Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Palanut venttiili?

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124077

    Mistä/miten parhaiten testata onko venttiili palanut?

    #145358

    Ajossa ei ota enää täyttä kaasua lainkaan, hyytyy ja sammuu. Kaksikurkkuisella ei kestä ollenkaan kakkoskurkkua, mutta ykköskurkulla voi ajaa kotiin asti. Ensimmäisenä kannattaa kyllä tarkastaa venttiilin välykset. (Voi olla samoja oireita)

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #145359

    Onko mitään testiä mitä voisi tehdä ilman, että kone käy?

    Imu-pakosarja on korjattavana, kun siinä oli laatikon taka ylänurkassa 8mm reikä + pari halkeamaa pakopuolella..

    #145360

    Puristuspainemittaus on ainoa oikea tapa todeta falskaava venttiili. Erilaiset käyntihäiriöt voivat johtua niin monista eri asioista, etten lähtisi niiden perusteella tekemään diagnoosia. Tosin mittaus ei kerro johtuuko alentunut puristus männänrenkaista vai venttiilistä, mutta kumpikin tapaus antaa aheen avata yläkerta. jos pääsuuttimesi on merkittävästi liian pieni, tai seos muusta syystä reippaasti liian laihalla, on hyvinkin mahdollista että venttiili on kärähtänyt. Miltä tulpat näyttivät? Joskus aikoinaan ministä irtosi bensaletku 150 vaudissa, enkä ajanut kuin pari kilometriä pätkivällä koneella. Bensaa oli ruiklkinut letkusta kaasareiden t-kappaleeseen juuri sen verran että pysyi käynnissä, mutta seos luonnolisesti täysin pielessä. Yksi pakoventtiili paloi tuolla matkalla, sekä tulpat olivat vähintään mielenkiintoisen näköiset (vitivalkoiset).
    Yritän voittaa flunssan ja mennä espoon tallille sunnuntaina vaihtamaan pakun kynkänlaakerit. Mittarin voi käydä lainaamassa, tai jos kantti kestää, ajaa paikalle. Eipä tuollainen mittari paljoa maksa esim. Motonetissä tai Biltemassa. Jos ei niistä painelukemista noissa halpismittareissa voikaan olla varma, niin eron näkee kuitenkin selvästi.
    Mittauksen olen aina tehnyt kaasuläppä auki.

    Edit: Sorry, kuumehoure vaivaa…. Jos on 8 mm reikä imupuolella, seos on taatusti niin pielessä että koneen on täytynyt käynyt todella kuumana kun kokeilit huippunopeutta.

    #145361

    Tulpantilalle välikappale ja siitä paineilma päälle, kuuntele pakoputkesta, jos pihisee vuotaa pakoventtiili. Avaa öljyn täyttö
    korkki, jos siellä kuuluu niin tulee männän ohi. Tarkista ensin venttiili
    välykset. Tämä on ohivirtauskoe.

    Hanski

    Hausjärvi / Hy-Ri

    #145362

    Nyt mitattiin Bilteman mittarilla puristuksia:

    Kylmä kone, josta imu-pakosarja irroitettuna:

    Kuskin puoli: 10.6
    Repsikan puoli: 10.1

    Repsikan puolen venttiilit on säädetty 0.15:sta.. tarkoitus vielä muuttaa ne 0.20 kuskin puolta ei ole vielä edes ehditty tarkistamaan.. Kone siis ami 6 AMM (M4)

    Tulpista toinen (se mikä oli ainakin viimeisellä ajetulla 15 minsan lenkillä repsikan puolella) oli hieman nokinen ja toinen normaali.. Faija sanoi tosin vaihdelleesa tulppia jossain välissä puolelta toiselle ristiin, kun ihmetteli uuden kaasarin käytöstä.. Eli nokisuus voi teorissa olla toiseltakin puolelta..

    Onko noissa puristuksissa tarpeeksi tai tarpeeksi vähän eroa, jotta voisi jotain päätellä?

    Korustuisikohan ero, jos kone olisi lämmin?

    #145363

    Noilla eroilla ei pitäisi olla mitään hätää.

    -olli

    #145364

    Ohivuotomittari on luotettavampi ja selkeämpi kuin puristusmittaus. Hyvällä akulla ja startilla saat öljyä lutkuttavasta koneesta kohtuullisen
    hyvät puristuspaineet, vaikka kone olisikin huono. Ohivuotomittarilla
    näet ohivuodon prosentteina ja pystyt helposti päättelemään mitä kautta paine karkaa.
    Jos puristuspaineet ovat noin hyvät ja tasaiset ei koneessa ole venttiilivikaa. Vanhoja kaasareita on usein rassattu vaihtamalla suuttimia pienemmiksi pienemmän kulutuksen toivossa ja onnistuttu näin sotkemaan seokset. Useimmissa Solex kaasareissa kurkun kuristepala on lukittu kartioruuvilla ja vaihdettavissa. Olen törmännyt kaasareihin, joissa tämä kuristin on vaihdettu vääränkokoiseen. Reiän kuuluisi olla kaasarin tyypin mukaisesti 40mm. Näissä vanhoissa imu-pakosarjoissa palaa imu-ja pakopuolen välinen seinämä kaasarin alta joskus puhki ja tehot hukkuvat.

    #145365

    Nyt varmaankin sitten tehrään niin ettei konetta lähdetä tässä vaiheessa enempää aukomaan, eli venttiilinvälykset 0.20:iin, vanha kaasari kokeeksi takaisin paikoilleen kunhan saan imu-pakosarjan (joku uuden tai korjatun..) Sytytykseen 123-uni vielä paikoilleen ja sitten sormet ja varpaat ristiin, että tuo mystinen käyntihäiriö joka ilmestyi tuon upouuden kaasarin myötä olisi kadonnut..

    Ensi viikolla jossain vaiheessa toivon mukaan ehkä kenties taas ajellaan..

    #145366

    tämän näköiset olivatten tulpat.. tosiaan reikiä imu-pakosarjassa + kaasarin säädöt pielessä…

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.