastaavalla ja samalla kääntää avainta lukossa.
    Purkamiseksi on kait neljä konstia:
    1. Kiinnityspanta poikki
    2. Leikellä ja murjoa se peltilevy pois ja yrittää aukaista 6mm kuusiokolopultit ja vapauttaa rattiputken panta, jolloin toki ei vielä rattilukko ole irti
    3. Käyttää kiinnityspannan kartiomuttereiden avaamiseen tarkoitettua erikoistyökalua, pultin ja kolmen erikoisen mutterin yhdistelmää, jolla kartiomutterit pitäisi aueta. Mulla sellainen on, kun tuli yhen citikkakorjaamon jämien oston yhteydessä, mutta en ole konsaan käyttänyt. En tiedä olisko France Moteurissa Hervannassa ??
    4. Yrittää hitsata kartiomuttereiden päälle sopivat normaalimutterit, joiden avulla saisi käännettyä ne auki ❓ En tiedä toimiiko ??

    Lasse

    #154342

    Siinä rattilukon rungossa on halkio alapuolella josta kuusiokolo avaimella
    osittain saa löysättyä sitä putkella olevaa pantaa..
    Pannan suojapelti kuppi on ruuvilla kiinni sieltä lukon takaa ylhäältä..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #154343

    Vähän toisinpäin…

    Eli, amissa ei rattilukko mene päälle. Muutoin lukko toimii ihan normaalin oloisesti, mutta lukkoasennossa tai sen lähellä on, sanoisiko, hieman tahmaa ja rattilukko ei naksahda päälle kuin harvoin.

    Saako tuon lukkohylsyn jollakin helpolla konstilla pöydälle tutkittavaksi ja putsattavaksi?

    #154344

    Runko on poikki ja rattiputken asento muuttunut…

    Ehkä ei sentään 😉 mutta jotenkin muuten putken asento on voinut hieman muuttua.

    Ja Amissahan on se katkenneella rungolla ajamisen salliva (K.R.A.S) nivel.

    #154345

    Ami8:ssa joutuu purkamaan hieman muovilärpäkkäeitä pois, niin pääsee kiinni siihen rattilukkoon. Ensimmäiseksi ottaisin kuitenkin ratin irti siitä rattiputken nivelestä ja katseleisin mikä on ongelma. Voitelu voi auttaa. Myös ratin kiinnityksesä siihen niveleen on hieman säätövaraa.

    #154346

    Jokohan homma alkaa olla OK.
    Tänään käytiin taas jumiutuneen ohjauslukon kimppuun. Ensin oli tarkoitus porata sivussa olevan pellin pari pientä niittiä pois ja selvittää löytykö sieltä jotain. Tuli ongelma, niitit oli niin lujaa ainetta, että poranterä ei niihin pystynyt. Ei muuta kuin pellin ja lukon rungon välistä piikki sisään ja väkisin pelti irti. Pelti irtosi ja takana oleva jousi ponnahti pois. Samalla, kuinka ollakkaan, avain alkoi taas liikkua suunnilleen normaalisti. Kun peukalolla simuloi jousta, niin lukko tuntui toimivan aivan niinkuin pitikin.
    Mikä oli vialla, en tiedä? Jotain lukossa oli jumissa, joka laukesi kun aloimme hieman kovakouraisemmin lukkoa käsittelemään. Nyt kuvassakin näkyvät liikkuvat osat voidaan rasvata ja toivoa parasta vielä senkin jälkeen kun pelti ollaan saatu paikalleen. Pelti on tarkoitus on kiinnittää parilla pienellä ruuvilla niittien sijasta.

    Kuvassa nuoli osoittaa liikkuvia osia jotka painuvat jousen voimasta kohti rattiakselia lukiten sen tarvittaessa.

    Rauno

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.