Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljyn lämpö ja painemittarin asennus

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #238721

    Löysin Wikistä Mustahattuisen miehen artikkelin öljyn lämpö- ja painemittarin asennuksesta. Asennuksessa oli käytetty Biltemalta ostettua sovitinjalkaa mittarille.

    Jäin puntaroimaan sitä, miksi minun tarvitsee tehdä kaksi eri tyyppistä kierrettä ko. nippaan, jotta suodatinjalan voi asentaa paikalleen.
    Toinen kierre on M 16 1,5 nousulla ja toinen pää on 3/4 ” UNF kierre.
    Lisäksi artikkelissa mainittiin, että jalasta tulee poistaa eloksointi. Miksi varten?

    Bilteemasta ostetussa jalassa tulee kolme nipaa mukana. Yksi oli 3/4 ” 16 -kierteellä. Kävisikö tuo nippa kutosen koneen suodattimen kierteisiin suoraan.

    Artikkeli löytyy kuvien kera valitsemalla
    Jäsenille- 2cvWiki-Tekniikka-öljyn lämpö ja painemittarin asennus.

    Arvelen että Mustahattuinen mies osaa kertoa asiasta enemmän.

    #238746

    Muistelen, että näitä Bilteman adapterin mukana tulleita kierreholkkeja on muutettu vuosien varrella. Saattaa siis hyvinkin olla, että nyt kädessäsi on sarja, joista yksi käy suoraan kutosen suodatinjalkaan ja tämä on itseasiassa se oleellisin seikka. Suodattimeksi voi nimittäin laittaa sen minkä haluaa, eli jos kierrenipan toiseen päähän ei käy sätkän filtteri niin voihan sen korvata sopivalla kierteellä varustetulla ja huomattavasti isommalla filtterillä. Näin toimien saa koneeseen hieman isomman öljytilavuuden ja suotimeen lisää suodatuspinta-alaa. Erityisesti keski-euroopan kesähelteissä ajellessa tämä on hyvä lisä.

    Sitten tuohon eloksoinnin poistoon niin sillä on haettu sähkönjohtavuuden parannusta, eli kun jalan ja adapterin välissä on kumitiiviste niin sen kierrenipan kautta halutaan maksimoida maa-kontakti adapteriin; muutoin anturit eivät toimi oikein. En kyllä tiedä heikentääkö eloksointi paikallisesti tuota kontaktia mitenkään…

    PS. Asensin tämän adapterin toissavuonna ja se on kyllä hyvä muutos. Ei tarvitse rusikoida venttiilikoppaa, etsiä sopivaa anturia lohkoon, tahi viritellä kierreadapteria lohkon ja anturin väliin. Kaikki potentiaalisia öljyvuotopaikkoja. Tämän adapterin kanssa anturit ovat hyvin näkyvillä, joten anturin vuotaessa se on helppo paikallistaa.

    PPS: “Mitä tekee sätkässä öljynpaine- ja lämpömittarilla, kun tehdas on suunnitellut saharan olosuhteisiin riittävän jäähdytyksen?” voisi joku kysyä. Kesäsunnuntaiajelussa tuskin ei mitään, mutta jos ajaa kevät- syksy- talvi- ja viileää kesäajoa niin saattaa yllättyä kuinka paljon jäähdytystä voi/pitäisi rajoittaa hyvän öljynlämmön saavuttaakseen. Moottorin keston kannalta tämä on sen verran merkittävä tekijä, että näen öljynlämpömittarin yhtenä sätkän “vakio”lisävarusteena. Painemittarin hyödyt tulevat vasta yli 70 asteen öljynlämmöillä ja kunnostetun moottorin sisäänajossa selville.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #238750

    Kovasti pitkän suodattimen kun pistää, niin moottorin heiluessa voi suodattimen pää osua eturunkopalkkiin. Mulla on tuo adapteri ollut huoleton, suodatin on joku 3033 Bosch, tai sinnepäin. Muisti pettää.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #238757

    Jäin puntaroimaan sitä, miksi minun tarvitsee tehdä kaksi eri tyyppistä kierrettä ko. nippaan, jotta suodatinjalan voi asentaa paikalleen.
    Toinen kierre on M 16 1,5 nousulla ja toinen pää on 3/4 ” UNF kierre.

    Siksi on noin, että tuolla kierremuutoksella saataisiin yleisempi kierre käyttöön suodattimelle. M16’*1,5 kierteellä varustettuja suodattimia on paljon vähemmän tarjolla kuin 3/4″-16 kierteellä…

    Bilteemasta ostetussa jalassa tulee kolme nipaa mukana. Yksi oli 3/4 ” 16 -kierteellä. Kävisikö tuo nippa kutosen koneen suodattimen kierteisiin suoraan.

    Sätkän öljynsuodattimen jalassa on M16*1,5 kierre, joka on paljon pienempi kuin mikään sarjassa tulevista. Se 16 tuossa 3/4″ perässä kertoo kierteen harjojen määrän tuumaa kohti, kun M16 kierteessä se 16 kertoo kierteen halkaisijan päältä mitatessa…

    mukana toimitetaan kolmenkokoiset nipat: 3/4″ 16-kierteelle, M20 1,5-kierteelle ja M18 1,5-kierteelle

    Tuommoiset holkit tulee siinä mukana. M18*1,5 ja M20*1,5 sekä 3/4″-16. Mikään noista ei ole yhteensopiva M16*1,5 kierteen kanssa. Ja noissa nipoissa on sama kierre kummassakin päässä, eli tuota käyttäen pystyy käyttämään alkuperäistä suodatinta. Joka siis ei toteudu Sätkän kohdalla, erilaisesta kierteestään johtuen… Ehkä vähän toistoa, älkää antako sen häiritä…

    #238761

    Jos joku on aikomassa teettää jollakin sorvarilla tuollaisen sätkään sopivan nipan, niin olisin halukas ostamaan myös yhden tai jopa pari. Toisaalta tuolla oli hyvä mittapiirros, jonka mukaan eräs kaveri saattaisi tuollaisen itselleni sorvata.

