Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Öljypumpun tiivistäminen
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
16.2.2008, 06:49 #123907
Onkos kellä kokemusta, kestääkö AK:n koneessa (se wanhusmalli 602cc) öljypumpun & lohkon väli tiivistetöhnällä vai pitääkö olla papru? Tuossa mallissahan öljynpaineet ei oo niin äsäkät ku tuoreemmissa, väittävät.
Mie idiootti läjäsin koneen melko pitkälle sen enempää sottailematta, ennen ku tajusin jotta prkle, sanomalehtien alta löyty ylimääräinen ruokakuponki 🙂
Kirjoissa väittävät jotta pitäisi olla pelkkä papru ilman liimoja vaan kirjat on 70 ja liimat 2000 -luvulta… Ei viittisi ruveta ihan turhaan, wanhojen faktojen tahi taikauskon takia uusiksi purkamaan.
16.2.2008, 08:34 #144192Siinäpä paperi tiiviste jutussa on se tärkea juttu,, että nyt on otettava huomioon se että pumpun rattaiden ja kannen välissä ei saa olla kovin iso välys.. muuten pumppuun tulee ohivirtausta ja paineet huononee.. Itse olen sen pumpun laittanut pelkällä tiiviste liimalla,, kun pumppu kulunut siten että pohjasta ja kannesta rattaiden hankaamana on kulunut jo hiukan pois,, joten välys on isompi kuin uutena..
Tarkan mitan saa kun laittaa avoimen pumpun päälle suoran,, vaikka terän viivottimen ja mittaa rakotulkilla kannen ja rattaiden välyksen..
En muista näin summassa uuden pumpun välystä mutta luulen että vaikka kasaa liimalla pelkästään niin tulos on olosuhteisiin nähden optimi..
En ole yhtään pumppua jumiin saanut pelkällä liimallakaan..
Tietenkin kannen voi myös hioa kuten pumpun vastaavan pinnan jolloin päästään likemmäs alkuperäisiä mittoja.. Nyt kuitenkin sen välyksen kanssa tulee olla tarkkana jos hioo niitä pintoja..
Pumppu tulisi kiristää paikoilleen ennen kun koneen lohkot on kiristetty oikeaan tiukkuuteen,, näin varmistutaan että pumpusta tulee tiivis myös lohkojen puolelta…
En tiedä ymmärsikö tuosta sepustuksestani mitään,, mutta tarkoitus oli kirjoittaa jotain tärkeää??PS: Nyt paineista puhuttaessa kannattaa myös tarkistaa se ylipaine venttiili siellä koneen rungossa,, siellä saattaa olla yllättävän paljon kulumista,, ainakin jousen kunto tulisi olla hyvä,, että paineet eivät karkaa sieltä kautta..
😀 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂16.2.2008, 08:53 #144193… joo, vetelin pumpun kiinni lohkoon, tiukkasin lohkon puolikkaat momenttiin jne. kun hokasin että prk. lohkon & pumpun takapersien väliin kuuluva tiiviste oli Karjalaisen alla 🙂
Pumpun kannen & pumpun rungon välissä on ohut sivakka liimaa, moottorilohkon & öljypumpun takapuolen välissä samoin, vaan tosta jälkimmäisestä saumasta uupuu paperi ja sitä ei sinne saa kylä kun purkamalla koko mylly uusiks…
16.2.2008, 09:05 #144194Ei sen takia kannata purkaa,, en itse ole käyttänyt siellä pumpun ja lohkon välissäkään muuta kun liimaa,, eikä ole vuotanut.. Se imusihdin liitos vuotaa herkemmin,, jos nyt joku alkais vuotaan..
😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂16.2.2008, 12:51 #144195Totta, se imusihtiliitos salakavalasti vuosi mullakin vauhtipyörän takana pimennossa. Tihkutti hiljakseen sätkän paikallaan ollessakin.
16.2.2008, 16:58 #144196Hyvä jätkät! Kiitoksia hyvistä neuvoista & asiallisesta kohtelusta 😉
18.2.2008, 08:58 #144197Moro Töppo !!
Mun AK (04/67)koneessa ei ollut paperia vanhassa asennuksessa ja uudestaankin kasasin liiman kanssa, kuten Zeuspakun kuvasarjan kuvastakin voit todeta. Muistaakseni ei mun täydellisessä tiivistesarjassa edes ollut paperitiivistettä mukana, milloin lie jätetty pois.
Joten pilalla se sun kone on, myy mulle, eihän siitä paljon noin viallisesta maksaa voi, mutta kyllä nyt aina pulla kahveet tuontipalkkaa…
😈
Lasse18.2.2008, 09:02 #144198????? 😯
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.2.2008, 09:13 #144199Lasse on vaan kade kun miulla on koneessa nimittäin UPOUUSI kampi & UPOUUSI öljypumppu!
t. sikapossuporvari & miestenitkettäjä pohjois-karjalasta 😈
ps. lasse, voisit pukata Zeus -kuvatuksia miullen niin laitettais Furgoonisivuille.
18.2.2008, 10:24 #144200Hyvältä kuulostaa,,,
Muistahan kattua se öljyn ylipaine venttiilin ja jousen kunto…
Eikäpä painemittarikaan olis paha,, vaikka laittai senki,, niin näkö yhteyskin olisi sitte koneelle….😀 😉
Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂18.2.2008, 13:48 #144201No niin onkii, kade kuin vihreä !!
Myisit edes sen joutavan Solexin 40PICS: n mulle pois tallias täyttämästä. 😆 Saisit tilaa vaikka vaimon kankaspuitten osille !! 🙄
Sopiiko muuten 6:sen öljynpaineanturi suoraan AK: kylkeen ?
Ostin jo ittelleni anturin, vaikken varma ollut kierteen sopivuudesta, vaikka eihän citikka noissa asioissa ylensä lähde pyörivää pyörää uudestaan keksimään.
Lasse18.2.2008, 13:58 #144202Muistelen vahvasti että on joka 2cv mallissa sama M12 millinen normaali nousulla oleva kierre..
😀Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂 -
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.