Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynlämpö- ja paineanturin asennus

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #160452
    MoA

    Samaa pohdin kuin Manu, eli mielestäni kanssa toi isompi suodin edesauttaa jäähtymistä (vaikka kyse onkin vaan 0,5-1 dl erosta).

    T: M

    Vain köyhillä on kiire.

    #160453

    Kävimme tässä katsastamassa yhtä vaaleansinistä rättäriä missä oli jonkinlainen
    öljy-adapteri, halavatun iso suodatin, ja myyjä kehui miten öljy alkaa kiehumaan kun ajaa yli 100km/h. Kuulemma normaalia. Öljyt oli muistaaksensa täys-synteettistä tai mitä-lie olikaan. Vaihdettu juuri-tai koska olikaan.

    No, jokainen muukin lause mikä sieltä suusta tuli, oli pakko pistää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ilmossa luki että vehje oli LÖYTÖ. No, kyllä me sen löysimme. yli 5000€ hintaan laittaisin itse ilmoitukseen RIISTO. Mutta eipä se minulle kuulu.

    #160454

    Niin,, onhan tuota kolmenkymmenen vuoden aikana tullut ajeltua jonkun kerran aamusta ilta myöhään satasta,, lämpimälläkin ilmalla..
    Vaan empäs ole öljyjä vielä saanut keitettyä..
    😯 Kaikenlaiset kylähullut juttelee kyllä mitä juttelee???

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160455

    Joo kyllä sitä zekkeihinkin mentäessä autobahnilla keskinopeus abouttiaralllaa suurinpiirtein noin 120 km/h ja punkussa oli normaalit 80C öljylämpötila vaikka kuinka päästeltiin.

    #160456

    Paljonkos se öljy tarvitsikaan kiehuakseen, ei ihan ekassa satasessa tuo tapahdu, eikä vielä toisessakaan..?

    Siitäkin on kokemusperäistä tietoa että 380***km ajetulla moottorilla kun ajaa pari tuntia öljynlämmön ollessa 120-130 astetta öljypohjasta mitattuna, 20W-50 öljyillä, niin tyhmäkäynnin ollessa tuhannen pintaan tulee öljynpaineen merkkivalosta hauska valoefekti joka poistuu kun nostaa kierroksia ihan vähäsen… 😳

    Ja juu, kokonaisöljymäärän lisääntymistä tuolla isommalla filtterillä haetaan, joka sitten edesauttaa jäähdytystä(kin), sekä sitä että öljy pysyy pitempään “hyvänä”…

    Mutta, kuten tuolla aiemmin on jo sanottu, ei ole tässä maassa kovin monella ongelmana kuumana käyvä moottori, vaan kylmänä. Se öljy pitää saada lämpöiseksi, yli 80 asteen, mielellään sinne satasen pintaan, siitä tykkää kaikki, niin moottori, bensankulutus kuin matkustajatkin…

    Virittäjät on sitten juttu erikseen… 8)

    #160457

    Eikös joku halvin mineraaliöljy voisi alkaa keittämään jo jossain 100+C lämpötiloissa ?

    Mitäs jasu, Lassi, MHM ja muut on mieltä..jos todella moottoriöljy alkaa kiehumaan niin eikös sen pitäisi olla merkki siitä että joku osa on leikkaamassa kiinni, öljypumppu on pas*ana, öljynlauhdutin on täysin tukossa, tms ?

    Tuossa vaaleansinisessä löydössä oli ölynpaine, sekä öljyn lämpötilamittari ja mitä minä ehdin kuikuilemaan, niin ainakin öljynpaine näytti olevan kohdallaan. Motarilla emme vehjettä päässeet testaamaan, joten emme voineet todeta myyjän öljyn keittämisjuttua.

    http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5651″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    #160458

    @MikaVeee wrote:

    Eikös joku halvin mineraaliöljy voisi alkaa keittämään jo jossain 100+C lämpötiloissa ?

    Ei voi kiehua,,silloin se olisi vettä eikä öljyä,,, tuolla Teboilin jutussa 100 C astetta on viskositeettien mittauksessa käytetty lämpötila.. 😯
    Kiehuminen tarkoittaa sitä että aineen lämpötila on saavuttanut höyrystymis pisteen ja näinollen aine muuttuu kaasumaiseksi… 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160459

    Eikös öljy voisi “palaa pohjaan” ennen tuota höyrystymistä ?

    #160460

    Kaikkihan palaa pohjaan ja paljon muutakin kummaa voi sattua kun keittellee… Heh… ❓ 😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #160461

    Keitellessä sitä lämpötilaa vasta pitääkin vahtia !

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #160462

    Terve!

    Tästä linkistä löytyi hieman tietoa öljyn lämmönkestosta: http://www.delron.fi/yleista.htm#7″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Lyhennettynä sen voisi sanoa seuraavasti:
    Moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 – 110 °C, jolloin moottoriöljyn lisäaineet toimivat aktiivisesti ja pitävät moottorin puhtaana. Raakaöljypohjaiset öljyt (myös täyssynteettiset) alkavat hajota noin 120°C lämpötilassa. Jotkin kilpaöljyt toimii hyvin vielä 150°C lämpötilassa. Nyrkkisääntönä on, ettei moottoria saisi kuormittaa raskaasti ennen kuin öljyn lämpötila on saavuttanut 50 °C.

