Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ohjeet vetonivelen suojakumin vauhtoon

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #125209

    Eli tarttis vaihtaa tuo vetonivelen suojakumi. Jos joku ystävällisesti voisi neuvoa operaation tai kertoa missä olisi selkeät ohjeet?

    #151960

    Yksinkertainen ohje:
    Etupää tunkilla ylös,, levypyörä pois runko tuetaan alta kuin myös tukivarsi jotta vetoakselin keski mutteri,, avain 32 millinen 6 kantti hylsy,, voidaan poistaa.. Nyt kun tukivarsi on alhaalla jomma jatkuu..
    Kun mutteri on poistettu avataan keskiakselilla olevan suojakumin klemmari siitä vahvemmasta päästä.. Työnnetään vetari keski spooreilla niin pitkälle sisään päin kun menee ja käännetään pyörän laipasta pois,, siis sivuun ja vedetään vetari pois keski spooreilta jolloin vetäri on kädessä.. Kasataan päinvastaisessa järjestyksessä.. Muistetaan sitten kiristää se vetoakselin mutteri kiinni ja lujaan jotta ei ala siitä heilumaan ja syömään navan spooreja eikä laakeria.. Niin ja suojakumit vaihdetaan siitä keski spoorin yli vetämällä pailoilleen…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151961

    Ja tämähän koski nyt sitten varmasti ulompaa suojakumia? 😳

    Varmistelen vain ja mietin edelleen aletaanko yrittään vaihtoa itse. Kun on vain tuo yksi tavallinen tunkki ja parkkiruudussa pitäis homma suorittaa.

    #151962

    No samalla kun vetoakseli on irti voi vaihtaa kaikki suojakumit,, niin ulommaisen sisimmäisen ja vielä sen keski spoorinkin kumin… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #151963
    MoA

    Joo, tänään oli auki Tarmon vetarit, en vaihtanut kumija, vaan otin kumminkin kumit pois, jotta pääsin murrokset pesemään ja rasvaamaan uudellen.

    Manun ohjeilla onnistui kympillä 😆

    Vain köyhillä on kiire.

    #151964

    Kysynpä tästä sivusta, jotta onko muita vaihtoehtoja, kun vaihtaa vetarit, kun kuuluupi sellainen pauke ja rouske ajellessa, kun ohjausta kääntelee puoletkin koko kääntömäärästä? Sama niin eteen kuin taaksekin ajaessa.

    Olisiko kenelläkään ehjiä ylimääräisiä tarjota? Ovatko molemmat päät jotenkin parit keskenään? Meinaan vain, jotta riittäkö ulomman pätkän vaihto vai pitääkö vaihtaa koko vetari (tai siis kaksi)?

    Auton mukana tuli pari ylimääräistä sisäpäätä…

    #151965

    Hei Roslin!
    Kyllä kumien vaihto onnistuu parkkipaikalla. Tarvitset vain 32mm hylsyn ja riittävän vääntövarren (voi olla ja pitääkin olla tiukassa) sekä tapin pyörän laippaan lukitsemaan pyörimistä, mikäli siinä on reikiä. Jos ei, niin vaikkapa apulaisen painamaan jarrua. Sulla oli vissiin vm 89 eli laipassa ei pitäisi olla reikiä.

    Dieselflosse:
    Yleensä kuluu noi alapäät. Ne voi vaihtaa erikseen.

    #151966

    Eilen tuli vaihdettua vetarin kumit. Ei ongelmia. Ei kannata käyttää teräviä työkaluja. Pesua ja rasvaa. Uudemmissa peleissä voi olla hankaluuksia pyörän navan kiinnipitämisessä mutteria avattaessa, mutta kyllä kekseliäs keksii.

    #151967

    Kunnon lukkopihdit auttavat tuossa.

    Haitarikumin saa hyvin paikoilleen leikkaamalla esim. pienestä muovipullosta säädettävän kartion jonka avulla saa työnnettyä kumin paikoilleen spoorien yli.

    #151968

    Reiättömien pyörän napojen kanssa auttaa joko a) Gs:n vanne tai b) erikoistyökalu c) pulttipyssy. Mikäli Gs:n vanneta ei mistään saa napattua lainaan niin viimeksi toimin siten, että otin noin 25cm korkean ja 1.2m pitkän 18mm vanerinpätkän johon merkkasin navan kahden kierteen kohdat ja porasin reiät. Vetarin pultin kohdalle sahasin pienen v-loven, jotta hylsy mahtuu paikalleen. Tämän jälkeen laskin tunkkia sen verran että pyörän ripustus oli tukevasti kahdesta mutterinkierteestään tuon vanerin varassa ja ei muuta kuin vääntämään auki. Vaneri toimii molemmin puolin, ja se pitää asetella siten, että “pönkkää” on enemmän sillä puolen jonne väännetään.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #151969

    Vielä ennen kuin ostoilmon rustaan… Ovatko ami8:n vetarit samanmoiset kuin perussätkän?

    #151970

    @dieselflosse wrote:

    Ovatko ami8:n vetarit samanmoiset kuin perussätkän?

    On.

Esillä 12 viestiä, 1 - 12 (kaikkiaan 12)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.