Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka öljyvuoto

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 47)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #129823

    Hyviin tuloksiin olen päässyt pelkästään tuon yläkalvon vaihdolla. Kiinnitykseen olen käyttänyt pop-niittejä ja sopivan mittaisia holkkeja, jotta niitit eivät purista kumia. Kumin pitää olla väljästi kiinnitetty ja päästä “hyppimään” paikallaan. 1-2mm välys on aika sopiva. Jos on liian tiukasti kiinni, toimii huonosti tai ei ollenkaan.

    Masa

    #129824

    Kiitos Masalle hyvästä vinkistä!
    Sain purettua ton läähättimen suht kivuttomasti poraamalla noin millin terällä reikä siihen prässäyskohdan “laippaan”. Terotetulla ja kärjestä taivutetulla talttapäämeisselillä sai tästä reikäkohdasta alkaen melko nätisti(hitaasti) väänneltyä sauman auki. Porausreikä jätti myös hyvän merkin osiin, jolloin kasatessa saa kaikki osat (tiiviste mukaanlukien) alkuperäiseen asentoon. Toki laitan kasatessa vielä liimaa väliin.

    Niin siellä vaan oli ylä-lärpyskän koppura murtunut kahteen palaseen. Alempi lieriökumiholkki oli kovettunut hieman ja siittä katkesi toinen nysty…hmmm taidan silti sen jättää käyttöön kun näytti ehjältä. Ylempi lieriökumiholkki on varmaankin tarkoituksella väljä yläosastaan kun se on kuitenkin nafti alapäästään siihen alempaan putkeen?
    Kyseisellä kutosen koneella siis ajettu ilman remppaa vajaa 300 000km.

    Kävisiköhän yläläpyskän kiinnitykseen alumiinipopparit, joille alumiiniputkesta pikku holkit?
    M4 RST prikkoja löytyy joten sellaisista vois laittaa poppareille lisää “kaulusta”.

    #129825

    @kaukop wrote:

    PS. kumi laadusta. Tarkistin laskusta.
    Kumin tyyppi on ETRA NBR YB. Toivottavasti se on tähän sopivaa.

    Tämä kumi oli Oulun Etran myyjän vilkuileman taulukon mukaan jotain nitriili(tti)? kumia ja sen lämmön kesto olisi -10…-50 (Ei osannut sanoa miksi haarukkaa pakkaskestävyydessä) ja hetkellinen yläpäässä 130`C

    Varastosta heiltä löytyis 1 mm Viton-kumia, Hinta 317,72€/m2
    alv 0% -> Tätä siis taidan käydä poistamassa palasen jolla korjailee pari muutakin huohotinta.

    #129826

    Hinta nousi matkan varrella 1mm Vito-Kumille 380€/neliö… Tarvitsemani 75x350mm palanen kustansi kuitenkin vain 8€ ja tästä leikkasi huohottimiin neljä yläkalvoa. Vito pärjää mennen tullen muille kumilaaduille koska kestää eniten lämpöä, öljyä sekä liuottimia.

    Tein yläkalvoon 27mm reijän. Lisäksi leikkasin toisen kapeareunaisen palasen, jossa myös keskireikä 27mm. Nämä päällekkäin laitettuna vastaa korkeudeltaan alkuperäistä 2mm vahvuista kalvoa. Tällä siis saa ylimmän kumilieriön alkuperäiselle korkeudelle jolloin se tiivistyy myös ylälaidastaan.

    Mutta kysympä vaan että onko ylemmän kalvon kiinnittäminen niihin alkuperäisiin kolmeen reikään välttämätöntä?
    Kalvo voisi pysyä paikoillaan ja hoitaa hommansa pelkästään keskiläpiviennin ahtauden sekä ylemmän kumilieriön puristuksen ansiosta. Kumi on melko velttoa joten luulisi että imun alipaine sievästi nostaa sen reunoja jolloin kalvo toimii venttiilinä. Mutta voiko kalvo avata virtausta liikaa jos sitä ei ole höllisti kiinnitetty näistä kolmesta kohtaa??

    #129827

    Tällainen linkki oli ulkomaan keskustelukanavalla:
    http://www.2cvsrus.com/restoration/tech_prob/reparaturen/oeleinfuell/oeleinfuell_e.htm

    Comments?

    #129828

    @Isoo-Jukka wrote:

    Tällainen linkki oli ulkomaan keskustelukanavalla:
    http://www.2cvsrus.com/restoration/tech_prob/reparaturen/oeleinfuell/oeleinfuell_e.htm

    Comments?

