Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Pakki päällä

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #122501

    Tuttavani 2cv:ssä on pakki päällä,eikä lähde millään pois.Kytkin toimii normaalisti.Onko kellekään tullut vastaavaa vastaan.Onko vaihteistovika vai muualla?

    #134904

    Eikö mene edes 1 päälle? Siinä laatikon kannen alla on se pikkuinen tappi/ohjuri. Onko se kohdallaan? Joku joka tietää oikeat nimet tai paremmin kertokoon. Itsellä on käynyt niin, jotta vain pakki ja ykkönen toimi = halliin ja kansi auki ja kas, siellä se oli “pois paikaltaan”.

    #134905

    Kerran jouduin 80 luvun alkupuolella avittaan erästä kulkijaa, kun oli peruuttanut mökkitiellä tosi pitkän pätkän. Sieltä laatikosta oli pyörinyt hammaspyörän siirto kehän lukitusrengas irti, aiheuttaen sen että pakki jäi päälle, koska vaihteen siirrin ei kyennyt siirtämään enää kyseistä hammasratasta vapaalle? Jos kytki jonkun muun vaihteen, meni koko laatikko jumiin, koska silloin oli kaksi vaihdetta samaan aikaan päällä! Korjasin sen siten, että otin kannen laatikosta irti ja purin siirto tangot ja haarukat pois, jotta sain pyöritettyä siirtorengaan ja lukitusrenkaan paikoilleen. Nyt jos irroittaa siirto tangot, on mitattava siirto haarukoinen sijainti, jotta osaa kasata ne oikeaan paikkaan tangossa! Lisäksi pitää varoa niitä lukitus hauleja ja jousia, jotka pitävät vaihteet päällä! lentävät tosi tehokkaasti taivaan tuuliin, jos ei varaudu pitämään kiinni niistä?
    Koeta askarrella poistamalla ensin se kansi siitä laatikosta, niin näkee jo silloin sen vian? 💡 😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134906

    Minulle kävi juuri samalla tavalla, mistä Mustahattuinen kertoi.
    Itse en myöskään tajunnut, mistä moinen voisi johtua.
    Onneksi tää sattu omassa pihassa tallista peruuttaessani.
    No siitä sitten soittamaan kiltaveljelleni Mikonsaaren Arskalle.
    Hän saapuikin pian Haminasta saakka pelastamaan tilannetta.
    Ropasi ja ropasi aikansa ja sai sitten renkaan lukittua.
    On sitä muutama kaljakin tullu tarjottua ikäänkuin kiitokseksi
    Arskalle, mutta tässä vielä noin viidentoista vuoden jälkeen
    julkisesti SUURKIITOS jalolle kiltaveljelle, joka itseään säästämättä
    aina auttaa sätkäkaveriaan!!!!
    Täällä sivuilla on kyselty kiltahengen perään. Tässä oiva esimerkki,
    mitä se parhaimmillaan on.
    Hyvää alkavaa kesää kaikille, tapahtumissa tavataan.

    Hannu Piirakkalaaksosta

    #134907

    Kovaa työtä ja hermoja se vaatii, mutta sen lukitusrenkaan saa paikoilleen avaamalla vaihdelaatikonkannen ja urkittamalla sieltä kautta. En ole purkanut siirtäjävipuja edestä. Jos purat vivut niin merkaa siirtäjien paikat terävällä piirtopuikolla, niin ei tarvii mittailla…
    Onnea yritykselle!

