Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › Pakosarjan tiivisteet kärvähtävät
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
4.4.2011, 10:21 #126617
20.000 km sitten ne vaihdettiin ja taas pakosarjan tiivisteet kärvähtivät molemmin puolin tyttären vaaleanpunaisessa sätkässä. Voiko väri vaikuttaa vai käykö kuljin liian usein Laihialla.
Viimeeksi vaihdoin muistaakseni koko imupakosarjankin varmuuden vuoksi, jos siinä olisi jotain vääntymää. Hyvin tuntuivat asettuvan pinnat toisiinsa ilman ahdistusta tahi rakoilua. Nyt ovat taas tiiviit.
Vinkkejä?
4.4.2011, 12:25 #160976Uskoisin että liian usein Laihialla käydessään tulppien elektrodit sulavat ennen kun tiiviste palaa. Olen itse saanut imupakosarjan tiiviiksi ja tiivisteet kestämään löysäämällä ensin kannet, kiristämällä imupakosarjan pultit ja sen jälkeen kannet oikeaan momenttiin. Mutta jos on nyt tiivis, niin nauttikaa tilanteesta, ja korjatkaa kun on vikaa. Ja tokihan noin raju värikin voi vaikuttaa asiaan 😆 .
4.4.2011, 13:29 #160977Tarkoittanet Miki siis “linjavikaa” kansien kesken..? Se voi tuota vissiinkin aiheuttaa, kuten myös lisätä sitä laihallakäymistä, kun myös imusarjan tiivisteet jäävät vuotamaan, suorista laipoista huolimatta…
Eikä tarvii olla paljoa pielessä, kun tulee kivoja oireita…
Liian kireälle kiristäminen voisi tuota myös tehdä, aiheuttaen laipan lievää kieroutumista, joka sitten uusilla tiivisteillä toistaisi saman palamisen. Mm. Wanhuksen (ja Itäpyörien) kaasuttimissa on tällaista vastaan tullut, mutta pakosarjan kanssa en tuota kohdannut ole, tuli kuitenkin mieleen (hyvin epätodennäköisenä) vaihtoehtona…
4.4.2011, 13:39 #160978Tuo kiristysjärjestys, josta Miki puhui tuli toisessakin yhteydessä esiin. Ensi kerralla sitten.
Tuntuu vain oudolta, että noinkin pitkään ovat tiiviit ja sitten ikäänkuin “ykskaks” palavat. Mutta sellaisiahan viat tuppaavat olemaan.
4.4.2011, 15:01 #160979Moro !!
Huomasitko katsoa tiivisteen materiaalia. Joskus kiinnitin huomiota kovasti rautaisen oloiseen tiivisteseokseen ja huomioni kiinnitti pintaruoste tiivisteen pinnassa. Mieleeni tuli, josko samaisesta materiaalista tiiviste, joka auton seistessä kerää kosteutta ja ruostuu ja ruoste sitten palaa pois seisonnan jälkeen liikeelle lähdettäessä, kun ei lämpöä kestä.
Ko. tiivisteet olivat myös jotenkin kovemman oloisia, kuin mihin olin aiemmin törmännyt.
Lasse4.4.2011, 16:56 #160980Omassa geesukoneellisessa oli samaa oiretta alkuun, mutta se loppui kuin seinään sen jälkeen, kun laitoin pakosarjat paikoilleen pakoputken tiivistysmassan ja noiden tiivisteiden kera. Eli siis sitä vaaleaa tahnaa, mitä asennellaan veden kanssa. Veikkaan, että tiivisteen palaminen loppui siihen, kun saumasta todella tuli tiivis, eikä palokaasut pikkuhiljaa pilanneet tiivisteitä. Aion käyttää jatkossakin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.4.2011, 19:44 #160981Tein tuon tempun edellisellä kerralla enkä toistanut sitä nyt. Tuntui hyvältä ajatukselta ja saattaa sitä ollakin, Silti kärvähti.
