Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka pakoventtiili katki

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127621

    Moro!

    Tälläistä jälkeä tuli kun kuskinpuoleinen pakoventiili päätti katketa kesken paluumatkan 2cv markkinoilta. Ensin kuului “pamahdus” ja sit loppui veto. Onneksi oli ystävällinen ooppeli kuski tienpäällä ja hinasi minut kotiin rixsuun. 🙂 Siinä meni 72mm mäntä 👿 , onneksi oli vielä toinen sarja varastossa. Joka on nyt vaihdettu ja kulkee taas loistavasti. Oli tuo pakoventtilin lautanen kiilannu tuon imu-puolenkin auki niin kevyt metalli mujua löytyi toisen puolen sylinteristäkin!

    [url]

    [url]

    [url]

    Kuinka yleistä tämmönen ventiilien katkeileminen on? Pikku Ollilla oli jotain juttuakin palstalle kun oli hällä katkennu kans tuo ventiili. Sillä vaan kun ei noita 500cc sylintereitä olisi ihan hirveesti haaskattavaksi, noikaa ei ehtiny puolta vuottakaan olla.

    Mikko

    #166136

    Mikä oli venttiilinsäätöjen tilanne? Tarkastitko virisarjaa laittaessa, että kone pyörii ympäri, vaikka venttiilinsäädöt olisivat vähän pielessäkin? On mahdollista, että mäntä on kolhaissut venttiililautasta kerran tai useamminkin ja sen jälkeen lautanen on ratkennut varrestaan.

    Sätkän koneessa on jonkin verran “varmuusvaraa” venttiilinsäätöjen suhteen ennen kuin alkaa sattumaan ja tapahtumaan, mutta aina kun palikoita vaihdetaan ja pakettia “tiukennetaan” (=puristuksia nostetaan, nokan ajoitusta ja nostoa muutetaan tai mäntiä vaihdetaan toisenmallisiin) niin tuo varmuusvara vähenee ja säädöissä olo korostuu.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166137

    Vanhuksissa näitä on kuulunut tapahtuneen muutamia. “Kutosissa” ilmeisesti todella harvinaista.
    Jo mainitun lisäksi venttiilin “seetien” kunto. Venttiili kun jäähtyy osaksi reunansa kautta kanteen. Jos kosketus on huono lämpö nousee.
    Taitaa näissä käydä niin, että venttiili katkeaa ennenkuin palaa. Ja alkaahan osat olla jo puoli vuosistaa vanhoja.
    Löytyisikö laadukkaita uustuotantoventtiileitä tai saisko korvaavia tehtyä jostain moderneista aihioista ? 50-luvun matriaalit taitaa olla eri laatua kuin nykyiset.
    Eivätkä nämä lisäaineet taida ihan lyijyn veroisia olla teholtaan.
    Sitten vielä seokset, ei saisi käydä laihalla. Taannoin Ruotsinreissulla eräs 18hp kävi oletettavasti pahoin laihalla, ja lopulta venttiili katkesi.

    #166138

    @18heppainen? wrote:

    Sitten vielä seokset, ei saisi käydä laihalla. Taannoin Ruotsinreissulla eräs 18hp kävi oletettavasti pahoin laihalla, ja lopulta venttiili katkesi.

    Niin, eka kone meni pari päivää ennen lähtöä, toinen sit Affenanmaalla kotimatkalla, ja kolmas sit syksymmällä (vai oliko vuotta myöhemmin?) Mööttireissulla…

    Ja kaikista pakoventtiili poikki, ilman mitään ennakkovaroituksia. Eikä ollu alkuperäisiä vuosikymmeniä vanhoja, vaan just koneistamossa laitettuja Wolkkarin (muistaakseni?) venttiileitä. Ei lopulta tainnu ikuna selvitä mikä nuo aiheutti, koneistamokin oli “hitusen” ihmeissään…

    Liian tiukat välykset kyllä ohjarilla osaa tuollaista tehdä, siitä kyllä sit pitäis jäädä jälkeä venttiilivarteen…

    #166139

    Moro !!
    Muutama kysymys uteliaan mielen tyynnyttämiseksi:
    – mitä bensaa tankkasit ja käytitkö lyijynkorviketta ja jos, niin minkä merkkistä ja millä seossuhteella ?
    – oliko ventiilit ja ohjurit alkuperäistä citikan tuotantoa vai tarvikeosaa ?
    – mikä kaasari sulla on ja millä suutinkoolla ja onko ilmansuodatin originaali
    – nakuttiko kone ylämäissä ?
    Lasse

    #166140

    Vastauksia!