    #134908

    Eipä paljon nakrata. Peruutin tänään n.15m azudianella, ihan rauhallisesti vieläpä, niin eikös kuulunut lootasta riks raks ja poks ja siirtäjärengas irti! 🙁 No “onni onnettomuudessa” kaksi vaihdetta ei ole päälekkäin. Sorminäpertelyähän se vaan on taas edessä. Yritän ottaa revohkasta kuvia ja laitan näytille jos onnistuvat. 😯

    #134909

    Eipä se nyt ollutkaan niin helppoa ku luulin. 2-vaihe on päällä ja pysyy. Vinkkejä. (En viitsisi laatikkoa vielä kulkimesta irroittaa. )

    Toinen vaihtoehto on, että ryhydyn rakentamaan kauan haaveiltua nelkun lootaa pakuun(=levyjarrut nelkun lootaan ja laatikon vaihto).

    t. jalppis

    peeäss. tåppå laittoi hienon linkin jossa on hienoa kuvia mutta outoa tekstiä:
    http://www.citroenchen.de/2004/1/getriebe.htm

    #134910

    Sillon kerran kun laitoin vastaavan homman eräälle rättäristille 80 luvun alussa, vääntelin asennuskangella kaikkia mahdollisia hammasrattaita oletetulle vapaalle silloin kun kansi oli auku. Sain ne kun aikani siirtelin hammasrattaita ja aina välillä kokeilin minkä siirron jälkeen vaihde olisi vapaalla? Vapaa löytyi ja sen jälkeen vain laitoin irronneet osat paikoilleen ja kiristin lukitus rengaan. Kansi kiinni ja kaikki toimi ja ennenkaikkea kaveri jonka ongelka oli oli myös ikionnellinen kun pääsi jatkaan matkaansa.
    Kokeileppa vielä ajan kanssa, ehkä löydät sen vapaan?
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #134911

    @Jalppis wrote:

    Eipä se nyt ollutkaan niin helppoa ku luulin. 2-vaihe on päällä ja pysyy. Vinkkejä. (En viitsisi laatikkoa vielä kulkimesta irroittaa. )

    Saattaa olla että laatikossasi on käynyt samoin kuin Citromanin eräässä laatikossa, 2-3 vaihteen siirtoholkki jumiutunut pakki-1 vaihteen rattaan kanssa..? Jotenkin oli mennyt “yli” eli liian pitkälle, pyörähtäen näiden välisellä boorilla hakeutuen sellaiseen paikkaan mistä ei enää ilman suuria voimia ja väkivallan käyttöä pois tulla. Tai ainakaan vielä keksinyt en, miten nämä erotettaisiin…

    Pitääkin varmaan käydä tallissa ottamassa kuvia tästä jumiutuneesta ja toimivasta vastaavasta vertailuksi..?

    #134912

    Onpi melko varmasti kulunut vaihdekepin alapää, ja se pääsee livahtamaan siirtäjien väliin, ja siellä on senhetkinen vaihde päällä. Kansi auki, ja toinen keppi tilalle.( huom ylöspäin pyrkivä jousi kannen takapäässä). Tai vaihda koko kansi, noin tunnin remppa tiedossa kahvitaukoineen.

    Hannu Keinänen

    #134913

    hantta kirjoitti

    Onpi melko varmasti kulunut vaihdekepin alapää, ja se pääsee livahtamaan siirtäjien väliin, ja siellä on senhetkinen vaihde päällä. Kansi auki, ja toinen keppi tilalle.( huom ylöspäin pyrkivä jousi kannen takapäässä). Tai vaihda koko kansi, noin tunnin remppa tiedossa kahvitaukoineen

    No miulla tilanne on niin, että kansi ei ole paikoillaan. Kokeilin ensin siirtää ratasparin omalle paikoilleen ja sitten vasta ujuttaa siirtorenkaan paikoilleen, mutta kun sitä ei saanut liikkumaan niin löysäsin haarukan säädön ja sain siirtäjärenkaan kierteelle. Ajattelin, että siten saan ratasparin siirretyä – omalla haarukallaan, mutta kun se rataspari vain ei siirry. Aika kovaa olen jo kokeillut. Miulla on eturenkaat ilmassa ja olen konetta käsin pyörittänyt, jos vaikka oikea kolo löytyisi. Kerran jouduin yhden laatikon saman asian vuoksi purkamaan.
    (Jostapa muistuu mieleeni, että siinä taisi muuten jokin ratas olla siten että se ei mennytkään kuin yhdessä asennossa sisään päin. tai jotain sinnepäin. – siitä on jo yli 13v. kun viimeksi laatikon purin.) Pitänee yrittää vielä muuten, ettei “isompaan” revohkaan tartteis ryhtyä…
    Seuraavaksi irroitan siirtorenkaan “uudestaan” ja tutkiskelen sitten löytyykö mittään. 😯

