Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Pakoputki -asiaa
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.2.2008, 11:15 #123876
Tässä kuvassa kaikki on hyvin, eikös? Kysymys koskee vain pakoputkistoa 😉
Mutta entäs tämä kuva – pientä sovitusongelmaa. Putki joko sojottaa alaviistoon tai on pohjapellissä kiinni – paikalleen meni vain uudelleenmuotoillen.
Mikäs kohta mun sätkästä on persuksillaan vai Ko***sen putkiko oli väärillä mitoilla? Poikittaispöntön tukikorvakkeet on oikeilla paikoilla vaihdelaatikon kyljissä pulteilla kiinni.
Sivukuvaa…
nimim. “Vanhoi kuvajemmoi pöyhiny ja sit tuli mielee, ett näkyvii”
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com1.2.2008, 11:59 #143895Näkyy olevan tehty uudenpaan koriin wanhustyyppinen pohjapellin tukiranka. Ja on sitten tehty hiukan liian korkealla profiililla. Siitä tuo törmäys. Näyttää olevan pöntön kannatinkumikin pultattu lattiaan eikä tukirankaan missä se lähinnä kai tulisi olla.
1.2.2008, 12:54 #143896Minun diaknoosi kuvista päätellen on että poikittais vaimentimesta lähtevä putki on liian pystyssä,, pitäisi lähteä enemmän vinoon lokasuojaa kohti,, jolloin putken alas tuleva osuus laskeutuu kohdalleen… Putken kuuluu kulkea lokasuojan läpi lähes vaaka tasossa vain hiukka nousten…
😉Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
Lapinjaos Hupimestari.. 🙂1.2.2008, 15:04 #143897Juu ei ole apurungot tuon vaivan aiheuttaja, vaan ensimmäinen mutka jätetty taivuttamatta tarpeeksi pitkälle. Eli korin ja putken välissä on normaalisti enemmän tilaa, jolloin luonnollisesti putki menee huokeasti apurungon alikin. Jos et pääse missään taivuttamaan mutkia loppuun asti, niin toimiva konsti on tehdä rälläkällä terän levyisiä viiltoja taivutettavaan mutkaan sisäkaarteeseen ja sovittaa, kun alkaa istumaan niin viillot hitsataan umpeen.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]1.2.2008, 15:32 #143898Eipä taida kunnon putkivalmistajia juuri löytyä: Ostin viime kesänä uuden poikittaispöntön, yllätys UUSI PUTKI VUOTI päätylaipan saumoista.
Putki oli ostettu tunnetusta ja vanhasta 2cv puodista ja myyjän syyksi en tätä todellakaan laita, oli vain niin hankala homma kadulla tehdä että paikkasin tahnalla enkä vaihtamaan mennyt.terv. kari80+1
1.2.2008, 20:55 #143899akaile saattaapi olla hyvinkin oikeassa – kulma lähtee hienosti oikeaan suuntaan – jospa lähtisi eim. 4.38cm alempana?
2.2.2008, 08:19 #143900Päättelin tuon siitä, että kun tuohon väliin vielä laitetaan lokasuoja niin pakoputki hakkaa koluuttaa siihen aina kun kone meinaa sammua ja käy sillain hytkyen. Ja silloin kun näin tapahtuu, on putki asennukseltaan liian korkealla. Toisekseen muistelin, että tuon ekan mutkan jälkeen putki kulkee lähes vaakatasossa?
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]2.2.2008, 09:26 #143901Eli Ko***sen putki oli syynä = mitta-/taivutusvirhe. Hyvä näin.
Jimmi Porist'
044-339238kuusi
jimmi65(ät)gmail.com19.5.2009, 14:27 #143902En löytäny mitään sopivampaa aihetta, joten lainaampa tätä.
Eli mitä laki sanoo tuosta pakoputkesta? Koitin kaverilta (katsastusmies) kysyä, mutta sanoi ettei äkkisältään muista.
Pitäisi nimittäin kohta taitella putki alle, ja kerran kun sen alusta loppuun teetättää, voisi tehdä samalla hyvän ja suht. laillisen.
Auto on vm. 66, joten ääntä saa kaiketi lähteä suht. paljon.Suunnitteilla on siis ollut tehdä pakoaukoilta 60cm päähän y-kappale, jolta sitten yhtenäinen putki loppuun ja ulostulo esim. kuskin puolelta takarenkaan etupuolelta. Vaimennuksen ajattelin toteuttaa yhdellä vaimentimella loppupäästä.
Pitäisi vain vähän tietää putken paksuuksia. Ajattelin laittaa tuon alkuperäisen imu- ja pakosarja -yhdistelmän solmuun ja kehitellä jonkun “paremmin” hengittävän. Auto tulee kesäkäyttöön, mutta lämmönvaihtimet olisi silti poikaa, eli ne haluaisin säilyttää. Katselin kuvia netistä, mutta vastaavissa projekteissa oli kuitenkin heitetty lähes poikkeuksetta lämmönvaihtimet pöpelikköön..
En tiedä auttaako ko. uuden putken rakentaminen suorituskykyyn pätkääkään. Moottori on perus kutonen, audin sytkällä ja toyotan kaasarilla. Ajankohtaiseksi homman tekee kuitenkin se, ettei tällä hetkellä ole putkstoa lainkaan ja kaveri tekisi sen todella edullisesti.
Muuten, saako pakoputken päätyä kääntää ylöspäin ja kuinka paljon se saa tulla auton korin alta esiin?