    Tuosta öljynsuodattimen tilavuudesta, tuskin öljynsuodattimen tilavuudella on kovin paljon merkitystä jäähdytykseen (säteilypinta-alan kasvu ei ole kovin merkittävä), mutta sen suodatuskyky säilyy pitempään (ennen kuin ohitusventtiili avautuu) ja ehkä virtausvastus on pienempi kun suodatuspinta-ala on suurempi.

    Minulla on käytössä tuo Bilteman adapteriin asennettu lämpömittari ja kuumalla kelillä sain seuraavia tuloksia:
    Testilaite: 2CV6
    Öljy: Mobil 5W-50
    Ulkolämpötila: +30 astetta C
    Matkanopeus: 80-90 km/h
    Öljyn lämpötila: 100 – 105 astetta C
    Terveisin
    Rexa

    #160463

    OffTopic

    Entäs nuo Kendallin öljyt – ylistystä saapi tuo mineraalipohjainen liuskemainen luonnontuote, josta löytyy hyvät viskositeetit sekä koneelle ja vaihdelaatikolle = yksiarvoiset W50 ja W150.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #160464

    Adaptereita on sorvailtu.

    Onko kukaan tehnyt öljynpaine-anturille tuohon siniseen adapteriin jatkopalaa/onkos sitä anturia sovitettu öljyvalon tilalle ? Eikös tuon adapterin ja sorvatun palan väliin kannattaisi laittaa pienenpieni vaikka kuparitiiviste jottei tule “ohivuotoa” öljyfiltteristä ?

    Ostin wolkkarin suodattimen mutta taitaa olla niin iso että ottaa lokasuojaan kiinni.

    Tuo kuvassa näkyvä Fram PH9104 on ilmeisesti sopivan kokoinen mahtuakseen lokarin ja moteurin väliin ?

    Jostain Seat Ibizastako ?

    Tuli juuri mieleen että näyttääkö öljynpaine-anturi edes oikeata painetta ollessaan tuossa paikassa ?
    Edit Piaf: kyllä se toimiin noin päin, eli reunoilta keskelle. http://www.synlube.com/oilfilters.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Mitäpä jos tekisi tukikannakkeen yhdestä tulpatusta reiästä ja toisesta reiästä vetäisi hydrauliletkulla paineanturan siihen viereen. Hmm…

    #160465

    Terve, vastauksia MikaVee:lle!

    KYSYMYS: Onko kukaan tehnyt öljynpaine-anturille tuohon siniseen adapteriin jatkopalaa/onkos sitä anturia sovitettu öljyvalon tilalle ? Eikös tuon adapterin ja sorvatun palan väliin kannattaisi laittaa pienenpieni vaikka kuparitiiviste jottei tule “ohivuotoa” öljyfiltteristä ?

    VASTAUS: Koitin sovitella T-kappaleen avulla öljynpainemittarin paineanturia alkuperäisen öljynpaineanturin kaveriksi siten, että myös alkuperäinen jäisi paikalleen, mutta paineeseen perustuva anturi on liian suuri. Asensin sitten tuon öljynpaineanturin Bilteman adapteriin, se mahtuu kun poistaa tuon jarrujen jäähdytysputken. Tarkoitatko “ohivuodolla” sitä, että adapteri vuotaa öljyt ulos? Suurin ongelma oli tiivistää anturien kierteet, siksi vaihdoin anturit (myös lämpötila-anturin) sellaisiksi että niissä on oma maajohto (eli moottorin rungon kautta ei tarvita maadoitusta), näin tiivistetahnan käyttö ei vaikuta maadoituksiin. Voisi se Cu-tiivistekin olla hyvä idea, näin suotimen poistaminen ei irroita Bilteman adapteria koneen rungosta niin helposti.

    KYSYMYS: Ostin wolkkarin suodattimen mutta taitaa olla niin iso että ottaa lokasuojaan kiinni.
    Tuo kuvassa näkyvä Fram PH9104 on ilmeisesti sopivan kokoinen mahtuakseen lokarin ja moteurin väliin ?
    Jostain Seat Ibizastako ?
    Tuli juuri mieleen että näyttääkö öljynpaine-anturi edes oikeata painetta ollessaan tuossa paikassa ?

    VASTAUS: Tuo FRAM9014 on käytössä mm. Fiat:ssa. Se on kooltaan 1/3 suurempi pituudeltaan kuin alkuperäinen suodin, mutta ei niin iso että se peittäisi runkonumeroa. Mielestäni öljynpaineanturi näyttää oikeita lukemia koska ne ovat ohjearvojen mukaisia.

    Rexa

    #160466

    Joo se öljy tosiaan kiertää niinpäin että menee suodattimen ulkorei-istä sisäreikiin, eli paine-anturi varmasti näyttää oikeata lukemaa. Itse laitoin pienet kupari-stefat niiden tulppien juureen.

    Sen ison sorvatun adapterin juureen ajattelin kupari-tiivistettä siksi, ettei öljyä vuotaisi filtterin ohi suoraan kierrätykseen. Tuollaiset tuppaavat aina falskaamaan pikkuriikkisen ilman stefoja. Kiitti vastauksista.

    Pitänee vielä mennä motonettiin availemaan öljysuodattimia ja etsiä se juuri oikean kokoinen.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 31)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.