Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljytikkukysymys

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #164361

    Mielenkiintoinen juttu tämä..
    Täytyypä tässä seuraavalla kerralla kun menen tallille niin kokeilla tuota tikun alapään lievää taivutusta koneen etusuuntaan päin niin että onnistuuko..
    Ainakin tuon kuvan mukaan näyttäsi siltä…
    💡
    Jos onnistuu niin lähtee niksi 2cv Wikiin… 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164362

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Mielenkiintoinen juttu tämä..
    Täytyypä tässä seuraavalla kerralla kun menen tallille niin kokeilla tuota tikun alapään lievää taivutusta koneen etusuuntaan päin niin että onnistuuko..
    Ainakin tuon kuvan mukaan näyttäsi siltä…
    💡

    Ja saa lie kysyä edelleen että miksi..?

    Jos siis tikkua lyhennetään, tai kuten tuossa, taivutetaan jotta se saadaan uppoamaan syvemmälle/alemmas, niin sitten öljynmäärää tarkastaessa saadaan tulokseksi vähäisempi määrä? Tämähän ei tietääkseni ole kovinkaan suositeltavaa, eikä varmaankaan ole tarkoituksena tuossa…

    Jos taas niitä mitta-asteikon yläpuolella olevia mutkia jyrkemmäksi taivuttelee, niin mitta-asteikko ei mihinkään siirry, vaan pysyy entisellä paikallaan…

    Ja nämä taas pohdintana sille, jos koko ylätulpan pohjaansaannille on edes tarvetta, vrt. aiempi pohdintani…

    #164363

    Kysymys onkin siitä että vanhemmuuteen nuo hetulat siinä tiiviste flunssissa kovettuu, niin että jos sais glunssin alemmas tiiviimmäksi.
    Olempa tavannut tikun jossa alahetula litistynyt / kovonut siinä määrin että tikku hyppi
    ajaessa pois paikoiltaan aiheuttaen lievää roiskevoitelua huohottimen ja kaasuttimen seutuun..
    Jos jutun niksistä yleensä teen, niin mainitsen moisen öljynpinnan laskun mittatikussa..
    Ei sen kummempaa motiivia moiseen kokeeseen tarvitse.. ??
    Enkä niinkään kirjoittanut tikun lyhennyksestä vaan vain tikun alapään taivutuksesta…
    🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164364

    Aina laitoin öljyä ohjekirjan mukaan, ennen katkaisua vähän alle ylämerkkiä, katkaisun jälkeen meni juuri ylämerkkiin. Hyvin riitti öljy.

    #164365

    Miksihän kummassa sätkän öljytikku on suunniteltu vastaamaan alapäästä eikä tiivisteellä suojaputkensa yläpäähän niin kuin “kaikissa” maailman muissa autoissa?

    #164366

    Think different – tai mitä se lieneekään ranskaksi… 😉

    #164367

    Tossa hallilla ollessa tuli haettua inspiraatiota, jota ei löytynyt, niin keskityin näihin tikkuihin (taas)

    Tässä taivutettu malli, joka menee öljytilan pohjaan asti (ja sulkee yläpään täten totaalisesti)…jotenkin se vaan on luonnottoman näköinen (eikä kyllä voi olla noin tarkoitettu tehtaalla olevaksi). Lohkossa oli kylläkin tuossa kohdin mihin tikun alapää lepää selkeä jälki… 😯

    Taivutetun ja suoran noin-ero > alapää:

    Yläpäästä näkee eron (eli taivutetun mittaosan yläraja on lähes tarkalleen suoran tikun alarajalla) Tämä huomioitakoon, jos tikkuja väänteleepi.

    Vaan vielä jää elämään kysymys: miksi tuo tikku on ylipitkä, jos se on suorana?

    Tarkkaavainen lukija huomaa taivutetun tikun olleen joskus lämmin alapäästään – ei lämmitetty tätä varten, vaan kokeilin joskus myrskysytkärin lämmitystehoa > punaiseksi tuli.

    Päätän nyt tämän “mielenkiintoisen” tutkielma tähän – palaan, jos tuntuu elo hallilla tylsältä eli yksinäiseltä.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #164368

    @Wonderi wrote:

    Miksihän kummassa sätkän öljytikku on suunniteltu vastaamaan alapäästä eikä tiivisteellä suojaputkensa yläpäähän niin kuin “kaikissa” maailman muissa autoissa?