19.5.2009, 14:40 #143903Noihin sääntökysymyksiin löytyy varmaan aken tai finlexin laki- ja säädöskokoelmista vastaus. Sätkässähän ei ennen nelkkua ollut edes varsinaista pakoputkea, vaan poikittaispöntöstä lähti sellaisnen litistetty parisenttinen putkenpätkä alavasemmalle. Aken tietokannasta pitäisi löytyä dokumentti jossa todetaan wanhuksen pakoputken päättyvän korin alle. Että tuohon vuosimalliin voit periaatteessa askarrella melkein mitä vaan 😀 Kyllä se silti kannattaa viedä ainakin takarenkaan eteen, vähän väljä kone osaa haista todella pahalle, vähän käytetystä öljymerkistä riippuen. Oma suosikkituoksu on Valvoline Max Life.
19.5.2009, 16:58 #143904En usko, että pärjäät yhdellä pöntöllä…Itselle ainakin tuli ihan hirveät äänet y-putkistolla. Muuten se kyllä avittaa alaväännössä, mutta viimeinen pönttö pitäisi taiteilla uusiksi. Käytössä siis yksi keskellä ja yksi ihan takana. En lähtisi imupakosarjaa muuttamaan, se ei ole sätkän koneen ongelma, enemmänkin se vaimentaja, jota nyt oletkin korvaamassa. Lämmönvaihtajia en todellakaan hävittäisi, milläs poistat syyskelin huurut tuulilasista? Putken kokona minulla on vakiokoko edestä taakse, mutta viimeisen äänenvaimentajan ulostulorööriä meinaan suurentaa, nykyinen toimii käytännössä pillinä, joten on välillä aivan liian korkeita ääniä…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]20.5.2009, 07:31 #143905Mulla justiin katkesi pitkittäisvaimentimen kuori (sisällä kulkeva putki jäi ehjäksi) ja samalla meni tyhjäkäynit ihan sekaisin. Ihmettelen, että vaikuttaako tyypillisesti pakoputkiston vuodot näin radikaalisti tyhjäkäyntiin. Itsellä ei ole vuosiin ollut pakoputkiston kanssa näitä ongelmia, kun on ollut rosteria käytössä. Tässä rikkoutuneessa oli pitkästä aikaa kyseessaä ihan tavallinen pönttö.
20.5.2009, 15:22 #143906Jos on ollut seokset ihan siinä ja siinä, että on laihalla, niin nyt putken rikkoutuessa seokset ovat saattaneet laiheta lisää ja sotkea jo tyhjäkäyntiäkin…Muuta en oikein osaa järkeillä 😀
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]27.5.2009, 05:48 #143907Käytetäänpä hieman hyvää otsikkoa hyväksi…
Oletteko kokeilleet erilaisia pakoputkikombinaatioita? Ja saaneet kokemuksia niiden vaikutuksista…
Y-putkesta (eli poikittaisäänenvaimentimen poistamisesta ja koneesta tulevien putkien yhdistämisesetä y-mallisesti) on ollut jonkin verran juttua. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin helpottaa hieman koneen hengitystä ja piristää toimintaa. Mölinä lisääntyy, mutta kuinka paljon? Ja jos tuon Y:n jättää pois ja vie kahtena taakse asti, niin mitä sitten tapahtuu?
Joidenkin olen kuullut jättäneen sivuvaimentimen pois. Vaikuttaako muuhun kuin ääneen? Onko vaikutus ääneen kovinkin suuri?
Mitäpä vaikuttaa sivuvaimentimen jatkoputki? Onko eroa, jos puhaltaa sivulle renkaan edestä verrattuna taakse puhaltavaan?
27.5.2009, 12:04 #143908Visan koneessa oli Y-putki ilman poikkipönikkää (ei mahtunut GeeSun laatikon alle), pelkän pitkittäisen efektorin kanssa takakulmalle asti. Käsittämättömän hiljainen ääni, nopeakulkuinen yksilö. (taisi kyllä johtua ihan muusta kuin putkesta?) Alkuun, eli pari-kolme ekaa päivää, ajoin ilman mitään vaimennuksia, takapyörän eteen päättyvällä putkella, siinä oli häiritsevän kova ääni…
Vuosikausia tuli sitten ajeltua pelkän poikkipöntön vaimennuksen turvin, pitkittäisen vaimentimen ollessa varastossa, vaimentimen tilalla ollessa 40mm “tyhjää putkea” jonka päässä vain sopiva mutka ennen takapyörää. Sopivasti korkeilta kierroksilta kaasun kanssa kikkaillessa, liekin sai kurkistamaan putken päästä..! Ei paha ääniltään, toki äänekkäämpi kuin alkuperäinen…
Yllämainitun hapannuttua, efektori on taas löytänyt tiensä putkistoon, taitaa olla melkein “normaali” äänimaailmansa puolesta. Ei se putkisto kuitenkaan vieläkään taakse asti mene, vaan edelleen päättyy takapyörän eteen. Ääntä siis tulee hitusen enemmän kuin taakse asti tulevasta putkistosta, mutta ei mitenkään haitaksi asti…
Se viimeinen putkenpätkä pitkittäiseltä vaimentimelta takakulmalle on aika “ohutta pilliä”, joten siinä on kyllä aika runsas virtausvastus. Ahdistaahan se jonkun verran siis… Mitä sitten käytännössä, sitä ei oikein osaa sanoa..?
Loud pipes save lives
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.