    #134914

    @Jasu wrote:

    Saattaa olla että laatikossasi on käynyt samoin kuin Citromanin eräässä laatikossa, 2-3 vaihteen siirtoholkki jumiutunut pakki-1 vaihteen rattaan kanssa..? Jotenkin oli mennyt “yli” eli liian pitkälle, pyörähtäen näiden välisellä boorilla hakeutuen sellaiseen paikkaan mistä ei enää ilman suuria voimia ja väkivallan käyttöä pois tulla. Tai ainakaan vielä keksinyt en, miten nämä erotettaisiin…

    Aivan, ihan sama tuli mieleen. Paha jumi oli ja toinen laatikko vain avun toi. 😳

    #134915

    Muutama kuvatus aiheesta:

    Siistissä rivissä… Vasemmalla olevat osat tukevasti jumissa, ne Citromanin osat, oikealla taasen irtautuvat palikat…

    Tältä näiden pitäisi näyttää, siis ehjien…

    Ympyröity “nökäle” pitää olla tässä paikassa, leveämmässä urassa. Tässä saattaa olla Jalppiksella ongelma, osat menneet vääriin rakosiin…

    Tässä taasen Citromanin palikat, ihan väärässä paikassa. Saattaa tosin saada purettua irroittamalla sen pahamaineisen siirtorenkaan (joka siis yleensä irtoaa itsestään, tässä se on kovemmassa kuin pitäisi… tietenkin)

    Ongelmapaikka tarkemmin. Tässä on kyllä pientä muutakin vikaa, kolmosen kytkentäpinta on kipiää saanut. Myös kakkosen synkronirenkaat oli poispurkautuneet…

    Tässä siis tämä oikea ura mihin nuo edellä kuvatut “nökäleet” sattua pitäisi…

    Tässä taasen kuvailtuna yksi leveämpi uran pää. Liittyy jonkinasteiseen ykkösen synkronointiin… Juu, ykköselläkin on jotain synkronointiin liittyvää, suorahampaisista rattaista huolimatta…

    Josko näistä kuvista jotain apuva jollekin olisi..?

    #134916

    Kun siirtorenkaan kierre aukeaa peruuttassa, irtoava rengas painaa siirtohaarukkaa kolmoselle päin, jolloin siirtäjätankojen välissä olevat kuulat estävät pakkia tulemasta pois, koska vain yksi siirtotako voi liikkua kerrallaan. Renkaan irrotessa menee siis kolmonen itsestään päälle.
    (jos pakin saa pois kolmosvaiteella voi varovasti ajaa)

    Itse ainakin jouduin irroittamaan yhden siirtohaarukan tagostaan, että tilanne laukesi.
    Oma loota juuttui kerran ykköselle johtuen siirtohaarukan (2/3 vaihde) väärästä säädöstä, sillon meni tämä ykkösvaihteen “synkrorengas” pois uristaan ja aiheutti pattitilanteen. Tovi piti pohtia miten ko. tilanne oli edes mahdollinen.

    #134917

    Minä purin aikoinaan kaikki tangot + haulet. Siten homma kävi helposti. En kokenut mitään ongelmaa kun merkkasin kaarukoiden paikat tangoissa. Sitten vaan aikani siirtelin rattaita, jotta sain vaihteet vapaalle.
    Kasaus ja kaikki toimi. Mikään ratas ei luultavasti ollut siirtynyt eri boorille?
    Että semmosta. 🙄

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 16)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.