Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljynsuodatin

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 46)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #130479

    Nokka ( ja nostajakupit)voi joissain 6:n koneissa alkaa kilkattaa 100tkm jälkeen, jos on esim. ajettu huonoilla öljyillä, mutta se ei kulkua haittaa.
    6:n kone alkaa ohipuhaltamaan 150-220tkm jälkeen, jonka jälkeen sillä ei ole enään kauaa kiva ajella, koska jossainvaiheessa öljyt tulee pihalle.
    Kulkuun tämä ohivuoto (väljyys) ei tunnu 2cv:n koneissa paljoa vaikuttavan. Yksi esim. kone oli sellainen että öljyäkään ei ei niin hirveästi kulunut eikä ollenkaan maahan tullut, mutta yksipäivä puristukset oli niin huonot että ei lähtenyt enään käyntiin.
    Toisen mäntäputkisarjan koneella ajaa yleensä vielä niinkin pienellä lisävaivalla, jos jaksaa nostajakupit sorvata tai vaihtaa niin ei tule niin kovaäänistä konetta, ehkä myös venttiileitä kannaattaa vähän pyöräyttää samalla hiomatahnan kanssa.

    Nämä arvot on viitteellisiä, joten eivät ehkä päde juuri sinun koneellasi!

    Mitä enemmän puristuksia, sitä enemmän kone ohivuotaa.
    Mitenkään tavatontakaan ei ole että männät on finaalissa 100tkm jälkeen jos on ihan tavallista lyhyttä talviajoa tms.
    Ohivuodon sattuessa tai ennaltaehkäisevästi:
    -männänrenkaita vaihtamalla voi km määrää pidentää
    -mäntiä voi sorvata tai ne voi vaihtaa
    Putket tuleekin mäntien mukana, mutta näistä kolmesta vähiten puristuspaineeseen vaikuttaa sylinterit.

    Niin ja aika outoa Veera 1-2 että nyt puhut happirikkaasta ilmasta, niin nyt kun minä hieman käsittelinkin sitä happitäytöksen määrää, niin suhteellisesta ilmakosteudesta voi laskea lisähapen määrän kostealla ilmalla, siinä on jopa yksi hyvin kriittinen muuttuja vähemmän.

    #130480

    Veeralle: Sukuvikana löytyy huono muisti, joten pidän tapana merkata pienetkin huollot ylös.. Kilometreistä: Kutosen kone on kestävä kone suhteessa kuutiotilavuuteen. (Kaikki on edelleen suhteellista 😉 ) Se meidän 300tkm kone on jokapäiväisessä ajossa edelleen ja toimii hyvin. Lähtee hyvin käyntiin, vääntää ja kulkee hyvin ami8 lootan ansiosta.

    Nelkuissa tuntuu olevan paljon eroa:(tämä ei liity kilometreihin) TM ei saannut testi-2cv4:sta kulkemaan 100km/h, mutta eräs toinen nelkku kulki ihan mukavasti 100km/h ja joskus enemmänkin. Koneella oli ajettu n. 30 000 km. (testattu jyväskylä-kuopio väliltä löytyvällä suoralla kolme henkeä kyydissä)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130481

    No se oli ehkä semmonen pieni huuli(vitsi), kun meinasin katsoa tuleeko monta huutoa perään, eikä täällä auta ihan kaikkea ottaa todesta. Minulla on aina olla hieman tapana olla epäuskonen kirjoituksiin, esim.. tuo yli 300tkm ilman mitään koneen heikkoutta tai laiskuutta sitä epäilen. Itse pidän että kutosella pääsee noin 250tkm, sitten pitää tehdä juuri noita mitä olit luettellut, ainut se mäntien sorvaus sitä minä en oikein ymmärtänyt jos hommaa uudet pytyt mäntäsarjoineen niin mitä niitä alkaa sorvaamaan jos vakiokoneesta puhutaan. Minä kyllä laittaisin uudet puslat kankien päihin niin olisi siitäkin välys poissa. Täällä en tosin ole kenenkään nähdyt kertovan kun asentavat uudet männät, tai vanhat niin muistavat laittaa männänrenkaiden raot oikein ettei ikinä kahta rakoa samaan kohtaanesim..kello2.00, 7.00 ja jakaa öljyrenkaan jos on kolmessa osassa oikein tai muuten saattaa olla heti puhti puolessa. Nyt on minulla kone millä on ajettu noin 230tkm, olen nyt jo laittamassa siihen uudet vempeleet(otan vielä öljynlauhdittimen pois, on hyllyssä uusi tilalle) eiköhän se pössi sitten vieläkin paremmin. Käytän itse jos vaan saa penzoilin 10-40 ilmakone öljyä, on muuten hyvä öljy. Vesa

