Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Panhardin pannu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #124493

    Moi,

    muistan jonkun puhuneen että 70-luvulla Suomessa viriteltiin sätkiä
    panhardin moottoreiden avulla. Oliko niin että koneista käytettiin vain
    sylinterit vain nostettiinko koko moottorit sätkät keulille.

    Kyselen siksi kun kaverille tarjottiin lahoa panhardia 850cc koneella.

    Jos jollain on muistoja niin kiitos 😀

    -Olli

    #147602

    Kyllä semmoinen ihan oikeasti oli 2 cv;n nokalla, tosin katsastus oli asia erikseen, laitteen rakenteli Riihimäellä muistaakseni Aki Vesa niminen kaveri ja vuosi oli n. -75-76 jotain.

    #147603

    Olen muistaakseni parikymmentä vuotta sitten kuulut tuollaisen jutun,, mutta ei muutä muistikuvaa sitten ole asiasta…
    Sitrosen sivuilta löytyy teknistä tietoa ko:autosta…

    http://www.sitronen.fi/omat/tigre.htm

    Olleet varmaan yhteistyössä joskus nyös Citroenin kanssa….

    http://www.citroen.mb.ca/cItROeNeT/panhard-et-levassor/panhard-05.html
    😯

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147604

    Olen kuullut panhardin koneesta sätkässä pariltakin 60-luvulla korpivaaralla pitäjänmäellä työskenneeltä. Vauhtia ja ongelmia katsastuksen kanssa kuulemma oli. Jonkun olisi haastateltava näitä vanhoja korpivaaran aikaisia työntekijöitä, koska heidän mukanaan häipyy merkittävä osa suomalaista citroen historiaa.

    #147605

    Jos olet asoista kuullut ja tunnet ihmisiä, voisitko kirjata ylös jälkipolville 🙂

    Joku Muu on epävarma kaveri.

    #147606

    Sen mitä tarinoita kuultua on ja niistä jotain mieleen jäänyt on, niin moottorin pitäis mennä heittämällä Sätkän laatikkoon. Olikohan vielä niin että kytkinlevy Sätkästä kävisi Panhardin kytkimeenkin..?

    Vaan yksi mikä muistaa ehdottomasti pitää, niin laatikossa on perämurikka käännettävä ympäri. Panhardin kone kun pyörii eri suuntaan kuin Sätkässä, tällä perän kääntämisellä saadaan taas käyttöön neljä eteenpäin vievää pykälää ja yksi taakse, eikä päinvastoin…

    Kyllähän tuollainen moottori kannattaa talteen nostaa, mikäli vain on “sopivan” hintainen ja on säilytyspaikka/sopiva Sätkänkeula moottorille..! Kun kerran ovat ennenkin noita saaneet sovitettua, niin eiköhän tuokin meiltä onnistune..? 🙄

    #147607

    Aika, 60 luvunlopussa isälläni oli Zephyr6 olimme menossa Lahteen Kuortissa 5-tiellä oli pitkä ylämäki jossa noin satasen vauhdissa meidät ohitti Rättäri “heittäen” en siihen aikaan rättäristä mitään ymmärtänyt
    mutta isäni joka työskenteli Fordilla ihmetteli miten tuo on mahdollista!!!!

    Ja sitten asiaan, Citroen omisti Panhardin jossain vaiheessa, valmistivat rättäriä jossa oli Panhardin kone, keula oli vähän “tyhmän näköinen”
    kuvia löytyy netistä, en muista miltä sivuilta, varmaan Panhard.
    Mökkinaapurini harrastaa Panhardia, täytyy käydä katsomassa tarkemmin.
    Jos joku löytää koneen joka on mallia Tigre taitaa jäädä superit toiseksi….?(paino)
    terv Kari

    #147608

    Ei ole kuin vajaan hepan ero teho/painosuhteilla leikkien panhard tiger vs. 2cv super GSA… laskuissa tavis 2cv panhardilla=590kg ja 2cv GSA=700kg.
    Aika tiukoille voisi siis mennä 😀 Ideana hauska, kaksipyttybokseri joka kulkee superin lailla. 😉

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147609

    Muistikuva Aki Vesan omistamasta 2CV:stä Dyna Panhardin moottorilla on oikea. Jos katsoo Nyytisiä 3 / 1976, niin sen myyntipalstalla Aki myy kyseistä laitetta. Ilmoituksen mukaan se on ainoa pojoismaissa ja erittin nopea ja suorituskykyinen.
    Muuta erikoista siinä oli mm. lattiavaihde ja Simca 1000 GLS:n kippimallin etupenkit.

    Rauno

    #147610

    …jostain olen takaraivooni kirjannut, että selkeimmät ongelmakohdat Panhardin koneen kanssa tulivat esille huonon huollon vuoksi.

    Konehan lepää etupään kotelorakenteissa pakosarjojensa varassa, joten 60-lukuinen ruostuminen voi aiheuttaa koko koneen tipahtamisen.

    Panhardilainen insinööri oli myös toteuttanut koneen kampiakselilaakeroinnin neulalaakereilla, joten surkeilla öljyillä ja vielä surkeammalla vaihtovälillä nämä saatiin hengiltä nopeasti.

    Jos jostain koneita löytyy, kertokaa mullekin! Tallin seinällä roikkuu jo hieno alumiininen kokopeittävä etusuojapelti propellin ja laturin ympärille!

    Mitenkäs muuten Bemarin seiskapuolikkaat; onko näitä testattu (Suomessa) 2CV:n pellin alle?

    [size size=10][color color=#000040]2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 » HY72 '66 » Projekti: Dyane '68[/color][/size]
    [b][color color=#BF0000]Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
    kuin missä tahansa loistoluokan autossa. [size size=12](2CV-esite,1956)[/size] [/color][/b]

    #147611

    Se Bemarinkin bokseri oli muuten hyvä kone,, mutta alimitoitettu kiertokankien alapään laakerit sekä alimittainen öljypumppu.. Alvariinsa ostelivat niihin kampeja kun rakenne sama kun rättärissä,, samaan sarjaan voi myös luokitella Goggomobil 700 Isar mallin bokserin,, samoilla violla kun Bemari… Kammen laakerit eivät kummassakaan kestäneet…. 😯 😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147612

    Tämä ei ole Suomalainen, mutta on hienoja kuvatuksia:
    http://www.nobug.be/2CV/BM.html#
    Eiköhän nuo uudemmat BMW moottorit ole jo kestäviä.

    #147613

    Tuo linkin kone näytti olevan moottoripyörästä??
    Täällä jutussa oli vissiin kyse 60 lukuisen BMW henkilöauton 700 kuutioisesta bokserista,, ainakin ymmärsin niin…
    😯

    BMW 700 LS 107 1965,,, Minä puhuin tästä autosta ja koneesta…

    http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_700
    😀

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147614

    Ei tuollasta wanhaa Bemarin autonmoottoria ole järkeä sovittaa keulille, kun sellaisen saatavuus sekä kestävyys on kyseenalaista. Tässä viitattiin nimenomaan uudempiin prätkän moottoreihin, niitä kannattaakin jo haaveilla, ja vieda haaveita pitemmällekin…

    Ovat tuolla etelämmässä, rajojemme ulkopuolilla, tällänneet vaikka mitä kivaa. Moto Guzzin, BMW:n, H-D:n, vain taivas rajana on. Paitsi täällä, kun on kaikenlaisia sääntöjä noudatettavina, sekä kateelliset naapurit paljastamassa jos luvatta askartelet jotain “kivaa”…

    #147615

    OK!
    Asia selvis,, mistähän löytäis kuvia moisista asennuksista???

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.