Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka Panhardin pannu

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #147616

    Ihan nuoruudessa Panhardin kyydissä olleena on minulle jäänyt kuva että kyseessä oli kaksitahtikone,ja kierroskoneena kulki tosi kovaa.
    Jos näin tosiaan on,luulen että katsastus jää päästöjen takia haaveeksi.

    #147617

    Tuossahan nuo tekniset tiedot jo tuli.

    http://www.sitronen.fi/omat/tigre.htm

    Jospa se kierroskoneena kuulosti kaksitahtiselta.

    #147618

    Kyllähän Panhardin moottori on 2 pyttyinen nelitahti boxeri kuin sätkänkin,
    hieman isompi vain.

    -Olli

    #147619

    Tämmönen kone…

    Ilmajäähdytteinen 4-tahtinen, 2-sylinterinen boxer
    851 cm3, 60 hv SAE
    😉

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #147620

    No niin. Nyt löyty se moottori mistä alunperin puhuttu on…

    Jossa on venttiilinjousina vääntösauvat..! 8)

    #147621

    Bemarin kone Lomaxissa

    http://www.groenegrommer.tk/

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #147622

    Olin tänään vahaamassa Tiinaa satamassa ja sinä aikana noin neljä herrasmiestä kävi muistelemassa nuoruuttaan…No yksi ylitse muiden! Oli ollut Korpivaaralla töissä ja kertoi seuraavaa: Esko Järvinen rakenteli Korpivaaran hylkiökulkimista sellaisen konseptin, että Ami 6 sai nokalleen Panhardin koneen! Kulki kuulemma kuin vietävä! Vaihteistona muisteli olleen Ami 6 alkuperäinen, mutta koska kone kiersi niin maan pirusti niin kierroksista oli kuulemma jouduttu laskemaan nopeus. Huippunopeutta taisivat saada 160kmh parhaillaan, jotkut ylikokorenkaat edessä.. Kytkinakselin sorvasivat jostain tojotan osasta. No tarina päättyi siihen, että liikennevaloista oli otettu viimeisen päälle kisaa jonkun kanssa ja venttiilit menivät solmuun, tämän jälkeen Esko ei jaksanut korjata ko.peliä ja kohtaloa kertoja ei tiennyt…Siinäpä selvitettävää jollekulle! Esko asustelee ilmeisesti Espoon Tapiolassa nykyisin, että ei muuta kuin luuri käteen 😉

    Mielenkiintoisia tarinoita oli kertojalla muutenkin, oli mm. ollut Killan perustamiskokouksessa vuonna 1962. Ikävin minulle uusi tieto oli se mitä Korpivaaran hylkiöille tapahtui: Laiva lastattiin Sätkistä joita ei enää pystynyt rekisteröimään paperipuutteiden yms. takia ja sen jälkeen botski seilasi Suomenlahdelle ja sinne kipattiin lasti… Ei muuta kuin sukeltamaan jos aarteet kiinnostaa 😥

    Hauskaa on huomata kuinka paljon ihmisillä on mukavia muistoja vuosien takaa 2cv:stä…Kaikkea sitä vahatessa oppiikin 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #147623

    Ostin 70 luvun alussa mikkelistä amikuutosen johon oli rakenneltu panhardin pata kiinni.
    En ollut kovin innostunut siitä panhardista mutta suht ehjä koppa kiinosti.
    Ei sitä ollut koskaan rekisteröity näillä laitteilla mutta pitihän sitä vähän kokeilla.
    Vaihteisto oli amista ja kytkinkoppaa oli työstetty suoraksi niin että startin kiinnikket olivat hävinneet.Siihen sitten oli välilevyn kanssa pultattu uusi voimanpesä. Välilevy oli kuitenkin niin heppoista ainetta että kun vähän reilummin polkaisi kaasua taipui paketti ja jarrurummut hankasi ko. välilevyyn.Painoa tuli niinpaljon lisää että keula raapi heitteissä tietä.Siitä varmaan seurauksena oli että muuten ehjä ja ruosteeton runko katkesi etuakseliston takaa.
    Huippuja en sillä kokeillut kun piti vähän salaa pikkuteillä kokeilla mutta kyllä “se vei kuin piru inkisvainaata”. Poistin rakennelman ja asensin paremmanpuutteessa 12 kaakkisen sen nokalle.
    Kun sitten vein sen katsastukseen sillä 12 heppesella niin ihmetteli insinööri että täähän on täysverinen sätkä.En tietenkään suostunut tietämään tastä laitteesta mitään ja leimattuaan paperit totesi viranomainen että on se vaan helvetin ruma auto mutta kun on muuten kunnossa niin ulkonäön perusteella ei voi hylätäkään.Sanoi vielä että onpa paljon laiskempi kuin rättäri.Myöhemmin rakentelin siihen kavereiden romulaatikoista löytyneistä palikoista kutosen koneen mutta se onkin jo toinen juttu
    Viitisen vuotta sillä ajelin ja vietin monia mieleenpainuvia hetkiä “konttorin”herrojen seurassa.
    Sen panhardin pannun piti minulla olla vieläkin tallessa mutta se lienee mennyt romikseen kun en sitä onnistu mistään löytämään.

    Se itämerijuttu pitänee osittain paikkansa. Samoihin aikoihin myyskentelin varaosia näihin kelpokulkimiin ja aina välillä jouduin kyselemään myäs amin palikoita johon sain korpparilta vastauksen että ne on upotettu mereen kun ei ole kysyntää. Lopulta kuulin että se “itämeri” amin osien osalta oli erään citroenin varaosista vastaavan henkilön autotallissa.Sieltä onnistuin saamaan jotain tarpeellista sopivasti.

    #147624

    @RaunoT wrote:

    Muistikuva Aki Vesan omistamasta 2CV:stä Dyna Panhardin moottorilla on oikea. Jos katsoo Nyytisiä 3 / 1976, niin sen myyntipalstalla Aki myy kyseistä laitetta. Ilmoituksen mukaan se on ainoa pojoismaissa ja erittin nopea ja suorituskykyinen.
    Muuta erikoista siinä oli mm. lattiavaihde ja Simca 1000 GLS:n kippimallin etupenkit.

    Rauno

    Parkkipaikalla tuli eräs ex kilpakuski juttelemaan..Kouvolasta kotoisin nimeä en tullut kysyneeksi mutta kertoi että Kouvolassa oli aikoinaan ( tai on ) veljekset joilla molemmilla oli rättärit Panhardin koneella !!!!
    Miehen kaveri oli ollut Mostissa kera kamiinan….olisiko ollut Olli Ijäs…tietänee varmaan näistä veljeksistä…tai sitten joku muu Kouvolalainen kyllä muistaa..historiaa kehiin ja varmaan kuviakin joillain on.

Esillä 9 viestiä, 16 - 24 (kaikkiaan 24)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.