    Tulee tarkempi mittaustulos, varsinkin kun muistelee ettei ihan eilispäivän suunnittelun/tuotannon kohteista nyt kyse ole? Toisekseen, aika monissa muissakin on vastaavasti, ja sitten niissä missä on yläpäässä se “rajoitin” niin se yläpää on kiinnitetty tukevammin paikalleen…

    @2cvjimmi wrote:


    Taivutetun ja suoran noin-ero > alapää

    Tämä on se juttu mitä aiemminkin yritin jo painottaa, tämä ero tulee niin tikun alapäätä taivuttaessa kuin lyhentäessä. Noin suuri muutos siirtää ylämerkin jopa alamerkin kohdalle, ja jos en ihan väärin muista niin eikös noiden merkkien väli ole puolisen litraa..?

    @2cvjimmi wrote:

    Vaan vielä jää elämään kysymys: miksi tuo tikku on ylipitkä, jos se on suorana?

    Jos se olisi “vähän vajaa”, niin sitten mitatessa tulisikin liian suuria määriä, josta taas on omat haittansa siitäkin jos öljyä on kovin paljon liikaa…

    Edelleen väittäisin ettei tikussa ole mitään vikaa, vaan siinä on mukana “varmuuskerroin” että tikku menee varmasti pohjalle asti mutta kuitenkin tiivistykseen osallistuvat molemmat “heltat” yläpään kumissa ylettävät suojaputkelle asti..? Voin toki olla totaalisen väärässäkin, mutta tähän olettamukseni kumoamiseen haluan toki hyvät perustelut…

    #164369

    Elikkä kuvassa näkyy selkeästi korokkeen sileä osa johon tikun tulee topata.. OK..
    Nyt jos halutaan mittatikun tiivisteen menevän pohjaan jotta ei sieltä ainakaan alipaine karkaa,
    niin mitataan öljyn määrä sillä pitkällä oikean mittaisella mittatikulla ja laitetaan tikku sitten telineeseen konehuoneeseen..
    Ja työnnetään katkaistun tikun yläosa tulpaksi mittatikun reikään, jolloin tiiviste on pohjassa…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #164370

    @Isoo-Jukka wrote:

    Think different – tai mitä se lieneekään ranskaksi… 😉

    Penser différenment

    #164371

    Terve!

    Onpa mielenkiintoinen pohdinta, jonka kanssa minäkin olen askarrellut.
    Ihmettelin kun tikku meni juuri ja juuri yläpäästään ensimmäisen
    tiivisteuran päälle. Siksi lyhensin alapäästä tikkua.
    Nyt sitten kirjoituksen innostamana väänsin alaosaa, jolloin tikku meni
    myös yläpään tiivisteestä pohjaan asti.

    Mitenkä sitten oikea öljymäärä:
    Jos on alkuperäinen öljynsuodin, niin oikean merkkikorkeuden saisi
    selville kun kaataa huoltokirjassa esitetyn määrän öljyä moottoriin ja
    tarkistaa öljyn tason. Ilmeisesti sen tulee olla ylämerkin kohdalla?
    Vai voisiko olettaa, että Franskalainen olisi ollut niin viisas, että kun yläpään
    tiiviste on pohjassa, niin tikun öljyn-tasomerkit ovat kohdallaan ja öljymäärä on oikea?

    Terveisin
    Rexa

    #164372

    Minulla on tikku jonka sormilenkki menee takaisin kumitiivisteeseen..nokkapihdillä hiukan lenkkiä käänsin..nyt menee tiiviste paikoilleen.

    #164373

    Tänään aurinko paistoi niin, että hain sitikan talvisäilöstä. Kuljin on minulla ihan uusi, ostin sen syksyllä. Ennen starttaamista tarkistin öljyn määrän ja muistui heti tämä ketju mieleen.

    Minun mittatikkuni ei näytä yhtään samalta kuin tässä ketjussa esitellyt. Siinä ei ole kavennettua kohtaa ylä- ja alarajaa merkkaamassa, vaan viivat. Eikä tikun päässä ole lenkkiä.

    Niin että mitä kummaa?

    • Citroën-retkikunta "Calypso" • calypso@live.fi •

    #164374

    @kari80 wrote:

    Minulla on tikku jonka sormilenkki menee takaisin kumitiivisteeseen..nokkapihdillä hiukan lenkkiä käänsin..nyt menee tiiviste paikoilleen.

    Vaihdoin öljyt..Korpparinkirjan mukaan 2,3 l uutta tilalle..öljynpinta n.3mm alarajan yläpuolella….en vaihtanut putsaria (noin 1500km ajettu putsari)

    #164375

    Kutoseen laitan 2.5 litraa jos vaihdan suodattimen niin sitten tarvittaessa lisään myöhemmin hiukan öljyä ylä merkkiin asti..

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.