Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Öljyvuodon metsästystä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123603

    Kone kun vuotaa öljyä ja sotkee ympäristönsä, on usein vaikea päätellä, missä se vuoto todellisuudessa on.

    Paras tapa on pestä kone ulkopuolelta mahdollisimman hyvin ja ryhtyä sitten kulkimen paikalla ollessa lokasuojat irroitettuna seuraamaan noroaako öljyä esim. brilleistä, huohottimen juuresta tai muista tyypillisistä paikoista.

    Kampiakselin stefoista öljy suihkuaa paineella vaikeasti havaittavana sumuna. Takastefan vuodon oireena vauhtipyörän ja startin tienoo ovat öljyisiä. Asettamalla puhdas valkoinen paperi esim. koneen alapuolelle, piirtää vuoto selvät merkkinsä koneen käydessä korkeilla kierroksilla.

    Etustefan vuotaessa ropelli levittää öljyn kaikkialle, mutta samaa paperimenetelmää voi hyödyntää käyttämällä lämmintä konetta jonkin aikaa ilman ropellia, jolloin paperi asetetaan kammen etuopuolelle. Vuoto suihkuttaa suoraan eteenpäin. Itselläni meni silmälasit öljysumuun, kun oikein läheltä kammen nokkaa ilmiötä tiirailin.

    Ropellin ollessa pois, kannattaa taskulampun avulla katsoa, että kanteen tuleviat öljyputkien liitokset ovat kuivat. Puhdista ne ja kokeile koneen jonkun aikaan käytyä esim. talouspaperilla, ettei siihen imeydy öljyä liitoskohtaa painellen.

    Stefat kuntoon saatuani löytyi vielä piilevä vuoto koneen takapäästä. Vauhtipyörän takana koneen alaosassa on kahdella 8 mm:n kannalla kiinni koneen sisäinen öljysiivilä. Tästä valui hiljalleen omia aikojaan öljyä koneen ollessa pöydällä. Vuoto loppui ko. tarkoitukseen tarkoitettua tiivistysmassaa käyttämällä (ruuvit auki ja ainetta väliin).

    #141346

    Nyt kun on pari tuhatta ajettu öljyvuotojen tukkimisrojektin jälkeen, niin harmikseen joutuu toteamaan yhä koneen pohjan keskiosaan ilmestyvän öljynkosteutta.

    Vanaa seuraten öljy tuntui tulevan jostain edestä alhaalta. Vuotokohdaksi osoittautui kärkikotelon ja epäkeskosäätimien takana oleva nokka-akselin läpivienti. Siinähän ei mitään vaihdettavaa stefaa tms. ole, joten on kai tyytyminen sen pieneen vuotamiseen, vai onko ideaoita?

    #141347

    Huohottimen olet varmaankin tarkastanut? Niin, että kampikammiossa alipainetta myös kierroksilla.

    Masa

    #141348

    Mittasin vesiletkulla ennen töiden aloittamista ja korkeilla kierroksilla meni ylipaineen puolelle. Vaihdoin toisen, tosin käytetyn osan tilalle. Yhä huippukierrokset menevät ylipaineelle, mutta normaali kierrosalue on lähellä nollaa tai hieman alipaineella.

    Voihan siellä olla jotain ohipuhallusta, mutta muuten kone kyllä toimii mainiosti ja puristukset ovat mahtavat. Sylinterit on porattu 652 cc männille. Kilometrejä on takana toistasataa tuhatta. Jossain kohdassa lienee viisasta harkita männänrenkaiden vaihtoa.

    #141349

    @Isoo-Jukka wrote:

    Mittasin vesiletkulla ennen töiden aloittamista ja korkeilla kierroksilla meni ylipaineen puolelle.

    Eiköhän tuolla ole melkoisen suuri merkitys öljynpuhallukselle. Ei se vastakierre siinä nenäkepillä mahdottomiin pysty… Noin vuosi sitten asiasta oli keskustelua, alipaineiden mittauksesta sekä huohottimen kunnostuksesta. Linkki sinne jotta etsinnältä välttyy… 8)

    #141350

    Jees, epäilen ettei uusikaan huohotin mahottomiin pysty, jos esim. sylintereistä puhaltaa painetta ohi.

    Kahdella käytetyllä (toimiviksi arvatuilla) huohottimella tulos oli samankaltainen samassa koneessa. Toisilla perheen kulkimilla tein myös vertailuimittauksia (niissä kiinni olevilla huohottimilla) ja aikalailla erilaisia oli tulokset. Enempi kuitenkin alipainetta niissä.

    #141351

    Vastaan on tullut takavuosina kone, jonka nokka-akselin läpivientikohta oli kulunut aavistuksen soikeaksi – siihen ei auttanut mikään muu kuin moottorirungon vaihto.

    Eikö kukaan kotikätevä ole nokka-akselin päähän stefaa rakentanut – onnistuisiko se edes+

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #141352

    Minulla 2CV6 vuoti öljyä samasta paikasta eli kärkikotelon takaa. Uusi huohotin (alkuperäisvaraosa) korjasi vian.

    Matti

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.