Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Olisiko tietämystä?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128065

    Heippa!
    Olen oikealta ohjastettavan Typy 2cv6.n onnellinen omistaja muutoin mutta ne “läpyttimet” siinä tuulilasissa pysähtyvät automaattisesti lasin oikeaan reunaan joka nyt tässä tapauksessa on kuljettajan näkökenttä!
    Sattuisiko jollain olemaan tietoa voiko automaattisen pysäytyksen vaihtaa vasempaan laitaan sinne apparin eteen?

    #168242

    Sinulla lienee pyyhkijänvarret asennettu tumppeihinsa väärään asentoon. Siellä ulkopuolella juuressa on pieni varmistinklipsu, jota pitää avata ja samalla kammeta koko vartta ylöspäin, niin irtoavat. Sitten asetat ne painamalla takaisin oikeaan lepokohtaansa.

    Tämä siis irtoaa ja on käännettävissä haluttuun asentoon.

    #168243

    Ei ihan vissiin ole noin helppo juttu..
    Helpoin konsti on vaihtaa koko pyyhkijan koneisto..
    Vasemmalta ohjattavissa pyyhkijät pysähtyy kuljettajan näkökenttään vasemmalle..
    Nyt oikealta ohjattavaan tulee vain se ongelma jos koneiston vaihtaa niin sepäs ei pyyhi riittävän kauas oikealle,,
    joten oikealta ajavan näkökenttään jää sitten pyhkimätön alue..
    Tokihan pyyhkijöiden pysähdys kohtaa voi muuttaa yksinkertaisesti siten että asenentaa pyyhkijän moottorilla sen pyyhkijöiden varren vivun eriasentoon..
    Vaatii pientä hienomekaanista askarointia vain..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168244

    Toisaalta jos vaihtaa koko koneiston niin voi tulla pieniä ongelmia vielä sen muovi konsolin kanssa ehkä,,
    kun siinä kaikki muukin kojelaudassa on toisen kätistä verrattuna vasemmalta ohjattavaan..
    Vissiinkin paras konsti taitaa olla se moottorin vivun asemointi eri asentoon..
    😀
    Tarkempaa tietoa ei ole kaikista eroavuuksista oikealta ohjattavissa kun ei sellaiseen ole tutustunut tarkemmin… 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168245

    Onkohan tuo nyt Manu noinkaan mahdollista sillä jos asennan moottoriin vivun vasempaan laitaan niin seuraavaksi pyyhkimet pyyhkivät konepeltiä, vai olenko väärässä? Minun ymmärryksellä on ainoa mahdollisuus saada muutettua moottorissa pysähtymispaikkaa. Kysehän ei ole väärään kohtaan asennetuista pyyhkijöistä kuten ymmärtääkseni Isoo-Jukka tarkoitti.

    #168246

    Tuolla Jukan ehdotuksella ne oikiasti pyyhkii sitä konepeltiä,, voi kokeilla… 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168247

    Kannattaa nyt tutustua tuohon mekaniikkaan tarkemmin jotta selviää se toiminta kunnolla..
    Moottorin pysäytys paikkaa ei tarvi muuttaa,, vaan niiden pyyhkijöiden..
    Ja se tapahtuu nimenomaan sen moottoin vivun asennon muutoksella..
    Eli kun moottori pysähtyy niin sitä moottorin vääntövipua kääntämällä saadaan varret haluttuun pysähtymis kohtaan..
    Olen aikoinaan rakennellut noita juttuja rättäriin ja kerran muutin pyyhkijä systeemit HY:nkin..
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168248


    Tuossa kuvassa näkyvä vipu, joka käyttää tankojen avulla pyyhkijöitä, pitää irroittaa akseliltaan ja kiinnittää takaisin puoli kierrosta eri kohtaan. Siten pyyhkijät paikoittuvat toiseen äärilaitaan, josta tässä toiveessa kyse on.

    Tuon vivun asennussuunta on ainoa poikkeavuus oikealta/vasemmalta ohjattavien pyyhkijöissä, sama moottori ja mekanismi näissä on kätisyydestä huolimatta..!

    (Kuvassa uudempi moottorimalli, sama ohje pätee vanhempaankin versioon)

    #168249

    Kiitos Jasu tiedosta.. 💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #168250

    No minäkin näin ekan kerran tuollasen uudemmanaikasen mallin, ihmettelin mistä tuokin lienee, mutta kiitos Jasulle kuvasta.

    #168251

    Kiitos toverit neuvoista!
    Täytyypä nyt sitten aloittaa purkaminen ja ne hienomekaaniset työt.
    Typy

    #168252

    Samalla kannattaa voidella ja tarvittaessa vaihtaa kuluneet läpiviennit. Muutoin nuo ovat uudestaan kätösissä piakkoin.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #168253

    @raineh6 wrote:

    Sattuisiko jollain olemaan tietoa voiko automaattisen pysäytyksen vaihtaa vasempaan laitaan sinne apparin eteen?

    En tunne (lainkaan) rättärin pyyhinmekanismia mutta BX:n koneistoon muutos oli helppo tehdä: pyyhkijäkoneistosta sojottaa akseli johon on kiinnitetty varsi josta lähtee sitten nivelöity varsi pyyhkijälle. Akselin päästä mutteri löysälle ja pyyhkijät siihen asentoon missä parkkiasennon halutaan olevan. BX:ssä piti mutterin tiukkaamisen mahdollistamiseksi ajaa pyyhkijät siihen alkuperäiseen parkkiasentoon käyttämällä pyyhkijöitä ja kääntämällä sopivalla hetkellä virrat pois.

    Pitääpä ottaa selvää minkälainen koneisto sätkässä on niin näkee onko elämä ollut ennen vanhaan yhtä helppoa kuin BX:n kanssa…

    #168254

    @RPekka wrote:

    Pitääpä ottaa selvää minkälainen koneisto sätkässä on niin näkee onko elämä ollut ennen vanhaan yhtä helppoa kuin BX:n kanssa…

    Haynes nro 196, sivu 191: Pyyhkijä voidaan asettaa paikoittamaan oikealle tai vasemmalle. Vaihtaaksesi puolta irroita kampi moottorista ja käännä se toisin päin.

    Elämä on siis Sätkän kanssa helpompaa kuin BX:n kanssa: BX:ssä on akselissa boorit, sätkässä “soikea” reikä.

    #168255

    Aikaisemmalle mekaanikolle on vissiin käynyt kuten minulle, eli huollon jälkeen on kasattu vähän sinnepäin, ja vipunen mennyt 180 astetta poskelleen. Helppo fiksata, mutta yhtälailla siihen tottuu 😀 Vähän hankalampi on vanhanmallisen koneiston automaattipysäytys. Onko siihen muuta oiketata tapaa korjata kun irroittaa jatkuva virransyöttö ja pysäyttää käsin oikeaan kohtaan? Nehän tuppaavat olemaan jo kaikki enemmän tai vähemmän loppuunajettuja eli jatkuvatoimisia.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.