    #130482

    Se oli tuo nameone joka kirjoitti remonteista, mutta eipä tuo haittaa… Mäntien sorvauksesta tiedän sen,että jos männissä on ollut ne kapeammat männänrenkaat niin sorvi pyörimään ja urat leveämmiksi ja uudet leveämmät renkaat hollille. Tämäkin on ns. uusiokäyttöö 😆

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130483

    Niin sitä vielä,että miksi vaihdat lauhduttimen?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130484

    Kai se lauhdutin vuotaa tai jotain?
    Siis ihan perus männärenkaan urat voi sorvata isommiksi jolloin saa ominaisuuksiltaa lähes uutta vastaavat männät, lisäksi vielä jää pois uusissa männissä (ja putkissa) oleva ensimmäisten 30 tkm:n kiinnileikkautumis ja nihkeys ominaisuus.
    Niin vielä tuosta että kankien päihin uudet puslat, kyllä se välyksiin tietenkin vaikuttaa, mutta niinkuin noita paranneltuja kampia mita netissä liikkuu, niin etulaakeri on vahvistettu, eikä suinkaan nämä kiertokangen päät.
    Vielä että se kampi kestää yleensä kyllä sen mitä muukin kone, eikä kampi edes ole yleensä se ylimääräisten äänien lähde.

    #130485

    Ei se vuoda mutta kun on ajossa tullut päältä aika kakkaseksi ja kun on uusi niin miksen vaihda, kun joudun joka tapauksessa ottamaan kannetkin pois, helppo ottaa pellit pois ynnä muut reteleet ja pestä ne . Samalla vaivalla vaihdan muutkin kun meinasin ajaa taas ainakin 10-15vuotta ilman sen suurenpaa remppaa, kytkintä levyineen sekä asetelmineen olen myös funtsinut että pannu jos otan irti kokonaan sitten vaihdan nekin. Kyllä luulen että täällä on monella sanomista koneen puhtaudesta miten ne pysyvät sen puhtaanpana kuin minullakaan tarkoitan sellasia paikkoja mihin turha on painepesuria näyttää, ei tarvi edes vuotaa lauhdutin on kumma vimpain kun ilma menee läpi niin saattaa jopa myös likaantua, mutta voihan se olla kun asun likasen joen rannalla että sieltä välillä roiskuu tiedä häntä pitää varoa, tai sitten muutansinne missä paikat ovat aina puhtaat. (Vitsinpoikanen)Vesa 😳 😀 😯 😈

    #130486

    Ainiin ne puslat luulen että moni ei edes tiedä koko puslista mitään , että kun laittavat männäntapin se periaatteessa pitää mennä sormivoimalla koska öljyn pitää liikkua vapaasti niissä, mutta yleensä näkee monen hakkaavan vasaralla tapin paikalleen ja kehuvan vielä onpa hyvän tiukka. Meitä on täällä monta seppää toinen laittaa toisella lailla mutta sillä ei ole mitään väliä kuhan on lopputulos sama. En kyllä ole itse tätä alkuaikoinani hodannut mutta yksi vanha sätkäläinen sen mulle osoitti, kun otat seuraavaksi pois männän millä on ajettu vaikka yli220tkm niin mitatkaas pusla piruuttaa, saattaa olla jo melko huono. Minä yritän tehdä vain silleen kuin minusta tulee parasta jälkeä(kasauksessa käytän aina myös STP) laitan tappiin ja muihin paikkoihin antaa hyvän kalvon sekä suojan kaikkialle kun kaataa loput koneeseen. Vesa

    #130487

    Niin männäntappi joo.
    Tosiaan sekin kuluu (uudella tapilla tai vastaavalla suoralla pinnalla voi verrata), mutta sen vaihtamattomuus tuskin aiheuttaa seuraavaa koneremonttia.