    Kurkaapa ‘2CV Accessories’ sivulle, siellä on hauska led-kierroslukumittari…

    #129829

    Hyvä linkki. Tekstin sisältö osui vähäisten kokemusteni kans. Öljyn mittatikulle pikku letkunpätkä alkoi tosiaan mullakin vuotamaan… Saiskohan tuon tiivistettyä/vaihdettua ilman että ottaa koko huohotinta pois? Huohottimen vaihto korjattuun> se Ei ollut pakkasella ulkona suoritettuna mukava homma. Huomasin myös saman (onneks heti) että M7 kiinityspulteilla on fetissi väärille jengoille.

    #129830

    Moro !!
    Lisätään yksi lusikka soppaan. Kohta joka aiheuttaa myös alipaineen häviämisen kampikammiosta on öljytikun kumitiiviste. Se hinkkautuu pukkuhiljaa ylöspäin tai sitten tikun muoto muuttuu ja kumi ei enään tiivistä kunnolla öljytikunputkea. Yleinen vaiva “second hand” sätkissä joita olen ostanut. Tyypillistä on ostettaessa kone nätisti kosteana öljystä ja kun taivuttelee/laittaa kumin oikealle paikalle ja ajelee kone kuumana suomeen ,niin öljyvuoto lakkaa. Saman ovat monet huomanneet kesälomareissuilla, kun kone käy kunnolla kuuma, pysyy öljykin paremmin sisällä. Joten tarkistakaapa öljytikun kumin asento !!
    Lasse

    #129831

    Mielenkiintoinen pointti. Voihan asianmukainen huohotus todellakin mennä noinkin pienestä pilalle.

    Jospa laittaisi öljytikun tilalle oikein kierrettävän tulpan tms. ja tikun erikseen telineeseen konehuoneeseen.

    #129832

    Kyllä! Tämä oli myös Dollyssani, enpäs muistanutkaan mainita että öljytikku pohjaan työnnettynä nousi heti pari milliä takaisin ylöspäin tod.näköisesti jääden hieman väljäksi. Suora öljytikku siis pyrkii paikoilleen työnnettynä suoristumaan jolloin se hieman nostaa tuttia.
    Kun taivutin sievästi öljytikkua siitä kohtaa josta öljynmittatikun ohjariputki tekee sen jyrkimmän kaarroksen niin menipäs paremmin tulppa perille 💡

    #129833

    Terve!

    Kuinkas paljon tuolta kampikammiosta on soveliasta tulla painetta? Tahtoo tuo öljytikku nousta ylös putkestaan ja öljyä sieltä roiskuu pieneen lähteen verran.

    Vai onko tämä seurausta toimimattomasta huohotusventtiilistä? Vai kenties ranskalainen rangaistus öljyn täytöstä yli tikun maksimikohdan (pari milliä)?

    #129834

    Sulla on huohotin pashana. Pitäisi olla lievä alipaine.

    #129835

    Mittatikun reikään sopiva muoviletku,, toinen pää lattialle vesipulloon,, veden pitäisi nousta liki tuuman letkussa tyhjäkäynnillä,, eikä kierroksillakaa saa laskea aikakaan sen mitan alle.. Näin se alipaine on helpoin mitata… 💡 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #129836

    Terve!

    Taidan laiskuuttani tehdä, kuten näissä nykyautoissa. Vaihdetaan osia niin kauan, että vika korjaantuu… 😉 Otan huohottimen tuosta toisesta koneesta.

    Noh, on minulla hieman muutakin haikua tähän suuntaan. Tuo kiinni oleva huohotin on virikoneen varaosiksi hakemastani lohkosta (kunto voi olla mitä sattuu). Tämän ajossa olevan koneen alkuperäinen huohotin on vastaavasti kiinni virikoneessa.

    #129837

    Tulipahan tämäkin varmistettua. Nimittäin ihmettelin syksyllä kun alkoi kammen takastefalta tulla öljyä ulos ja runsasta huohotusta putsariin oli ollut jo jonkin aikaa…Päätin kuitenkin varmistaa asian vanhoilla kunnon diagnoosivälineillä ennenkuin aloitin ohitusleikkauksen. Työn suoritin lauantaina ja potilas toipuu tuonne huhti-toukokuulle…

    Video aiheesta kuinka huohottimen EI pitäisi toimia:

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 47)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.