4.4.2011, 20:02 #160982Omien kokemuksieni perusteella pakoputken tiivistetahnat ei kestä noin kuumassa paikassa, joten kovasti ihmettelen moisen toimivuutta? 😯 . En ainakaan itse koskaan enään laita Geesun pakosarjanliitoksiin tiivistetahnaa, koska sillä tahnalla ne alkoi vuotamaan, ja ilman tahnaa ei. Kivan outoa kuulla täysin päin vastaisia kokemuksia 😉 .
5.4.2011, 05:34 #160983Tahnoissakin tuntuu olevan eroja. Käyttämäni oli Holtzia sellaisesta littanasta purkista. On myös kestänyt hyvin niissä geesun pakosarjan ensimmäisissä liitoksissa koneen etupuolella. Ja vastaavasti tullut lotrattua sätkänkin pakoliitoksia tuon avulla. Kyllästyin pelaamaan rasvan kanssa, sillä tuolla aineella saa kerralla kuntoon ja on vielä purettavissa, vaikka kovettuukin.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]5.4.2011, 06:19 #160984Muisteloisin myös joskus tahnan avulla asentaneeni tiivisteet, ja myöskin lämmönvaihtimen liitoksia sillä tiivistäneeni.
Tiivisteethän on todella kovat, eivät salli juurikaan virheitä laipoissa.
Tahnan kanssa käyttänyt tekniikkana kuumentaa liitoksia kuumailmapuhaltimella, käynnistämättä konetta.
Vaikutti, että paine työntää töhkän ulos, ennenkuin se kovettuu.
Tököttiä ei myöskään kannata käyttää paljoa. Vain senverran, että täyttää kolot, muttei muodosta yhtenäistä kerrosta.20.4.2011, 18:48 #160985Ne tiivistepinnat pitää hioa ihan peilikiiltäviksi, sekä kannesta että pakosarjasta. Ei yhtään ruosteen tai paskan väriä saa jäädä. Lisäksi auttaa jos poistaa vuosien saatossa väkisinkin tullutta kieroutumista hiomalla kiinnityspulttien reikien puolivälistä ulkoreunaan asti kunnolla millikaupalla tavaraa pois. Sitten kiristyy keskeltä paremmin. +Jälkikiristykset.
20.8.2012, 11:18 #160986Taas on reilun vuoden jälkeen vuoto samaisessa pakosarjan tiivisteessä. Pitäänee nyt löysätä kannet ennen imupakosarjan kiristystä, jos siinä olisi se taika.
Muita ajatuksia?
20.8.2012, 12:07 #160987Dyanessakin alkoi Raid Mosquitolla röpöttämään kuskin puoleinen pakosarja. Posiolla laittelin pakoputkikittiä palaneisiin kohtiin, kiristin pakoimusarjan ja pääsin kotiin Nordkapin kierroksen jälkeen. Nyt olen vaihtanut kaikki neljä tiivistettä. Onkohan lyijyn puutetta tiivisteissä? 😯
21.8.2012, 09:55 #160988Moro !!
Tais olla Sätkälässä joku pakosarjantiivisteitä syövä etanalajike liikkeellä, mullakin pakussa (18hp kone) alkoi kuskinpuolen pakotiiviste tuhajamaan Mosquitolla. Epäilen kyllä omassani paljoa seisomista ja ruostetta tiivisteen pinnassa syyksi, joka “rajussa” 8) ajossa sitten palaa pois, varsinkin kun nyt oli oikein hellekelejä ja kone kävi kunnolla kuumana ja ruosteetkin paloi pois. 👿
Lasse28.8.2012, 13:26 #160989Moi !
Laitoin johonkin toiseen aiheeseen ehdotuksen palo-silikoonista, mitä laitan esim öljykattilan pakoputkeen tai kiukaan tiivistykseen. Pysyy joustavana ja lämmönkesto on muistaakseni jotain +900C
Tää on vaan mun ehdotus…
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.