Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Outo käyntihäiriö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 46 - 54 (kaikkiaan 54)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #148147

    Nyt tuli täälläkin “lähtö” 123:lle! Käyntiinlähtö todella onnetonta, ellei kone lohkolämmityksessä, ja silloinkin vähän hengetön. Piti tuossa Joulun pyhinä lähteä ajelulle, kun nuo kelitkin kuivuivat, mutta menikin käyntiinlähtöharjoitteluksi taas kerran ja akkukin sitten lopulta hyytyi. Laitoin akun lataukseen ja sillä välin varaosasätkästä kärkikotelo ja muut hilputtimet irti ja vaihto Amin nokalle, ja johan räjähti! Käyntiin heti kun vähän avainta näytti.
    Kaikenlaista romua sitä ihmisille myydäänkin, onneksi en tuota 123:sta ole itse varta vasten hankkinut, tuli tuon Amin mukana. Enpä voi suositella, verkonpainoksikin liian kevyt!

    #148148

    Ei kannata romukoppaan suoraan heittää. 123:llakin on jonkinlainen takuu olemassa.

    Omalla kohdalla luulen, että saattoi olla sen hyytymisen syynä toinen tulpista, koska nyt ei ole n. 600km ollut enää kertaakaan hyytymistä. Käyntiinlähtö on edelleenkin yhden pytyn hytkyttelyä, mutta muuten toimii.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #148149
    et

    .
    En kovin syvällisiä ymärrä sätkän koneesta mutta kuvattu käyntihäiriö on tuttu. Kärjetön sytytys ei ole ollut kylläkään käytössä missään vaiheessa
    Itselläni oli 2cv6 koneessa outo käyntihäiriö pari vuotta, se tuli tyypillisesti esim. kun parin asteen pakkasessa ajoi mootoritietä 5-10 km, hyytyi kuin yhdellä pytyllä kävisi ja ei ottanut kierroksia ja melkein sammui. Siten hetken kulutua se kävi taas normaalisti.
    (Jossakin vaiheessa alussa ilmaantui paukahtelua ja samalla ikäänkuin lämin haju ohjaamoon mutta se saatoi ola karstoitumista kun sanoivat että pakoventilin alle mene karstaa ja se kantaa, mene tiedä ehkä toinen vika, se ilmiö häipyi sytytyksen säädöllä, joka oli ollut aika pielessä.)
    .
    Koneen hyytyminen saattoi tulla kyllä koska vain, viikojakin väliä, joskus olin tien poskessa puoli tuntiakin ja siten pääsin liikkeelle ja kone kävi taas hyvin; kerran avasin kärkikotelonkin tien päällä.
    Vialla oli siis taipumus korjautua tilapäisesti itsekseen. Akku ei koskaan käynistysyrityksissä loppunut.
    Sätkä oli koko ajan liikenteessä, eikä jättänyt kokonaan tielle (paitsi kerran kun kytkinvaijeri irtosi polkimen mekanismista).
    .
    Parin vuoden aikana tuli vanhaan kulkimeen vaihdettua seuraavat osat:
    -bensiinitankki
    -bensinipumppu
    -bensaletkut
    -ilmanputsari
    -yksikurkkuisen kaasuttimen sisuskalut
    -laturi
    -akku
    -kärjet
    -sytytystulpat
    -tulpan johtimet
    -puola,
    ja puolan mahd maadoituskontakti konepeltiin tarkistettu, konepellin avaaminen ei auttanut kun käyntihäiriö oli päällä
    .
    Mikään näistä toimenpiteistä ei autanut, käyntihäiriö toistui sellaisenaan
    satunnaisesti samanlaisena kuin ennenkin.
    .
    Lopulta vaihdettiin kärkikotelolta puolalle tuleva ohut johto, joka oli ollut täysin normaalin ja ehjän näköinen liittimineen;
    ja sen koomin ei käyntihäiriö ole vaivannut.
    .
    Puhuin jaoksessa vuosikymeniä kuutosen koneella ajaneelle kiltalaiselle, joka kertoi samanlaisesta viassa omassa kulkimessaan, johon oli mainittu toimenpide auttanut.
    .
    Minulle jäi se vaikutelma että tuo ohut sähköjohto saattaa vanhetessaan tehdä jotenkin tilapäisen maadoituksen tai oikosulun ja kipunan vaimetessa käynti hyytyy;
    tai siten se puolan kuskin puoleiseen tappin laitetava kotelolta tulevan johdon kalansuumainen liitin vanhetessaan jotenkin hapettuu tai tekee jonkinlaisen eristekerroksen josta virta kulkee huonomin läpi, vaikka se liitin näytikin normaalilta ja sitä yritti vielä raaputtaa puhtaaksi.
    . En tiedä.
    .
    Mutta kai tuon johdon mahdolinen maadoituskontakti voi vaivata myös kärjetöntä sytytysviritelmää.
    .
    Mutta niin kai se on että kun lopulta kaikki osat vaihtaa niin sen mukana lähtee vika. Toinen voi tulla tilale.
    Jos tuo vika uusii niin tällä tiedolla itse aloitaisin korjaamisen tuon johdon vaihtamisella. Vaikka se johto liitimineen näytäisi kuinka normaalilta, se voi olla 35 vuota vanha.

