Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › öljyvuoto
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
3.12.2006, 13:54 #129808
Hienoa että sait tehtyä!
Mistä ostit muuten kumin ja mitä kumia laitoit?
Jos laitoit oikanlaista kumia, niin se on todennäköisesti parempi laatuista ja kestää paremmin öljyä ja polttoainetta kuin vanhat kumit.
Korjattu huohotin voi toimia ja kestää paljon paremmin kuin uusi.3.12.2006, 14:02 #129809Ostin kumin paikallisesta TK-muovi nimisetä liikkeest. Eriittäin ystävällinen myyjä kertoi tuntevansa Jasun mainitsevan Vito-kumin, mutta sitä ei ollut saatavilla. Hän myi minulle kumia joka kestää öljyä ja lämmintä (hetkellisesti jopa 140°). Ilmeisesti jotain synteettistä kumia.
3.12.2006, 14:18 #129810Yleensä on vain vaihdettu se ylempi kumi, olet tietääkseni ensimmäinen joka on tehnyt, korjauksen perusteellisesti.
Miten pääsit käsiksi alempaan kumiin (reikälevyn alla) ja teitkö viillot siihen kumiin niinkuin alkup?3.12.2006, 15:32 #129811Piirtelin siitä räjäytys-kuvan kun se oli hajallaan. Lieriökumissa olevia topparinystyjä en osannut korvata muutoin kun pujotin 0,5 mm messikilangan reijistä läpi ja kiersin sen myäs lieriön ympäri.(langasta vanne lieriön ylä- ja alalaitaan. Ehkä tuo kuva selvittää
[img]3.12.2006, 15:46 #129812Voisipa tähän sanoa että varsin esimerkillisen hyvät kuvat aiheesta!!!
Eiköhän noista käy asia esille, paljonkin paremmin kuin pelkällä tekstillä…
3.12.2006, 15:58 #129813PS. kumi laadusta. Tarkistin laskusta.
Kumin tyyppi on ETRA NBR YB. Toivottavasti se on tähän sopivaa.6.5.2007, 16:36 #129814Nyt kun huohotinkeskustelu on taas huulilla, laittaisitko Jasu nuo vanhat mainiot korjausohjeet Nyytisiinkin.
Kiitos samalla sähköliitinjutusta, joka on juuri ilmestyvässä lehdessä (tullee alkuviikosta postiluukkuihin)!
9.5.2007, 17:42 #129815itse olen epäillyt josko huohotin toimii hyvin kun öljyä kuluu mutta moottori ei sitä vuoda pois. mittasin letkulla ja minulla tulos oli päinvatainen kun kaukolla sillä tyhjäkäynnillä patsas nousi n 3,5 cm ja kierroksilla n 10 cm. voiko joku tietävämpi sanoa mitä tämä tarkoittaa ?
mikko9.5.2007, 20:18 #129816Käsittääkseni huohottimesi on hyvässä kunnossa. Minulla se olisi puhaltanut kuplia ulos.
10.5.2007, 10:22 #129817moi
mitenkäs päin alipaineen tulisi käyttäytyä kun mikkelin miehellä alipaine laski 30:stä 0:n ja samoin kävi korjatulla venttiilillä ? itselläni kävi juuri päinvastoin eli tyhjäkäynti n 30 mm ja kieroksilla n 100 mm.
mikko14.11.2007, 19:18 #129818No huh. Tilailin Sitroselta netin kautta huohotinta. Onneksi soittivat perään ja kysyivät että haluanko varmasti? Tarvikehuohottimet joita ovat poistaneet jollain 80€:lla ovat olleet laadultaan skeidaa ja ne on palautettu hyllystä Hollantiin. Tilalle ovat ottaneet originaaleja joilla hintaa laimeet 230€ 😯
Kokeileen mitä tällä huohotinreseptillä tulee. Pitänee soitella Oulussa kumikauppoihin ja alkaa nysväämään huohotinta kahteen toisiinsa vielä myöhemminkin sopivaan osaan.
Ohjeet ovat muuten aivan loistavat ja todella tarpeeseen nykyisillä hinnoilla, Iso käsi näistä!
14.11.2007, 22:33 #129819Ruåtsalaiset ovat myös asiasta keskustelleet. Jos kielipäätä löyty, voi lukea, mutta nuo muutamat kuvat kertovat myös paljon 😀 .
http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=4146215.11.2007, 09:32 #129820Onkos kukaan kokeillut pneumatiikka takaiskuventtiiliä?
Ei pitäisi hirveitä maksaa.15.11.2007, 09:53 #129821En ole asiaan syvällisesti perehtynyt, joten kysyn perusasioita. Onko se vanhan huohottimen jäykistyneiden kumien ongelma se, että ylipaine ei pääse purkaantumaan ulos vai kuinka. Silloin toisen venttiilin asentaminen huohottimen jälkeen ei auttane. Sellainen ratkaisu näkyi kuvana ruotsalaisten keskustelussa:
http://forum.citroenakuten.com/viewtopic.php?t=41462Kyselin myös brittikavereiltani ECASin omavalmistehuohottimen kokemuksia. Vastausta odotellaan.
15.11.2007, 10:42 #129822Ongelmahan tulee (ymmärtääkseni) siitä ettei kumikalvo osaa enää tiivistää venttiiliä jolloin kampikammioon ei synny alipainetta. Tällöin ulkoinen takaiskuventtiili pitäisi toimia alkuperäisen tavoin. Kuka kokeilee..?
Kaksisylinterisissä moottoreissa on toinen toistaan jännempiä toteutuksia huohotinventtiilin suhteen. Itäisissä moottoripyörissä on yleisesti käytetty mekaanista venttiiliä jota nokka-akseli pyörittää. Varsin toimintavarma ratkaisu, tosin osaa niissäkin mennä ko. venttiiliä pyörittävä tappi poikki… Amerikan mopoissa taas on erilaisia ratkaisuja, vastaavan tyyppistä venttiiliratkaisua kuin sätkässä nähty on (siis toimintaperiaatteeltaan), mekaanista jakopään pyörittämää venttiiliä yms.
Pneumatiikkapalikkaa etsiessä kannattaa huomio kiinnittää toiminalliseen paine-eroon jolla venttiili avautuu. Kuitenkaan kampikammiossa ei mitään suuria paineita ole, liikkuvan ilman määrä taas kohtuullinen on ja toimintataajuus on suoraan verrannollinen kierrosnopeuteen. Koneen kiertäessä 6000RPM kampikammion paine nytkähtää 100 kertaa sekunnissa, eli siis aina kun mäntä liikkuu…
Kovin teknisen oloinen mysteerio on tämä Nelkun/Kutosen/Visan huohotin verrattuna Wanhuksen töttöröön..!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.