Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Outo käyntihäiriö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #148117

    En mä mitään muista. Vaikkakin yhden asian kyllä muistan. Takavuosina Garfield nyki pintakaasulla ajettaessa. Vikaa etsin sytytyksestä, venttiileistä, kaasarista (kaasareista) ja vikaa ei löytynyt. Puolan, tulppien ja johtojen vaihtamisen jälkeen olin valmis luovuttamaan. Nykiminen otti päähän, mutta vihdoin vaihdettuani toisen sisemmistä vetareista lakkasi nykiminen. Sisempi vetari oli hieman leikkautunut kiinni.
    Joskus kannattaisi mennä takapuoli edellä puuhun.

    #148118
    Pia

    Arvasin ettei se muista.

    #148119

    Oletko koittanut kääntää kaasarille tuloilman lähemmäs pakosarjaa?
    Eli se putki joka johtaa ilman putsarille, kaasuttimeen kun saadaan
    esilämmennyttä ilmaa ei kaasarin kurkku pääse huurtumaan/jäätymään.
    Kaasarin kurkun huurtuminen aiheuttaa nykimistä ja moottorin sammu-
    misen, vähän aikaa kun seisoo niin taas käynnistyy.
    Tämä ilmiö yleensä alkaa syksyllä, ei tarvii olla vielä edes pakkasta
    kun vaan on kostea ja kylmä ilma.
    Pensan seassa oleva vesi voi jäädä suuttimeen ja aiheuttaa sitäkautta
    rykimistä ja sammumisen.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #148120

    Ko. pelissä ilmanputsari on asennettu siten, että sisäänottoaukko ei ole eteenpäin, vaan kabiinia kohti. Vararenkaan ja laturin välissä nääs 😉 Tänään ei ollut ongelmia, vaikka olikin kylmempää. Huomenna käyn Vantaalla hakemassa tulpanjohdot ja ennen sitä lorautan Lasolit tankkiin. Saas nähdä kuinka käy.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148121

    Ohjeesta jostain kauan sitten olen muistellut lukeneeni että alle +10 astetta tulisi asentaa keulaan suojus..
    Itsellä kulkimessa säätösäleikkö jota ei tarvitse raottaa muulloin kun kesähelteillä,, muuten kutosen kone käy kylmänä…..(mittari)….
    Visan kone ilmeisesti myös…. Nyt varmaan jos ajaa niin saisi myös olla öljypohjan suojus paikoillaan??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148122

    Öljynlämmöt ovat tässä kaupungissa pyöriessä olleet 60 asteessa hyvinkin piaan, joten en ole keulaa vielä tukkinut. Koneen alla on kesät talvet pohja”panssari”. Nyt kun tuo lämpö tippui viiden pintaan niin laitoin lauhduttimen umpeen. Maantieajoa varten laittaisin kyllä keulaa kiinni, mutta koska siellä ei ole tullut vielä oltua alle 5 asteessa ja konekin on pitänyt viimasta huolimatta lämpönsä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148123

    Enpä epäillytkään ajoasi,, yleisellä tasolla kirjoitin asiaan kun liittyi..
    Saattaa joillekkin uudemmille harrastajille olla tiedolla käyttöäkin
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148124

    Tähän tällainen huomio moottorin öljynlämmöistä, kun niistä(kin) kerran juttua tuli. Kun vuosia sitten ajossa oli viritetty Visan kone, niin siinä olisi saattanut olla lämpöongelmia, varsinkin kun koko laitteessa ei ollut mitään öljynjäähdytintä. Moottori oli peräisin jostain Euroopankiertueelta, ja peräisin keulakolaroidusta Visasta, joten alkuperäinen jäähdytin oli rikkoutunut. Visassahan on omanlaisensa jäähdytin, vastaava kuin Nelkussa mutta pitemmillä putkilla, joten en sitten uhrannut sen enempää ajatusta koko vermeelle vaan tälläsin tämän korvaajaksi 10mm haponkestävää putkea…

    Öljypohjasta mitattuna, lämmöt nousivat raskaassa ajossa (rikos on vanhentunut, yli kymmenen vuotta tapahtuneesta) nopeuden ollessa jatkuvasti luokkaa 130-150km/h, kesäkelin noin 30 astetta, öljyt lämpenivät tuossa “rääkissä” 150 asteeseen… Siitä sitten kiltisti laskivat sataseen, kun laski nopeudenkin sinne “lain sallimaan” eli sataseen… 🙄

    #148125

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Enpä epäillytkään ajoasi,, 😉

    Juu en epäillyt että epäilisit 😀 Tarkoitus oli selkeyttää entisestään vallitsevista olosuhteista, jotta diagnoosi helpottuisi entisestään.

