Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Outo käyntihäiriö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #148132

    Myös karstan hehkuminen saa aikaan mahtavia käyntihäiriöitä. Aivan kuin sytytys olisi ykskaks aivan sekaisin, ja niinhän itse asiassa juuri käykin, kun dieselmäisesti tapahtuu hehkusytytystä miten milloinkin.

    Kaasun nosto yleensä auttaa. Äänimaailmassa läsnä nakutus ja pauke pakoputkessa. Jos on öljynlämpömittari, alkaa se kohta huitelemaan lukemia toisella sadalla.

    Tätä voi esiintyä myös lievänä ohimenevänä versiona: nykimistä ja nakutusta – varsinkin vedätettäessä, mutta myös kesken tasaisen ajon. Kuuma keli ja hieman öljyä kuluttava kone lisäävät todennäköisyyttä.

    Tulee ja menee ja jättää kuskin ihmettelemään. Jos vaikkapa välillä pysähtyy vaihtamaan kokeeksi esim. sytytysjohtoja, jäähtyy kone sen verran, että oireet katoavat ja syntyy harha, että juuri ko. toimenpide korjasi vian.

    #148133

    Nyt on pakko kommentoida kun alkaa mennä niin teoreettiseksi.

    Saksassa kun olin pari vuotta sitten hommissa rättärikorjaamolla niin huollossa oli asiakkaan auto mihin oli tehty täysi koneen tiivistysoperaatio mäntien ja pyttyjen vaihtoineen päivineen. Vähän myöhemmin siihen laitettiin myös 123-sytytys. Asiakas tuli syksyn tultua ihmettelemään että kone käynnistyy nykyään hyvin huonosti kylmänä ulkolämpötilan lähestyessä nollaa. Sitä sitten alettiin tutkimaan oikein urakalla ja oireet olivat selvästi todettavissa. Starttaa—kone alkaa käymään heiluen yhdellä pytyllä pom pom pom pom—aivastaa kun antaa kaasua ja sammuu. Pari yritystä ja kaasulla kikkailemalla kun sai kierrokset nousemaan hieman toinenkin pytty tuli mukaan ja kone alkaa ottamaaan iloisesti kierroksia ja moottori alkaa toimimaan normaalisti, myös tyhjäkäynnillä käy molemmilla kunhan ne kerran saa peliin mukaan.

    No sitä sitten ihmeteltiin ja oikein urakalla. Puolet koneesta oli purettu ja kasattu ja kaikki osat 123:a lukuunottamatta vaihdettu. Ei tullut millään mieleen että 123:ssa voisi olla vikaa koska niissä ei ollut ollut koskaan mitään vikaa, ja muutenkin tuo yhdellä käyminen olisi niin järjen vastaista että se johtuisi 123:sta kun sätkän sytytysvirran jako on mitä on.
    No, sitten kuitenkin päätimme kokeilla kärjillä (koska kaikkea muuta oli kokeiltu) ja voilá! Lähtee kuin palmun alta. Ja kaikkein “hauskinta” oli se että asiakas oli koko ajan sanonut että tämä tuli sen jälkeen kun 123 asennettiin, emme vain olleet ottaneet asiakkaan puheita tarpeeksi vakavasti.

    Otimme yhteyttä hollantiin 123 valmistajaan ja ensin ongelmaa ei oikein myönnetty, mutta kun he olivat tutkineet asiaa he huomasivat että komponentti joka vaikuttaa kylmällä ilmalla sytytyskäyrän aikaistukseen oli rikkoontunut. Tämän jälkeen ei ollut mitään ongelmia takuukorjausten kanssa, lähetimme tälläiset 123 yksiköt (jotka nyt oli helppo tunnistaa oireista) heille ja ne palasivat korjattuina ja toimivina. Myös uutena ostetut olivat tämän jälkeen toimivia, samoin kuin ihan ensimmäiset 1-2-3 yksiköt. Eli ongelma koski vain tiettyä sarjaa vuosina 2005-2006. Ja tästä sarjasta on peräisin tuo veljen vihreässä sätkässä oleva yksikkö.

    Tämä on rikkinäisin 123 mistä olen kuullut kun se alkaa jo ajonkin aika pudottamaan toisen pytyn pois..

    Sitä en osaa sanoa että miksi se laite voi olla tällä tavalla rikki että toinen pytty putoaa pois, pitää vaan todeta että siellä on bitti poikittain.

    #148134

    Aion kyllä vielä kokeilla tulppiakin, koska ne on jo entuudestaan varalle hankittu. Mikin teoriaan vastaten: Puola on kiinni valopukissa omavalmiste alumiinikappaleilla, leveillä sellaisilla. Ollut siinä jo kohta 20 vuotta samalla tavalla, tosin se puola on vaihdettu hiljattain. Sitäkin tosin voin vielä uteliaisuudesta vaihtaa. Karstateoriaan vastaten: Kone “syö” öljyä 0.5 L / 2500km, joten en usko karstoittumiseen, varsinkaan omalla kaasujalallani. Öljynlämpömittari on kiinni ja öljyt pysyvät kiltisti 60 asteen tienoolla nyt kun maski on tukittu.

    Kärjillä ja syttyboksilla ajettaessa tuossa koneessa ei koskaan ko. oireita ole ollut. Kostean syksynkään piikkiin en osaa oireita laittaa, koska kuljin on nähnyt muistaakseni 17 talvea, joten eiköhän siihen historiaan ilmoja mahdu. Ja tosiaan, sitä Masinolia tankkiin jo valutin, että eiköhän sieltä vedet ole jo pois kulkeutuneet.

