Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Öljymerkki?
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
8.2.2004, 09:59 #121600
Tästä aiheesta ollaan poristu iät ajat ukkojen kanssa kokoontumisajoissa ja muissa sellaisissa.
Mikä on hyvä öljymerkki ja malli?
Tiedän, että täyssynteettiset ovat hyviä. Olen kuullut, että jotkut öljyt kuluvat enemmän kuin toiset.
Olen itse käyttänyt Yaccoa ja viimeksi siirryin teboilin Goldiin kohtuullisen hinnan takia. Eroa en ole huomannut näiden kahden välillä. Olen käyttänyt vesijäähdytteisessä kissassa Mobilin 1:stä, joka sekään ollut mitään huonoa.
Luulisi tämän aiheen kiinnostavan niitä, joille on siunaantunut nelkku.Kertokaapa kokemuksistanne
8.2.2004, 12:57 #130791Väljissä koneissa käytän nesteen perusöljyä… Teboil on tietääkseni hyvää sätkässä. Valvoline racing yli 150 tmk ajetuille koneille on myös hyvää öljyä–> pysyy sisässä.
Nesteen öljy on kai halvinta, Teboil on kans aika edullista ja tuota Valvolinee saa paikkakunnaltani 20e / 4 litraa, mikä ei mielestäni ole liikaa…Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]9.2.2004, 18:36 #130792Kendall W10-40 (kaupungin ruohonleikkureissakin käytössä, jokin liuskemainen rakenne kuulemma etu 🙄 )
💡 Saman valmistajan yks´asteöljy w150, oivallista väljään koneeseen 🙄 😀 En suosittele talvikäyttöön 😆 Taitavat nuo autonvälittäjät käyttää ja niin noi harrikkamiehet 😯 kanss.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com9.2.2004, 21:59 #130793Teboil power oil(10w-40mineerali, halpa, kehuivat autotarvikeliikkeessä)
Teboil Silver (10w-40mineraali, oma kokemus että on hyvä, ei ihan niin halpa)
0W öljyistä tm. 2001 Esso 0w-30, Castrol 0w-30 loput 0w-40W, Shell Mobil, Teboil, Neste, Championl, tässä järjestyksessä.
Teb-diamond pärjäsi taannoin hyvin jossain muist. tm:n testissä missä mitattiin kuluma jne.
Tarjoustalon 5w-50 synt. on varmaan hintaansa nähden kanssa ihan hyvä öljy, ainakin verrattuna mineraaleihin.12.2.2004, 07:56 #130794Niin ja laatuluokitus takaa sen että öljy on läpäissyt mm. kulumis ja karstoittumis testit tarpeeksi hyvin. Esim. API-SJ on paras luokitus bensaöljyille.
13.2.2004, 05:52 #130795Viimeisin Mobilistilehti 1/2004 kertoi Valvolinen MaxLife-öljystä, joka on tarkoitettu enemmän ajetuille autoille, jossa olis liki samat ominaisuudet kuin Fortén lisäaineessa ja että olis tiivisteystävällistä ja ehkäisee vuotoja ja edelleen, että TUF olisi todennut öljyn pitävän ominaisuutensa hyvin ja ehkäisevän epäpuhtauksien syntymistä. Hinta korkeahko.
Mahtaako kuljin saada slaakin, jos saa sisäänsä kallista öljyä, luulee vielä olevansa auto.13.2.2004, 10:54 #130796Kyllä minun sätkälle kelpasi hyvin Valvoline eipä ole kuluttanut sitä lainkaan eikä se minusta ollut mitään hirmu tyyristäkään verrattuna esim.. Mobil-1. Kouvolan punanenhalli kehui öljyä että pysyy vaikka roppu unohtuisi ei kyllä unohtunut mutta eiköhän se hyvää ole kun kerran kehuivat. Vaikka eipä huonoa öljyä enää taida saadakkaan on se minkä merkkistä tai yksiasteista, moniasteista kyllä ne yleensä koneessa pysyy. Jos kone vuotaa öljyä on se sama laittaa mitä tahansa läpi tulee että putkahtaa, ellei ihan vaseliinillä aja. Saahan jos haluaa ruoholeikkuri öljyä se on yksiasteista sae30 tai sae40 mutta kyllä minusta öljy jos on hyvin pysynyt koneessa eikä vuoda pihalle silloin on aivan turhaa öljymerkkiä tai laatua vaihtaa. Vesa
13.2.2004, 11:10 #130797Tossa TM:n testissä mineraaliöljyllä kesti lähteä kiertoon -30C koneessa 30s, kun synt. aika oli 5s, ihan vinkkinä vain, ettei kukaan riko koneitaan näin talvella. Mielenkiintoista oli myös, että kahdessa eri 0w öljyssä oli vastus 1/4 pienempi -30C:ssä, ihan vinkiksi jos on ongelmia starttauksen kanssa, niin toi ei ole ihan pieni ero. 10w Mineraalissa oli jopa puolet isompi vastus, startti huutaa leipää.
Paksuissa öljyssä on väljässä koneessa se idea, että se täyttää paremmin välykset, laakereissa, putkissa, pumpussa ja vaimentaa iskuja.