    Ja selvitystä edelleen sen verran, kun visa on otettu esille jo niin monessa viestissä, että nyt ei ole kyse visasta, vaikka sellaisen omistankin. Kyseessä siis ihan tavallinen 2cv6 kone, ainut muutos on tuo 123-tavismalli nokilla.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148126

    Tulihan sitä tänään satakuntakilometriä pörrättyä ja hauskinta oli se, että nyt ei ollut minkäänlaisia oireita 😀 Eli ajoin Vantaalle ja vauhtiakin oli satastakin, mutta ei mitään hyytymisiä. Ostin tulpanjohdot ja vaihdoin ne. Olihan tuossa sellainen pieni nypyttely aiemmin pintakaasulla ajellessa kuumalla koneella, mutta en siitä ollut sen kummempaa stressiä ottanut. Ei ole enää! Se kengurusähkö jäi niihin vanhoihin piuhoihin. Vanhatkin olivat silikoonijohdot, mutta ikää jo 14v, joten ei se ihme ole…:D

    Takaisin tulin vähintäänkin samaa haipakkaa ja kelikin oli jo viilennyt siihen aikaan. Ei oireita. Masinolit lorautin tankkiin vasta äsken. Tarkkaillaan 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148127

    Acadianemme pätki/nytki keväisellä ranskanmatkalla armottomasti ja kaikkea kokeiltiin. Lopulta häiriö hävisi, kun kiihdytyspumpun suuttimen kuula vapautettiin, mutta jäi kyllä epäselväksi kuinka se olisi saattanut vaikuttaa niin. Tuon jälkeen käyntihäiriöitä ei enää ollut. Tosin samalla kaasaria puhalleltiin paineilmalla, mutta se oli tehty jo aiemminkin.

    Remontin tehnyt Andre eli tuttavallisemmin Antero (kymmenien vuosien ammattilaiskokemus Citroen-asentajana) kyllä vakuutteli, että nämä ovat mystisiä asioita ja osasi lisäksi heti kiinnittää ko. kohtaan huomionsa, kun kerroimme oireista (jatkuvaa nykimistä ja pätkimistä, josta oli vaikea sanoa onko vikaa kaasari vaiko sytytyspuolella).

    Jos ja kun sen kuulan tarkoitus on sulkea kiihdytyspumppupiiri tasaisessa ajossa ja sen jäädessä jumiin auki-asentoon, kaasari imee suuttimen ja kiihdytyspumpun kautta lisää ainetta ja aiheuttaa sekoilua!

    Samasta asiasta olemme aiemminkin keskustelleet täällä: http://www.suomen2cvkilta.fi/forum/viewtopic.php?p=20601&highlight=#20601

    #148128

    Taas tuon vakiolenkin viikonloppuna heittäneenä voin todeta, että vian lähde taisi varmistua: Menomatkalla kuiva plussakeli, tulomatkalla vettä kuin esterin… Eli ei lähellekään pakkasta, jotta epäiltyä jäätymistä voisi tapahtua. Molempiin suuntiin 3x tehohäviö. Mutta teinpä jotain uutta tuon oireilun aikana, eli en säälinyt konetta ja en nostanut silloin kaasua. Tämä kaasun nostamattomuus pidentää oireen pituutta, mutta selkeytti tilannetta kummasti: Toinen pytty putoaa kokonaan pelistä pois. Tämä toisen pytyn puuttuminen on ilmennyt muulloinkin: Heti käynnistyksen jälkeen. Siitä oireesta voin sanoa suhteellisen suurella varmuudella, että se on erään 123-sarjan tyyppivika, en tiedä tarkemmin mistä valmistusajankohdasta mihin, mutta näin on käynyt. Tätä sarjaa on havaittu saksassa.

