Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Öljyvuoto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
12.5.2011, 11:38 #126714
Terve!
Meinaa valua öljyt koneesta nokka-akselin päästä, eli katkojankärkijen takaa.
Siellähän ei ole defaa, vaan jonkinlainen lamellikierre-tiiviste, joka koittaa pyöriessään
pukata öljyä takaisin koneeseen. Olen vaihtanut huohotinventtiilin ja mitannut alipaineen,
ne ovat ok. Koneessa ei ole liikaa öljyäkään.
Olisiko Herroilla mitään vinkkiä, onko normaali ominaisuus?Terveisin
Rexa
0417206499 Oulu12.5.2011, 12:20 #161512Ei ole ainakaan normaali ominaisuus 8)
12.5.2011, 12:52 #161513Laita se öljyntäyttö putkessa oleva huohotinventtiili kuntoon jotta kampikammiossa on alipaine,,
niin loppuu se öljyn tuhlaus / vuoto….. 💡Ohjeita korjaukseen ja testaukseen löytyy tuolta 2cv-Wiki sivustolta,, onnea matkaan..
➡ https://www.2cv.fi/wiki/index.php?title=Luokka:Niksit” onclick=”window.open(this.href);return false;Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.5.2011, 15:21 #161514…huohotinventtiili on uusi ja alipaine on hyvä, kuten tuossa jo mainitsin.
Kiitos linkistä!
Rexa
12.5.2011, 15:32 #161515Siellä taitaa olla huulitiiviste, jonka itse vaihdoin poraamalla kaksi reikää ja kiertämällä ruuvit reikiin ja nykäisemällä vanhan ulos. Oli kovettunut aivan kiveksi.
Ja uusi maksoi pari euroa. En enää muista, mistä löysin oikean koon, jostain kirjasesta.Tää siis kampiraudan päässä, jos sitä tarkoitat.
12.5.2011, 15:52 #161516Onko alipaineet hyvät myös myös silloin kun 3000 – 5000 kierrosta on koneessa,,
jos männistä / männänrenkaista on ohipuhallusta katoaa alipaine silloin??
No huonopa sitä on neuvoa,, kun ei itse ole näkemässä… 😯Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂12.5.2011, 19:07 #161517Ennen kuin mittaat sylinterien puristuksia niin kertoisitko paljonko se kone normaalisti on kuluttanut öljyä? Jos kulutus on yli 0.7dl/2500km niin remppahommia kyllä olisi muuallakin kuin huohottajassa… 🙄
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]12.5.2011, 21:14 #1615181. Kysymys oli tosiaan nokka-akselin päästä, ei kampiakselista.
2. Alipaine on hyvä myös suurilla kierroksilla, eli kasvaa hieman kierroksia lisättäessä.
3. Puristukset 9 bar:ia molemmissa pytyissä (6-kone).
4. Öljyä ei juuri kulu, ainakaan 4000km:n aikana ei ole tarvinnut lisätä, ehkä vajonnut tuon vuodon verran.
Toisinaan tuntuu että se vuotaa enemmän ja välillä vähemmän. Olen jopa ajatellut sen johtuvan
siitä, että äkkijarrutuksissa (kaupunkikäytössä) öljy painautuu eteen ja siten pyrkii tiivisteen kautta ulos?
Tulee myös ajeltua suhteellisen alhaisilla kieroksilla, ja tuo “kierre”-tiiviste toimii parhaiten suurilla kierrosnopeuksilla?Terveisin
Rexa12.5.2011, 21:57 #161519Mikä öljy on käytössä? Ei niin että se välttämättä paljoa vaikuttaa, mutta ainakin prätkässä väheni öljynkulutus dramaattisesti kun suostuin lorottamaan yksiasteista viisikymppistä koneeseen moniasteöljyn sijasta.
Toisaalta jos kampikammiossa on alipaine, taitaa kyllä se tiiviste olla kaputt.13.5.2011, 06:38 #161520Terve!
Öljy on Mobil 5W-50.
Sehän tässä ihmetyttää, koska tuossa tiivisteessä ei pitäisi olla kuluvia osia.
Rexa
13.5.2011, 08:24 #161521Vaihtoehtoja vuodon syylle on..:
-männänrenkaiden ohivuoto
-huohotin
-nokka-akselin etummaisen laakerin kuluminen, jolloin akseli on syönyt lohkoon itselleen isomman reiän ja tuosta se öljy tuleeKaksi ensimmäistä vikamahdollisuutta on jo taidettu todeta “syyttömiksi”, kolmas voi olla hyvinkin sitten syyllinen…
On siellä toki kaikenlaista muutakin kivaa mahdollisuutena, mutta tuollaisia nyt pikaisesti pohdittuna mieleen (ja nähtynä) tuli…
*********************************************************************************************
Sitten tuosta, vaikka puristuksia onkin mitattuna, niin ei se mitään kerro ohivuodosta. Tai jotain, muttei koko totuutta. Eikä täysin toimiva huohotin voi kerätä kaikkea männän ohi puhaltuvaa kaasua pois, jos on reipasta ohivuotoa männiltä, kyllä se vain “tiensä ulos löytää”, ja tuo nokan juurelta on helpoin reitti…
Tämä tällai omasta viimeks keulata poisnostetusta moottorista käytännön kokemuksena kerrottuna… 🙄
13.5.2011, 10:13 #161522Moro !!
Nokka-akselin päässähän on lievä vastakierre jonka tehtävä on palauttaa öjly takaisin, olen nähnyt tämän kierteen pakkautuneen täyteen moskaa jolloin palautusteho myös laskee.
Vaikea vika, kun ainoa konsti putsata kierre on ottaa nokka-akseli irti koneesta, putsaus sinänsä hoituu ihan puutikulla ja varovasti pikku ruuvimeisselillä viimeistellen.
En tiedä toimisiko moottorin pesuun tarkoitetut aineet tässä hommassa ❓
Lasse13.5.2011, 10:52 #161523Uskon, että useampikin kone – kuten omanikin – vuotaa juuri tuolta. Kun sain kaikki muut vuodot tukkeeseen ja kone oli vielä puhdas oli vuoto havaittavissa, vaikkakin kärkikotelo sen hyvin piilottaa. Itselläni on alipaineessa sanomista, mutta hankkimani tarvikelisäventtiili vielä testaamatta, pitäisi olla toimiva systeemi, mutta ei sekään mahdollisille kulumille ja ohivuodoille paljoa mahda:
http://www.ecas2cvparts.co.uk/valve-crankcase-pressure-dump-valve-this-instead-breather-includes-clips-stock-p-1401.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Jukka
13.5.2011, 15:52 #161524Terve!
Olipa hyviä vastauksia !
Tuo tiivistekierteiden tukkeutuminen kuulostaa nyt aika hyvältä syyltä,
mutta kuten mainitsit, puhdistus aika on työlästä.Täytyy vain välillä niistä nokkaa… 😛
Terveisin
Rexa13.5.2011, 20:55 #161525Voithan kokeilla tehdä vielä vanhanajan löpöpesun. Otat koneesta öljyt pois, ja kaadat joko diisseliä tai löpöä pari litraa ja veivillä rullutat jonkin aikaa. Sitten tyhjennät ja jos kanikkaan jäi vielä teet uudestaan, pitäisi olla kone aika puhdas, jopa kierteistä. Vielä jos haluat putsata niin Delvaccia koneeseen ja ajat sen tuhannen, ja viskaat kartanolle eiköhän ole kiiltävä. Sen jälkeen mitä haluat öölinkiä. Minusta koneeseen piisaa 20/50, mutta kait ne oikein hienotkin öljyt pelaa.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.