    #148150

    Kun itse ei tule ajettua talvella 123 sytytyksellä,, niin onko kellään laajemmin kokemusta ajamisesta 123 sytytyksellä talvellä??
    Heräsi ajatus että onkohan kaikki 123:ssä käytetyt komponentit pakkas kestävyydeltään testattu??
    Vai lieneekö sitten että joissakin on satunnainen vika vai onkohan sitten suorastaan tyyppivika??
    💡
    Pitäisköhän ihan testi mielessä mennä talliin pakkasella ja kokeilla
    sinistä kutosta saako sitä käyntiin yleensä pakkasella 123:sella ja sitten kokeilla
    toista kutosta vastaavasti jossa on kärki systeemi paikoillaan??
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148151

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Kun itse ei tule ajettua talvella 123 sytytyksellä,, niin onko kellään laajemmin kokemusta ajamisesta 123 sytytyksellä talvellä??
    Heräsi ajatus että onkohan kaikki 123:ssä käytetyt komponentit pakkas kestävyydeltään testattu??
    Vai lieneekö sitten että joissakin on satunnainen vika vai onkohan sitten suorastaan tyyppivika??
    💡
    Pitäisköhän ihan testi mielessä mennä talliin pakkasella ja kokeilla
    sinistä kutosta saako sitä käyntiin yleensä pakkasella 123:sella ja sitten kokeilla
    toista kutosta vastaavasti jossa on kärki systeemi paikoillaan??
    😯

    Onhan noilla ajettu Raid Laponiellakin – itsekin pariin otteeseen. Takuu on tottakai tuotteella ja vanhatkin voi lähettää tehtaalle korjattavaksi.

    #148152

    Kyllä kyllä,, näin arvelinkin että toimii kylmässä..
    Kunhan uteliasuutta kyselen laajempaa kokemusta näistä
    laitteista,, kun tuntuu olevan nekatiivistäkin kirjoittelua…

    PS: Kun on suunnitteilla ostaa omaankin kulkimeen 123:nen,,
    niin kiinnostaa aihe??

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148153

    @Musta Hattuinen Mies wrote:

    Kyllä kyllä,, näin arvelinkin että toimii kylmässä..
    Kunhan uteliasuutta kyselen laajempaa kokemusta näistä
    laitteista,, kun tuntuu olevan nekatiivistäkin kirjoittelua…

    PS: Kun on suunnitteilla ostaa omaankin kulkimeen 123:nen,,
    niin kiinnostaa aihe??

    No jos allekirjoittaneelta ostat niin takaan että toimii (sori-mainos) 😉

    #148154

    Mistäpä muualta ostaisin,, kun oman jaoksen alueelta?? 😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #148155

    Saipahan tämänkin häiriön hoidettua ennen talviseisontaa…

    Eli tapahtunut seuraavaa: n. 1000km sitten otin 123:n pois nokilta ja laitoin iän ikuiset kärjet hiottuina nokille ja uuden Velleman-sytkäboksin. Yhden pytyn käynti hävisi sen sileän tien, vaikka pakkasetkin ovat kiristyneet. Mutta seuraava ongelma oli yskiminen siitäkin huolimatta, että ajoi koneen kuumaksi. Ja nakutus vaikka ajoi välillä 98 bensallakin… Vaihdoin puolan, jonka tiesin varmasti toimivaksi ja jatkoin ajelua. Ei apua, sama pärskiminen jatkui.

    Tänään kaivoin strobon esiin (toistamiseen, tarkistin kyllä asentaessa) ja syy löytyi heti: n. kolme hammasta liian aikaisella sytytys. Sen kun muutti niin tyhjäkäynti parani heti entisestään ja yskiminen loppui. Ilmeisesti kärkikoneisto on tällä 1000km:llä asettunut paremmin paikalleen tai jostain muusta epämääräisestä asennusrumbasta tuli tuo ennakko pieleen. Mutta sitten ongelma, jota myöskin tajusin rueta korjaamaan, oli iänikuinen nokka-akselin pään heitto. Näytti nimittäin olevan 1.5 hammasta heittoa ajoitusmerkissä. (Tästä ei ole ongelmaa käytettäessä 123:sta) Aluksi ajattelin, että ehkä tuon voisi koneelle suoda, koska rakotulkissa tuo ei ollut kuin 0.05mm sisällä olevaa heittoa päässä. Mutta kun strobolla katsoo kaasua nostaen ajoitusmerkin liikkeitä niin tajuaa ongelman huomioimisen tärkeyden: Keskipakokoneiston ansioista heitto moninkertaistuu sen mukaan mitä kovempia kierroksia on käytössä. Eli mitä enemmän kierroksia, sen huonompi palotapahtuma=tehohäviö=käynnin heittelehtiminen=bensankulutuksen kasvu jne.

    Sain naputeltua nokan heiton pisteeseen, että nyt on vaivainen puoli hammasta enää heittoa. Ja se kyllä tuntui kaasupolkimessa! Jääköön tuohon jamaan odottelemaan kesää, kyllä kelpaa kiikutella taas.

    Toivottavasti ketjusta on hyötyä muillekin käyntiongelmaisille, tässä on kuitenkin käsitelty alueet: tulpat, kärijet, nokka-akseli, puola, tulpanjohdot,123, bensa, bensan jäätyminen, seokset jne. Varsinaisia vaihdettuja (viallisia) osia tuli tulpat, tulpanjohdot ja 123.

    Nm: Ja todennäköisesti tästä ketjusta on myös minulle hyötyä, kun varhais-dementiassani lähden seuraavan kerran perkaamaan vikapaikkoja :D:D

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 9 viestiä, 46 - 54 (kaikkiaan 54)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.