Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynvaihtoväli

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #245947

    Moi

    Tälläistä pohdin tässä hiljattain. Sätkän, puhun siis kutosesta öljynvaihtoväli on 5000 km. Itsekkin vaihdan öljyn välillä 3-5 tuhatta.

    Mutta, miten oli muiden autojen öljynvaihtoväli suositus tuolloin seitkytluvulla? Tuskin paljoa enempää, ei ainakaan yli kymppitonnia? Eli nyt kun öljyt on kehittynyt ja autojen öljynvaihtoväli on vähintään kakskyt-tonnia niin miksi ei sätkälläkin voisi tuon ajaa?

    Eikö tuo vaihtoväli ainakin suurimmaksi osaksi johdu öljyn laadusta?

    Mikko

    #245954

    Eli nyt kun öljyt on kehittynyt ja autojen öljynvaihtoväli on vähintään kakskyt-tonnia niin miksi ei sätkälläkin voisi tuon ajaa?

    Eikö tuo vaihtoväli ainakin suurimmaksi osaksi johdu öljyn laadusta?

    Mikko

    Koska öljytilavuus ja ruiskujärjestelmä..mm.
    Eli kun öljytilaa on reippaammin niin on tavallaan enemmän reserviä mitä sotkea. Toinen juttu on sitten tuo bensan palaminen, eli mitä terveempi kone ja mitä paremmin se polttaa juomansa niin sitä vähemmän syntyy öljyä likaavia komponentteja.

    Oma 5000km vaihtovälitapa saattaa olla vähän turhan tiuha, mutta jos sillä varsinkin nokan ja kammen pitää terässä niin mikä jottei.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #246011

    Moro !!
    Ennenvanhaan huoltohjeissa korostettiin käyttöolosuhteiden merkitystä vaihtoväliin, varmaankin ihan viisaasti.
    Itse olen viimevuosina soveltanut belgiystäväni, entisen Citikkamekaanikon Andren ohjetta: vaihda öljy, kun se näyttää mittatikussa likaiselta=tummalta.
    Jaanan pakulla käytiin portugalissa ja oljy oli reissun jälkeen 7500km ajon jälkeen ihan kirkasta. Olga-Sofia oli hesassa lainassa ja lyhyiden ruuhka-ajojen jälkeen puolikylmällä moottorilla öljy oli reilun tuhannen kilsan jälkeen tummaa. Näin ne käyttöolot vaikuttaa.
    Andren ideahan on ettei kone käy koskaan likaisella öljyllä, toinen seikka on että vaihtaa myös suodattimen öljynvaihdon yhteydessä, koska se on ihan yhtä likainen kuin öljy. Tokikin nykyiset öljyt ovat kaiketi laadukkaampia kuin vanhat, toisin kuin kaiketi bensa ,).

    #246019

    Ymmärtääkseni öljyn normaali vari on mustaa.Se on lisäaineilla kirkastettu vaaleammaksi.Musta öljy ei aina ole likaista,vaan ne lisäaineet on lopettanut toimintansa.
    Itse vaihdan öljyt aina keväällä ajokauden alussa.

    tv seppon

    #246042

    Musta öljy ei aina ole likaista,vaan ne lisäaineet on lopettanut toimintansa.
    Itse vaihdan öljyt aina keväällä ajokauden alussa.

    tv seppon

    Muutama pointti, ei kettuiluna, vaan ihan aidosti useammallekin mielenpäälle pohdittavaksi: Niillä lisäaineilla on siinä öljyssä tehtävänsä, eli on kitkan alentajia, juoksevuusominaisuuksien ylläpitäjiä jne jne, joten jos ne lopettaa toimintansa niin eikös silloin se öljy ole jo puolittain vainaata?

    Toinen juttu on sitten tuo vaihtoajankohta riippumatta kilometrimäärästä; jos on tällainen sateinen ja kylmä kesä niin ainakin 75% harrastajista ajaa kone liian kylmänä koko kesän, jolloin lohko hikoilee sisäpuoleltaan ja sinne kertyy vesihöyryä, jopa vettä. Sen lisäksi muut epäpuhtaudet mitä öljyyn kertyy, osa lempeästi syövyttäviäkin, niin ne jää täten menetellen sinne koneen sisään muhimaan koko seisonta-ajaksi. Joku voi sanoa tätä hifistelyksi, mutta sanokoon.

    Koko kollegiumille mietittäväksi; Mitä sillä säästetään, jos pidennetään öljynvaihtoväliä ja käytetään halvimpia öljyjä mitä supermarketit myy?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #246056

    Sätkän hyvin pieni öljytilavuus ja useimmilla sätkillä ajetut hyvin vähät kilometrit tekee niin pienen kustannuksen öljynvaihdoista, ettei siinä ole järkeä ruveta säästämään. Monilla sätkillä ajetaan lähinnä pätkäajoa, ja välillä kuljin seisoo kuukausia koskematta, se on pahinta mitä moottoriöljyllä voi tehdä. Motonetissä näyttää Mobil Super3000 X1 5W-40 neljän litran purkki maksavan 27,90e, eli sätkän 2,5l tilavuuden hinnaksi tulee 17,50e (ei mainos, ihan vaan esimerkki, halvemmallakin saanee jostain). Jos kerran tai kaksi kesässä vaihtaa, ei kaada konkurssiin ketään. Nuukuus on kannatettavaa, oikein nuuka ihminen haluaa pitää moottorin kunnossa ettei tarvitse turhaan remontoida.

Esillä 6 viestiä, 1 - 6 (kaikkiaan 6)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.