Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynpaine

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123401

    Moro!
    Sain asennettua eilen wanhukseeni (18hp) öljynpainemittarin.
    Ihmetykseni onkin suuret paineet, ajettuani koneen lämpimäksi (n 10 km)
    normaalilla ajolla kaasua hiemankin raskaammin polkien mittari tärähtää pohjaan 5 kiloo/kuutiocenttimetrille tyhjäkäynillä n1,75. Varovaisella pintakaasulla 3,5-4,0.
    Katsoin öljynpaineen säätöruuvinkin jossa jousi ok kuula ok ja säätölevyjä 2kpl yhteensä n.2mm. Otin säätö levyt pois ja sama lenkki uudelleen mutta ei juuri vaikutusta paineisiin.
    Millä saan paineita alas,vai tarviiko ees?

    Mikko

    ps. mittari tarkastettu ja näytää oikein

    #140303

    Ei tarvii huolestua siitä että painetta on, sitten vasta huolestut kun paineet poistuvat…

    2CV:n öljynpaineensäätö on hieman typerä, sillä säätölaite on kovin kaukana öljypumpusta sekä säätimen ns. orifice-venttiili on varsin pieni jotta saataisiin tasainen öljynpaine aikaiseksi. Visan moottorissa tämä jo toimii, paineet pysyvät kuin nakutettuna halutussa (omassani oli tasan 5bar aina, jopa kuumana, paitsi tietenkin kuumana tyhjää käydessä).

    Koneen ollessa kylmä, saattaa paineet huitaista jopa yli 10bar lukemiin, varsinkin talviaikaan kun näillä ajeltiin oli varsin yleistä että jos erehtyi pian käynnistämisen jälkeen tarjoilemaan pannuhuoneeseen komentoa niin öljynjäähdytin päätti “räjähtää”…

    Ollos huoleti, kovaa ajoa vaan..! 🙄

    #140304

    Nuo öljynpaineet vain todistaa, että kone on kunnossa.. Kun laakerit ja öljypumppu ovat tiiviit ja kunnossa,, on asia OK,, niin kuin Jasu kertoi…..Kannattaa kiinnittää huomio siihen,, että kone pysyy ajaessa lämpimänä.. Öljyn jäähdytin on rakennettu niin isoksi,, että riittää saharassakin,, joten Suomen olosuhteet pitävät huolen että kone käy vähän kylmänä,, jollei säädä sitä etumaskilla.. Itsellä esimerkiksi kutos koneella saa etu säleikkö olla kiinni kesälläkin,, vain pahimmilla helteillä joutuu raottaan hiukan.. Nyt kuitenkin täytyis olla öljyn lämpö mittari,, jotta homma pysyy kontrollissa…
    😀 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #140305

    Hyvä pojjaat.

    Toivottavasti Sätkäkansa uskoo Manua koska aina minun sanoes notta Suomes koneet on ajettu rikki sillä että ne on käyny liian kylymänä, kattotahan suu auki!
    Kyllon tosi että nämä konehet on tehty enempi Keski Euroopan olosuhteisiin kuin tänne pohjolaan… Näköö muuten aina huohottimen korkista, wanhat automiehet sanoo sitä valakoosta möhnää “kylmänlimaksi”,kones käy liian kylmänä.
    Mullon semmoonen säleikkö jota saa sisältä vaijerilla säätää, ovat joskus jossain ireooneet, joku vois muistaa…..
    Öljyn lämpömittari… Sätkäilijän ehkä jopa tärkein varuste!

    t: Pertsa PoHosta
    PS. Lauantai aamuna kohti Ruattia !

    #140306

    Mulla on samanlainen sisältä säädettävä säleikkö.. Tekijän nimeä en enää muista,, kahdeksan kymmentä luvulla hankin sen vanhemmalta kiltalainelta,, kun hän teki niitä ja myi……
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 5 viestiä, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.