Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Ovitiivisteiden tunkeminen paikalleen

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #123938

    Onko olemassa mitään kikkaa sätkän uusien ovitiivisteiden saamiseksi paikalleen? olen nyt saanut tungettua 1,5 oven tiivisteet (takaovia 😉 ) pienellä ruuvimeisselillä ja saippualla paikalleen, mutta rannekipu yltyi aika pahaksi ja hommaan tuli tauko. Ei oikein kait liikaakaan uskalla niitä uria avata, kun sitten eivät pysy paikallaan.

    #144387

    Vedä tiivistettä pituussuunnasta sisään uran päästä alkaen. Jos on kaveri käytettävissä, hän voi toimia sisäänsyöttäjänä uran pään kohdalla. Pieni avartaminen varovasti ruuvimeisselillä voi olla tarpeen, jos urassa on painumia. Liikaa voimaa käyttämällä tiiviste venyy ja menee aalloille.

    Asennuksen jälkeen voi vaikka pihdeillä puristaa kevyet lukitukset. Laita vaikka jotain kumia väliin, ettei maali lohkeile.

    #144388

    Kiitti!

    Kannattaako pistää saippuaa vai vaseliiniä liukastukseksi? Kitka ilman mitään on varmaan liian kova?

    #144389

    Itse käytin joskus liukasteena koteluosuoja-ainetta, niin sitä meni samalla sinne metalliuraankin. Vaseliini voi vaikuttaa pehmentävästi tiivisteeseen, mutta on myös kumille tarkoitettuja rasvoja. Fairy voi olla ihan hyvä, mutta kulkeutuukohan sen kanssa vettä sinne uraan (ehkä koteloituen sinne ruosteen alkupanokseksi).

    #144390

    Minä olen kaikenlaisia kumiosia asennellut paikalleen käyttäen liukasteena ikkunatiivisteille tarkoitettua silikonia, saapi varmaan joka marketista autotarvike hyllystä.

    #144391

    Olen kuullut väittämiä silikonin ruostuttavasta vaikutuksesta. Liekö perää ja taitaapa Hukilla olla jo kokemusperäistäkin tietoa?

    #144392

    Sitä silikonia EI saa käyttää! Jos meinaa joskus maalata niin,tuottaa suurta tuskaa saada pois niistä pellin taitoksista ja muutenkin maalipinnasta.

    #144393

    Joo, tämä silikoni on tarkoitettu nimenomaan autonikkunoiden ja ovien tiivisteiden “voiteluun” talviaikana, ettei tarttuisi/jäätyisi kiinni. Siihen tarkoitukseen täysin toimimatonta tavaraa… 👿 … mutta ainakin minä olen tuon avulla saanut melkoisen määrän tiivisteitä ja muita kumiosia ehjänä paikalleen.

    Ruostumista en tuon aineen jäljiltä ole havainnut. Mielestäni tuo ruostuttava silikoni on sitä putkilosta puserrettavaa öpöttiä joka haisee etikalle; se ruostuttava aine siinä on etikkahappo. Tämän tilalle tiivistykseen ainakin minä suosittelen Sikaflexiä.

    Kukin tehköön niinkuin hyväksi näkee 😀

    Maalaushommista olen vuosien mittaan tullut siihen tulokseen että parhaan tuloksen saa aikaiseksi kun poistaa ennen uudelleen maalausta kaiken vanhan paskan peltiä myöten; ei ainakaan kiehu alla olevat uusien mömmöjen kanssa…. nimimerkillä kerran on tullut kaavittua yksi Dyane lastalla puhtaaksi kun entiset maalit kiehui uusien alla…

    #144394

    Jotkut käyttävät täälläpäin jarrunestettä tiivisteiden jäätymisen estämiseen. Kävisikö liukasteeksi ko hommaan? Vaikutuksista maalipinnalle en tiedä, mutta kumia se ei kai tärvele.

    #144395

    Jarruneste (DOT4, DOT5) on yksi parhaista maalinpoistoaineista.

    #144396

    Jarruneste (DOT4, DOT5) on yksi parhaista maalinpoisto..

    Joo näin vähän muistelinkin. Itse olen pysytellyt silikonissa, jonka jotkut väittävät tuhoavan tiivisteet ennen pitkään… Suo siellä vetelä täällä… Itse en ole tiivisteissä muutoksia havainnut. Vielä.

    #144397

    Tieteellistä näyttöä minulla ei ole, mutta jo aiemmin mainittu etikkahappo noissa saniteettisilikoneissa on mitä ilmeisimmin se joka ne tuulilasin reunat syö olemattomiin. Silikonin itsessään luulisi olevan hyvä suoja-aine kumille, koska sitä käytetään mm. viemäriputkien O-renkaiden voiteluun. Voisin kuvitella että em. putkien keskimääräinen elinikä liikkuu kymmenissä vuosissa.
    Sain itse ovitiivisteet asennettua silikonipohjaisella putkimiehenliukasteella. Ja olen täysin tietoinen silikonin ja automaalin reaktioista. Nykyisin saa melko hyviä kemikaaleja puhdistukseen. En tiedä miten nykyiset vesivärit reagoivat silikonin kanssa. Aion itse maalata tuon venäjän-reissulla taittuneen oven AC808-sävytetyllä työkonemaalilla 😀

    #144398

    @miki wrote:

    Aion itse maalata tuon venäjän-reissulla taittuneen oven AC808-sävytetyllä työkonemaalilla 😀

    Liekö samaa kamaa, mitä minulle paikallisessa maaliliikkeessä suositeltiin, kun kyselin puolikiiltävää tai mattaa väriä Sohviin.

    Käytetään kuulemma Valtran vehkeiden maalauksessa, matoin rungossa ja kiiltävämpää konepellissä. Voi maalata vaikka kirkkaalle pellille, eikä tarvitse erillistä lakkaakaan. Mahdollisten viimeistelymuotoilujen ja peittävyyssyiden takia alle kannattaa kuitenkin vedellä hiomaväri.

    #144399

    En tiedä mikä maali on kyseessä. Kun kyselin mahdollisuutta käyttää kaksikomponenttimaalia lakimuutoksen jälkeen, minulle sanottiin maalikaupassa että “tytökonemaaleja” voi sävyttää, ja niitä saa myydä. Tosin sama maalikaupppias kertoi että heidän 2-k automaalivarastonsa riittävät ainakin vuoteen 2010 saakka. Vanhat varstothan saa myydä loppuun.

    #144400

    Ihmettelen suuresti vesiliukoisten maalien todellista “luontoystävällisyyttä”, jos se kerta menee ihostakin nopeasti läpi ja imeytyy verenkiertoon? Tuskin se tällöin on mitään mukavaa tököttiä, jota voi huoletta pohjavesiin lorauttaa?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.