    En halua tällä diagnoosilla moittia 123:a, ymmärrän täysin, että mikropiirimaailmassa liikkuu ajoittain myös viallisia komponentteja. Tällä kertaa tämä viallinen aparaatti vain osui minulle.

    Vika on muuttunut huonompaan suuntaan näiden parin viikon aikana, nyt neljä noista hyytymisistä tapahtui ylämäessä juuri siinä vaiheessa kun koneesta tarvitsisi ottaa eniten vääntöä ulos. Ennen ja jälkeen mäen pystyi kyllä ajamaan kuin viimeistä päivää, eikä ollut minkäänlaisia ongelmia. Jännityksellä jään odottamaan vieläkö tällä vehkeellä ajaa vuoden vaihteen tienoolle saakka. ..

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148129

    @Akaile wrote:

    Toinen pytty putoaa kokonaan pelistä pois. Tämä toisen pytyn puuttuminen on ilmennyt muulloinkin: Heti käynnistyksen jälkeen. Siitä oireesta voin sanoa suhteellisen suurella varmuudella, että se on erään 123-sarjan tyyppivika,

    Mutta kun se 123 jakaa kipinää kumallekin sylinterille yhtä aikaa.
    Tsekkaa minkätyyppinen puola tuossa on. Jos kiinnitys on niillä kapeilla bakeliittilaatiolla, katso onko jommalta kummalta puolelta bakeliitti syönyt itsensä puolan runkoon kovin syvälle. jos on, niin luultavasti lyö hetkellisesti läpi puolan rungon ja esim. kiinnitysruuvin välillä kun tuohon kulumisuraan menee kosteutta. Heitin juuri huits mäkeen kaikki puolat joissa oli tuo vika, joten en voi kuvaa lähettää. Uusissa puolissa tulee mukana uudenmalliset leveät kumikiinnittimet ruuveineen.
    Se että pytty putoaa pois pelistä kun konetta käskee kuulostaa loogiselta kipinävialta. Rikas seos ei kuumassa koneessa syty yhtä herkästi kuin laiha, joten jos kipinä on muutenkin heikko, niin seos ei välttämättä enää sytykään kun kiihdytyspumppu ruikkasee ekstraa palotilaan.
    Ja vesi kaasarissa voi jäätyä ulkoilman ollessa jopa n. +10 astetta, joten ei sekään nyt vielä aivan poissuljettu mahdollisuus ole.

    #148130

    Samaa minäkin heti ajattelin, ettei 123 mitenkään voi säädellä toisen pytyn mukanaoloa, kun se käyttää sätkän virranjakajatonta systeemiä (luojan kiitos).

    Olen kyllä kuullut tuollaisia puheita muualtakin, mutta tekniseltä kannalta ei ymmärrys riitä, miten se olisi mahdollista. Tietysti voisi ajatella, että jos esim. kipinän tuotto heikkenee tai sen ajoitus muuttuu, reagoi jompi kumpi sylinteri siihen todennäköisesti toista ennen esim. tulpan kärkivälin, karstaisuuden tms. vuoksi.

    #148131

    Nuo oireet viittaavat siihen että toisen sytytystulpan paineenkesto on alentunut. Toimii hyvin osakaasulla mutta pätkii kun sylintereissä on suurempi paine.
    Yksikin tulpan kastuminen voi pilata sen. Vaihda uudet tulpat. Tarkista etteivät tulpanjohdot ole kosketuksissa metalliin.

    Muuten, kaasuttimen jäätyminen on todennäköisintä juurikin plusasteissa ja kosteissa oloissa. Kaasuttimen kurkussa on alipaineesta johtuen lämpötila pakkasen puolella. Esimerkiksi kaasuttimella varustetuissa lentskareissa joutuu vetämään imuilman kuumennusta päälle yli kymmenenkin asteen lämpötiloissa kostealla säällä.

    Kyseessä voi olla kahden asian yhdistelmä: Lievä kaasutimen kurkun jäätyminen rikastaa seosta ja huono sytytystulppa ei pysty kovassa työpaineessa sytyttämään seosta.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 54)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.