    Lauhduttimestä yleensä pahimmatkin piet irtoaa kun suihkuttaa pesuaineen (liuottimen) hyvissäajoin siihen ja pesee myöhemmin mieluiten paineella.
    Lauhduttimella on suuri merkitys, mutta ei läheskään niin paljoa sen puhtaudella.

    #130488

    Kyllä minä väitän että juuri lauhdittemen likaisuus voi juuri johtaa monen pannun hajoamiseen, sillä yleensä koneesta näkee minkäläinen omistaja on jos se vuotaa ja jatkuvasti renaa on pesemätön käytetty aina toisen jo poisheittämiä osia niin kyllä siinä saa itseään peilistä katsoa. Enkä oikein kelleen suosittele painepesuria lauhduttimen pesuun voi tuuletusritilät mennä aivan lyttyyn, en tiedä miten onnistut saamaan sen puhtaaksi jos se on koneessa kiinni, ajattelin jos peset kovalla paineella läpi, kyllä voi tulla likaista jälkeä, pakko sinun on ainakin ottaa ropeli pois sillä tosi hankalaa se on pestä huohottimen puolelta. Enemmin laittaa sen liotusaineeseen ja pesee lämpösellä vedellä(ellei ole osapesuria kellään). Minulla on ollut tapana vielä uudelleen maalata koneen pellity.m.. ei muuten on vaan minusta kivemman näköinen. Vesa

    #130489

    @Akaile wrote:

    Se oli tuo nameone joka kirjoitti remonteista, mutta eipä tuo haittaa… Mäntien sorvauksesta tiedän sen,että jos männissä on ollut ne kapeammat männänrenkaat niin sorvi pyörimään ja urat leveämmiksi ja uudet leveämmät renkaat hollille. Tämäkin on ns. uusiokäyttöö 😆

    Kun kerran männänrenkaat otettiin puheeksi, niin eräs sätkäkoneitten virityspaja (STP)kehuu kromattuja renkaita paremmaksi kuin alkuperäiset, onko lie kellään kokemusta asiasta?

    #130490

    💡 Luulen että kromatut ovat kestävemmät kuin alkup. mutta myös pytyt tarvii olla kromatut. Muuten kromista on enemmän haittaa kuin hyötyä. ❓

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #130491

    Kromattuun sylinteriin ei milloinkaan pitäisi laittaa kromattuja männänrenkaita. Kaksi kovaa kun hankaa keskenään, ei tule kestämään. Jomman kumman on oltava pehmeämpää materiaalia.

    Terv. Masa

    #130492

    Mistä Akaile olt lukenutettä pitää olla kromipytyt että renkaat ovat silloin sattuvat, kun minäkin olen aina pitänyt kromirenkaat käyvät ainoastaan tavalliselle pytylle, tosin sekin on minusta koneen tekohengitystä sitä en muista onko 652cc koneessa alumiini pytyt ja niissä jo valmiina kromirenkaat se vastatkoon ken tietää. Vesa

    #130493

    Onneksi varustin tuon kirjoitukseni kysymysmerkillä… 😳 Eli eikös 652 koneessa ole kromimännänrenkaat ja jotkut kovakromi/karkaistut pytyt? Mulle kun on jäännyt sellainen käsitys, että noita visan pyttyjä ei voi porata, kun ovat pinnasta kovempaa ainetta… Mitkäs m-renkaat visassa on? Loogisesti ajateltuna pytynkin pitäisi olla kovaa kamaa, jos renkaatkin on, muutenhan se kuluttaa pyttyä nopeammin, kun on kovat/kestävämmät m-renkaat?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 46)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.