    Olen käyttänyt 98e tai shellin v-poweria hajoamis hetkellä oli v-poweria. Lyijyn korviketta laitan “lirauksen” joka toisella tankkauksella.
    Ventiileistä ja ohjureista en tiedä ostin tuon kannen EEEC-clupilta hollannista
    Minulla on Bynon lisävaruste imu/pakosarja solexsin PBICc 32mm kaasarilla suutinkoosta en ole varma, yhden pultipäässä on 40, voisiko olla koko? Lue nyytiset 3/12 siellä esittelen tuota imu/pakosarjaa 😉
    Ilman suodatin ei ole orginaali tehtaalta tullut.
    Ei nakuttanut mutta “putputti” välillä pakoputkessa mitä ei nyt enään näillä uusilla palikoilla tee ja käykin nyt jotenkin tasaisemmin ja hiljasemmin.

    Mikko

    #166141

    Ettei nyt tule keskustelua “veepoveri se on se mikä rikkoo sätkän koneen” niin huomioidaan nyt sellainen seikka, että ST1:n Shell-oston myötä Veepoverikin on saanut etanolia kaverikseen, eli on koostumukseltaan jos ei samaa niin ainakin hyvin lähelle 98e5 bensaa. Hyvää bensaa ei saa enää kuin ulkomailta 😥

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166142

    Tiettävästi nykyiset korvikkeet eivät saostu venttiilien pintoihin kuten lyijy teki. Eli kun aine tankista loppuu niin loppuu myös venttiilestä.
    Jossain myös suositeltiin jopa 4-kertaista annostusta juuri koneistetuille venttiileille, muutamalle tuhannelle ensimmäiselle kilometrille.
    Mutta ihan tutkittua tietoa ei taida oikein olla ? Periaatteessa kulumisen pitäisi kyllä ilmetä välysten katoamisena.

    #166143

    Volkkareissa katkeili kolmospytyn pakoventtiili, säännöllisesti säätämällä (5000 välein) huomasi kun välys alkoi katoamaan niin voi arvata että kohta katkeaa. Kesti ne kumminkin keskimäärin satatuhatta km.

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #166144

    Viistonnia on ihan hyvä säätöväli näin vanhoille laitteille. Harvoilla on enää alle 100 000km ajettuja koneita kulkimissaan…?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #166145

    Omassa keltaisessa pakussani oli tuo säätöväli hieman venähtänyt. Aikoinaan kun kone kasattiin, niin olin jossain 400 kilsassa säätäny venat. No sitten viime syksynä kun lapissa sillä kävin, niin aloin ihmettelemään koneen vedottomuutta. Tien varressa jossain kolarissa sitten säädin venat ja kirjoitin toimenpiteen huoltovihkoon ja samalla tutkin koska olin edellisenkerran ne säätäny. Aikaisempi merkintä olikin juuri tuo 400 kilsaa ja tien varressa säätäessä mittarissa olikin jo 26 500 km. Ei ihme, että pakoventtiilit vähän kantoi.

    #166146

    Kuin kruunuksi tuolle reissulle tuli tänään 85 euron ylinopeus sakko postissa 😆

    Mikko

    #166147

    Mulla hirtti venttiili ohjuriinsa, kun nokka-akselin rattaista alkoi irtoamaan pientä metallihilettä, joka tukki öljykanavan kanteen. Venttiili kuitenkin vain vääntyi.

Esillä 13 viestiä, 1 - 13 (kaikkiaan 13)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.