    #238891

    Teetin pari vuotta sitten Kuopiolaisella sorvarilla 2 kpl tuon piirroksen mukaisia nippoja; toinen on edelleen ylimääräisenä. Jos joku haluaa ostaa, niin sen saapi hintaan 20,- (maksoi sen verran minulle) + mahdolliset postikulut. yhteydenotot sähköpostilla:

    hukki(at)dnainternet.net

    #238914

    Harmi!, kun valmis nippa ei sovi suoraan sätkään suodatinjalkaan. Tuleepi sorvaushommia.
    Ajattelin tehdä nipan alumiinista. Kuinkahan tuo aines soveltuu käyttöön?

    #239077

    Silloin kun minä tuommoisen halusin ei Riihimäen seudulta löytynyt kohtuu hintaista nipan tekijää, joten tein ite. Pultti ja mutteri. Pultti poikki, mutterin hitsasin pultinkierteiden jatkoksi ja poralla reikä pulttiin. Hiukan viimeistelyä ja paikalleen. Kaunis siitä ei tullu mutta asiansa on hoitanu. Pultin ja mutterin liittämiseen on varmasti muitakin tapoja mutta nyt sen tein näin.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #239081

    Franzose myy muutosnipan:

    item 10006

    Mulla on tommonen. Tuohon sitten sopiin yksi niistä bilteman nipoista. Vanha lähtee pois kun putkipihdeillä reilusti vääntää (ja menne roskiin kun kierteet pilaantuu).

    #239093

    Tekijä tuollaiselle kyllä löytyisi, mutta järkevän hinnan saamiseksi pitäisi valmistuserä olla noin 20 kappaletta.

    #239230

    Sain tehtyä yhden nipan alumiinista ja näytti ihan hyvältä. Muutin suodatinkierteen M18 , kierteen nousu 1,5. Suodattimia löytyy tuohon kierteeseen paljon ja ovat melko laajalti yleisessä käytössä. Ostin yhden mm. Opelin sopivan 4,50 EUR/ kpl. On kuulemma longlife mallia eli siis suodatuskykyä löytyy kesäsätkään!

    #239285

    Minulla on tarkoitus lähiaikoina sorvata noita muunnosnippoja joitakin kappaleita lisää. Mikäli asia alkaa kiinnostamaan, voit ottaa minuun yhteyttä p.040-4104472 /Tapsa

    #239288

    Tuon alumiinin kanssa pitää sitten muistaa olla varovainen, ei ehkä ihan paras vaihtoehto paikkaan mitä auotaan kuitenkin suht tiheään. Kiristysmomentin kanssa pitää muistaa kierteen olevan alumiinissä, ja suodattimissa oleva kierteetkin ovat toisinaan vähän karkeita ja sitä kautta sitten käytössä kuluttavat nipan kierteen…

    Helposti olisin siinä uskossa, että noista syistä ovat suosineet teräskierteitä alkuperäisissä sovelluksissakin, kun on teräksinen kierreholkki kierretty alumiiniseen suodatinjalkaan..?

    #256320

    Olen nyt asentanut kohta kolmatta päivää tätä Bilteman anturijalkaa tuohon Geesu-koneiseeni..Ensiasennus: Vuotaa tiivisteiltä JA käyttämättömiltä anturipaikoilta.
    Toinen asennus liiman kanssa ja kupariprikat ja liimaa käyttämättömiin paikkoihin. Liimana Hylomar. Vuotaa.
    Tänään ehkä teen kolmannen asennuksen ottamalla öljynsuodattimesta tiivisteen ja tälläämällä sen tuon väliin…

    Aiempi maininta eloksoinnista konkretisoitui “sydän kurkussa” tänä aamuna: Alunperin tuossa oli ÖP-valo ja ÖP-mittari saman anturin takana. Anturi oli ns. viritelmä alkuperäisen ÖP-anturin tilalla. Vaihdoin tilalle alkuperäismallisen ÖP-anturin ja suodatinjalkaan ÖP-mittarianturin siirto. Tällä saavutetaan se, että öljynpainetta voi väijyä kahden piirin takaa, eli varmistua ajo(i)ssa onko sieltä nyt oikeasti paineet poissa, vai vaan anturivika..

    Aamulla öljynpainevalo ei palanutkaan, vaikka se vielä illalla paloi, ajattelin, “huono kontakti” liittimellä. Lähdin ajamaan. Hetken päästä hävisi mittariltakin tieto paineista ja säikähdin, että “Ei perhana, ei voi olla mahdollista, hajooko tää mylly??”. Tienviereen ja ÖP-anturin johdon nypläystä. Noni, se toimii. Matka jatkukoon ja välillä ÖP-mittari herää ja kuolee melkein samantein. Siispä päädyn siihen, että se ÖP-anturi saa nyt huonosti maita ja se katkoo tuota signaalia…siispä se eloksointi. Tosin, en ala sitä enää raapimaan, vaan teen tuolle anturille maadoituskaapelin.

    Tämä on se hinta lisäinformaatiosta 😀 😀 😀

    Mutta pointtina, että kiinnittäkääpä huomiota tuon adapterin öljynpitävyyteen asennuksen jälkeen. Tavan sätkässä ei ole ollut tätä ongelmaa…vielä.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.