    Mutta tuosta sytytyspuolen teoriasta: Lyökö sätkä molemmilla pytyillä yhtäaikaa vai vuorotellen? Muistan jostain lukeneeni tarkennuksen, että toinen puoli tekee “tyhjän” työtahdin vuorotellen? Jos näin on niin eihän se mikään ihme ole jos toinen puoli putoaa pois: Kipinän tulossa vain tapahtuu yhden pulssin pois putoaminen välistä. Toinen vaihtoehto voisi olla se, että jostain syystä 123 ei annakaan tarpeeksi kovaa piikkiä puolalle jolloin puola ei saa vahvistettua kipinää riittäväksi, josta taas riittää syystä tai toisesta potkua vain toiselle pytylle? En ole sähköpuolen ekspertti, joten jätän spekuloinnit tähän 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148135

    Molemmat männät ovat ykk:ssa yhtäaikaa ja molemmille pytyille tulee kipinä yhtäaikaa mutta vain yhdellä pytyllä on seosta männän alla kerrallaan.

    Se tuli vielä mieleen että molemmille pytyille tulee strobon mukaan samaan aikaan kipinä kun tuo 123 vika on päällä, mutta ilmeisesti toinen niistä ei ole tarpeeksi vahva sytyttämään seosta. Testattu silloin kahdella strobolla yhtäaikaa.

    #148136

    Vaikuttaneeko asiaan se että toisella tulpalla on erikätinen virran kulku suunta kun toisella (yhdyspuolan napaisuus)??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148137

    Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärrä mikset vaihda sitä 123:sta kärkiin, sehän on puolentunnin homma.
    Lasse

    #148138
    txk

    Nuo Kooman kuvaamat kylmäkäynnistyshäiriöt kuulostaa niin tutuilta, että pitänee kokeilla kärkiboxia 123 tilalle…

    #148139

    @Lasse1 wrote:

    Anteeksi nyt vaan, mutta en ymmärrä mikset vaihda sitä 123:sta kärkiin, sehän on puolentunnin homma.
    Lasse

    Anteeksi nyt vaan, mutta oletko katsonut säätiedotuksia helsinkiin viimeaikoina? Tuossa lenteli kontteja satamassa, kun oli pikku syysmyrskyä…Ei ole minkäänlaista mielenkiintoa ryhtyä edes vartin hommaan kaatosateessa kerrostalon pihalla. Varsinkaan kun päivät menee koulussa ja ulkona on kotiin tullessa jo pimeää. Siinä sitä sitten meikäläisen tuurilla hukkaa vielä sen pienen metallirenkaan nokka-akselin päästä pimeässä.. Tarkoitus on ollut alun alkaenkin selvittää vian syy ja paneutua tarkemmin asiaan, kun kuljin lähtee talviunille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148140

    123:sta ei ole kokemusta olen huomannut, että jos puola on ulkopinnaltaan pölyinen ja likainen, niin varsinkin kosteilla ilmoilla ei niin hyvin käynnisty kuin, että puola on puhdas.
    Ilmeisesti pöly sitoo kosteutta, jolloin sähkönjohtavuus paranee ja kipinän on helpompi oikaista siitä jo runkoon niin ei tarvitse tulpan kärkivälissä hyppiä.
    Tämänhän se voi tehdä myös toispuoleisesti, jolloin toinen puoli toimii normaalisti.

    #148141

    Anteeksi taas 😉 , kiinnostaa miten ongelma on jatkunut ja löysitkö vikapaikan 😀
    Lasse

    #148142

    Tuossa oli nyt kahden viikon ajelutauko sätkästä riippumattomista syistä, mutta tiistaina jälleen ajeltuani jouduin toteamaan, että ei ole ongelma poistunut ajan vaikutuksesta huolimatta 😛 😀 Tulevana viikonloppuna taitan taas matkaa enemmälti ja vaihdan myös ne ehdotetut tulpat poistaakseni senkin mahdollisuuden.(Ja siksi, että ne nyt sattuu olemaan hankittuna) 123:een kajoan (toivottavasti) vasta tammikuun puolella. Yhden pytyn käyntiä jatkuu kylmästarttauksen jälkeen siihen asti kunnes saa kerran nostettua kierrokset korkeammiksi. Tämänkin jälkeen jos antaa kierrosten laskea liikaa, alkaa yhdenpytyn käynti uudestaan. Mutta kyllä seppä työkalunsa tuntee, eli ongelman kanssa on kuitenkin pärjännyt toistaiseksi 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148143

    Kiinnostaa myös että kokeilitko txk kärjillä?

    #148144
    txk

    En tuota vielä ole kokeillut. Ehtisiköhän tulevana viikonloppuna…?

    #148145
    txk

    Nyt on kärjillä koitettu…

    Sytkä “sinnepäin” (boxi noin vaakasuoraan) säädettynä lähti välittömästi molemmilla pytyillä sytkyttämään. Pidempi seisokki takana, mutta molemmat mukana heti alusta alkaen.

    123:lla loppukesästä alkaen joutui kylmänä kaasun kanssa pelaamaan kun kävi vain yhdellä. Jonkun kymmenen sekunnin kuluttua sitten heräsi toinenkin pytty.

    #148146

    Tulpat vaihdoin viikonloppuna, ei hävinnyt yhden pytyn oire. Tänään ilmeni startatessa jälleen, kun pakkasta -2. Kotimatkalla ei kuitenkaan oireita tienpäällä tälläkertaa ollut, mennessä kerran lievästi ohitustilanteessa… 🙄

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 54)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.