Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Outoa ääntä koneesta

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #128912

    Keväällä alkoi kuulua varsin outoa ääntä Garfieldin myllystä. Teräviä ääniä kierroksista tahi väännöstä riippumatta. Useampia ystävällisiä kiltalaisia teki diagnoosin, mutta väärän. Rajatreffin heitin ja yritin ajaa mahdollisimman vähän konetta rasittamatta. Kotiin päästyäni nostin koneen nokilta. Kytkinakselin stefa löytyi kytkimen sisältä. Vaihdoin kytkinpaketin, mutta ääni ei hävinnyt. Hellurallin jälkeen otin koneen jälleen nokilta. Poistin jopa männät, mutta lopulta vika löytyi hieman jumittavasta keinuvivun akselista. En olisi ikinä voinut arvata, että vika voi johtua sellaisesta. Nyt lähden Karjalan Koukeroihin ensi viikonloppuna ja tähän mennessä ei ääntä ole kuulunut. 🙄 🙄
    Eilen kaverini Mara tuli kolkottavan koneen kanssa luonani käymään. Epäilimme apumiehen puoleista männäntappia. Purettuani kannet ja sylinterit, havaitsin että apparin mäntä oli täynnään skraadeja. Mäntä oli tosi pahasti kiinnileikkaantunut kolmelta eri reunalta. Vaihdoimme varakoneen nokille. Kiinnileikannut kone odottelee nyt mäntä/putkisarjaa, joka onkin odottanut uutta tulemistaan varastossa. Kesällä on hauska tehdä ulkona remonttia, jos on tällaisia kelejä kuin eilenkin. Vettä, vettä ja lisää vettä. 😆

    #172936

    Mikäs tuon keinuvipuakselin jumittamisen aiheutti, selvisikö? Voitelun puute?

    Omassa kulkimessa alkoi kanssa jokin aika takaperin kuulumaan kuumalla koneella tyhjäkäynnillä sellainen klonksottava ääni, häviää kierroksilla, vähäkin tyhjäkäynnin yläpuolella ja välillä myös tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. Vedätyksessä ääni ei ole muuttunut mielestäni sen kummemmaksi kuin on aina ollutkin. Hmm… Pohdintaa. Voisiko kammen takalaakerin kuluneisuus aiheuttaa tuollaista vai olisikohan öljypumppu jotenkin siirtymässä ajasta iäisyyteen, jaksamatta enää muodostaa riittävää öljynpainetta kuumilla öljyillä ja tyhjäkäynnillä. Kammen takastefa kyllä vuotaa – falskaisiko paineet sieltä.

    Ilmestyi samoihin aikoihin kun edellisellä pidemmällä reissulla alkoi takastefa vuotamaan öljyä ulos. Olin keväällä vaihtanut Mobil 1 joihinkin Motonetin Comma mineraali 20W-50 öljyihin, joiden piti olla oikein sopivat tuonajan koneisiin – reissussa jouduin vaihtamaan Mobil 1:et takaisin. Tämä on sitä jonkinsortin extremeä sitten vissiin.

    Nyt toisaalta täällä pohjolan raukoilla rajoilla olisi hyvä tehdä remonttia – aurinkoa, aurinkoa, aurinkoa. 😀

    Juha

    #172937

    Veikkaan Monikan tapauksessa tätä:

    Kammen laakerointi alkaa liikkumaan ees-taas ja syö uraa, eli ei pysy lohkon nastan kohdalla paikallaan. Pitää kierroksien vaihtuessa muuttuvaa “tak tak tak”-ääntä ja voi alkutiukkuuksissaan olla välillä hiljaa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #172938

    Kiitoksia vinkistä.Pitääpä tutkia tuota kun saa aikaiseksi nostaa koneen pois nokalta. Varastossa on kyllä yksi kone, jonka jo purin ja pesin sekä kiertokangenlaakereiltaan tiiviiksi totesin, kammen takalaakeri on vain urilla ja kaikki laakerit joita löysin varastosta niin sama juttu. Taitaa olla turha koota konetta sellaisella laakerilla.

    Mikäli kyseessä on tuo kammen laakeroinnin päittäisvälys, aiheuttaako se sitten jossakin vaiheessa täystuhon ja korjaamattoman paikan?

    Olen yrittänyt käyvästä moottorista kuunnella stetoskoopilla kolinoita, mutta ei kuulu kuin suhinaa lohkonkyljestä kuunneltuna.

    Miten oirii vauhtipyörän silmälaakeri? Jos olis vaikka päässy kuivahtamaan.

    Mitään en vielä ole tutkinut vaan heittelen vain ilmoille kysymyksiä.

    Juha

    #172939

    Kiireitä pitelee… En ole ehtinyt yhtään tutkimaan tuota lonksotusta. Onneksi ei tarvitse jok’ikinen päivä ajella kulkimella.

    Onko todellakin niin, ettei tuota kampiakselin takalaakeria myydä missään erikseen, Sitrosen mukaan ei ole koskaan saanut vaan laakeri tuli aina uuden kammen mukana, nyt ei saa enää nelkkuun kampeakaan uutta. 😯 Pitää vielä tehdä soittokierros moottorikoneistamoihin, ainakin Seinäjoelle, hehän ovat noita kampia kuulemma korjanneet.

    Nykyään kaikki näemmä pitäisi tehdä itse, se laakerikin vissiin. Laajakaistaa vedetään kyllä täälläkin suunnalla pitkin ojanpenkkoja, mutta oikeita asioita ei enää ylläpidetä.

    Juha

    #172940

    Moro !!
    Kyllä niitä kammen takaholkkeja saa erillään, ei helposti, mutta sattumoisin voi löytyä. Mulla on jotain varastossa, laita mulle mitat, niin katson. Muistaakseni on nelkun vakiokokoakin joukossa. Ylikoko on tarkoitettu kammenkaulan hionna jälkeen käytettäväksi.
    Lasse

    #172941

    Kiitos Lasse, palaillaan asiaan kun ehdin tuota mittailla ja tutkia. Tässä on nyt pihan laittoa ja muuta sellaista tärinää ettei ehdi nyt tutkia ja muitakin rojekteja pukkaa päälle, kiitos naapureiden. Eikä tuu vielä talliinkaan sähköjä kun samalla uusittiin maakarva kun piha revittiin auki, mutta syssymmällä sitten.

    Juha

Esillä 7 viestiä, 1 - 7 (kaikkiaan 7)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.