Öljyvuodot on sitten asia erikseen ja parempi tietysti on korjata vuoto, ellei kone ole muutenkin väljä, sitten tärkeintä on usein se pysyykö öljyt sisällä.
Mielummin tietysti korjaa ne männät ja renkaat, niin ei muu kone kärsi paksuista öljyistä.
Tiukkaan koneeseen sopii taas ohuempi öljy, joka tunkeutuu paremmin ahtaisiinkin väleihin. Ohut öljy vähentää myös kitkaa ja säästää bensaa!13.2.2004, 12:46 #130798Tuntien sätkän öljynkierron paineen tasauksen alkeellisuuden, niin talvella synteettiset. Ei ainakaan tule räjäytettyä öljynjäähdytintä. Ideahan näissä uusissa öljyissä on, että ne paksunevat lämmön mukaan tiettyyn rajaan saakka. Säilyttäen voiteluominaisuudet samalla, kuten tiivistysominaisuudet.
Näissä 0-5 w öljyissä on etuna talvella, että säilyttävät notkeuden pakkasilla.
Toisinsanoen on vähemmän sisäistä vastusta. Pakkasilla kun muutenkin on akun teho suurinpiirtein puolet kesälämpimistä, niin turhaa sinne moottorin lisävastuksia hankkii.Eli mitä helpommin startti kiertää, sen paremmin konekin räjähtää käyntiin.
Parin talven sätkäilykokemuksen jälkeen tiedän, mitä talvistarttaus on sätkän kanssa.
Helpotusta tähänkin asiaan voi hakea 6 v startista, tosin silloin joutuu laittamaan hytin puolelle vetonupin.
14.2.2004, 08:30 #130799Dyanessani olen kokeillut monia,eri merkkejä Motulista,yaggoon,ja kuitenkin nyt päätynyt Mobilin 1 0W40:seen.
Omat kokemukset ovat,että pysyy parhaitten koneessa,joka on tietääkseni acadianen mylly.mobil öljyistäkin kokeilin eri versioita,ihme kyllä tämä on selvästi
paras pysymään koneen sisällä,vaikka ohutta onkin.valvolinen Max life pysyi kohtalaisesti.
Mobilin edustajan mukaan 0w40 on parhaitten lisäaineisteetu tiivisteitä
hoitavaksi,heidän öljyistään.
Porschet,joka myös ilmajäähdytetty,täytetään tehtaalla tällä öljyllä. 😆Olen kuullut usealtakin taholta ohjeen,että mineraaliöljyistä voi siirtyä syn-
teettiseen milloin vain,mutta sitten ei voisi enää palata takaisin mineraaliöljyyn ilman että tiivisteet vahingoittuisivat,ja alkaisivat ennnenpitkää vuotamaan.En tiedä mekanismia,mutta kuulema joku kemiallinen reaktio turvottaa tiivisteet jos näin tekee.31.5.2006, 16:52 #130800Lueskelin tuota “How to restore Citroën 2cv” kirjaa. Siinä mainittiin, että moottoreissa, joissa ei ole öljynsuodatinta tulisi käyttää yksiaste öljyä. Ilmeisesti vielä mineraali sellaista. Perusteluna oli se, että tällöin epäpuhtaudet laskeutuvat öljypohjaan. Jos käytetään synteettisiä öljyjä, niin epäpuhtaudet huuhtoututuvat kiertoon. Moniaste- ja synteettisiä öljyjä voidaan käyttää moottoreiissa joissa on öljynsuodatin.
Eli kysymys kuuluu, jotta onko pahasta kun vaihdoin Wanhukseen semisynteettiset Teboil Silver 10W-40 öljyt?
2.6.2006, 20:52 #130801Aiempaa kirjoitustani päivittäen: Castrol synteettinen (en muista tarkkaan mikä) tuntuu pysyvän tiinan koneessa hienosti. Käy kukkuu ja kulkee. Jos en käyttäisi tuota niin investoisin Valvolinen max lifee, siitä huomasin nelkkuna ajellessa, että öljyvuodot vähenee (ja poistuu) kilometrien myötä… Kyseessä siis kone joka seisonut paikallaan vuosia.
Vaihteistoon Red line, kallista mutta toimii.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.6.2006, 05:24 #130802Öljyn sisällä pysyminen ja talvikäyttö ovat tärkeitä pointteja. Mulla tuo kulutus on kohtalaista ja kyllä hitusen vuotaakin.
Lähinnä ajattelin tuota huuhteluominaisuutta. Jos synteettisen öljyn yksi tarkoitus on pistää epäpuhtaudet liikkeelle ja ohjata ne suodattimeen, niin moottori pysyy puhtaana suodattimen vaihdolla.
Mineraaliöljyllä kaiketi huuhteluominaisuus on huonompi jolloin epäpuhtaudet laskeutuisivat öljypohjaan ja siten toivottavasti öljyn vaihdon yhteydessä poistuvat. Muuten epäpuhtaudet ohjautuisivat ja jäisivät kanaviin.
En tiedä onko näin, mutta kaikkea sitä tulee pähkäiltyä.
3.6.2006, 09:54 #130803Tuon Teboil Silverin purkin takatekstissähän oikein lukee, että soveltuu vanhoille menopeleille.. tiedä sitten onko vaan markkinointipuhetta 🙂
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.