Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Pari sätkää puun takaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 121)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #163571

    Eilen se sitten tapahtui, uuden vuoden kunniaksi. 62′:nen pörähti tulille. Ja nätisti pörisi.

    Akku siinä näyttää olevan finaalissa, vaikka kuormittamattomana antelikin liki 7V. Startti vain ei tuolla inahtanutkaan. 12V akun laitto rinnalle sai starttiin oikein iloisen vauhdin 😆

    Tuosta on hyvä jatkaa.

    #163572

    Kun auto on ollut ajamatta vuodesta 2008, niin lienee hyvä rassailla ainakin jarrut, ennenkuin ajoon ottaa. Olen pitätynyt jarrupetaalin painamisesta, jotteivat vain jämähdä rumpuihin kiinni, mikä vaikeuttaisi huomattavasti rupujen irroitusta.

    Kun noita lähden huoltamaan, niin onko proseduuri se, että kaikki työsylinterit yksitellen pöydälle ja tiivisteet vaihtoon? Sama juttu pääsylinterille? Saakohan noihin tiivisteitä kuinkakin helposti?

    Kuinka helposti nuo työsylinterit saa irti?

    #163573

    Mä vaihtaisin nou sylinterit kokonaan jos on kovinkin vanhat! Ei maksa paljoakaan.

    Mikko

    #163574

    Pääsylinteri lähtee helpostikkin irti,, pari pulttia auki ja irti on.. Kannattaa kuitenkin irroittaa ensin ne jarruputket siitä,, on helpompi tehdä kun sylinteri on kiinni vielä poljin mysteeriössä..
    Uusia osija jopa pääsylintereitä on saanut ainakin Sitroselta,, jos tilaa niin täytyy tietää vuosimalli tai valmistus numero,, meinaan kun se sylinteri on vähän erilainen riippuen siitä onko minkä vuotinen wanhus.. Pyörän sylintereihinkin löytyy tiivistesarjoja,, mutta niissäkin täytyy tietää sylinterin halkaisija saadakseen oikean kokoiset sarjat kuten myös pääsylinteristä…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163575

    62′ tuo kyseinen yksilö lienee. Minulla on muistaakseni hyllyssä uudet LMH-sylinterit taakse. Tuli aikoinaan Oranssin (72′ 2cv4) mukana, mutten tullut koskaan vaihtaneeksi paikalleen. Olisikohan ne käyttökelpoiset? Eikö se niin mennyt että lehmäkumit kestävät normi DOTtilitkua, muttei päinvastoin? Vai onko nuo lehmäsylinterit pienemmät/isommat kuin orkkikset?

    Tuolla irroitukseen liittyvällä kysymykselläni ajoin takaa erityisesti huomioitavia asioita. Siis, onko noissa rummuissa olevissa työsylintereissä jotain erityishuomioitavaa, kun irroittaa? Pääsylinteri on helppo, yhden olen huoltanutkin… Toisin siinä ei ollut tuollaista hienoa lasipurkkia nestesäiliönä.

    #163576

    Vuonna 1962 oli banjoliittimet sylintereihin eli uudemmat ei käy.

    60-luvun puolivälissä tuli tavanomaisemmat putket, mutta paksummat kuin 70-luvun malleissa.

    LHM-kumit eivät kestä tavallista nestettä – tai ehkä kestävät, mutta vain hieman pidempään kuin päinvastoin sotkettuna.

    #163577

    Riippuen putkien kunnosta, saatan uusia nekin. Sitten lienee viisainta laittaa uusilla päillä? En ole oikein noiden banjojen ystävä…

    #163578

    Ei pitäis noin lyhyellä seisonnalla juuttua ( 2008 ) vaihda aluksi vain neste ja testaa…mulla oli vain takasylinterit jumissa vaikka oli seissyt 20 vuotta.
    ps. mulla on rummun ulosvetäjä, lähtee vaikka jumittuisi,.

    #163579

    Ei sovi vanhukseen LHM-takasylinterit. Ei sovi putket ja sylinterin halkaisijakin on pienempi. Kumitkin on tarkoitettu vihreälle nesteelle eikä niitä pidä käyttää DOT-nesteiden kanssa mikäli haluaa välttyä jarruongelmilta. Laita vaan sellaiset sylinterit kuin sinne kuuluukin eikä niiden banjoliittimienkään kanssa mitään ongelmaa ole kun laittaa vaan uudet kuparitiivisteet tai blöijataan vanhat. Eli kuparitiivisteet kuumennetaan punahehkuiseksi ja upotetaan veteen.
    Nuo vanhuksen putket on kooltaan 1/4″. En tiedä saatavuutta, mutta on tehtävissä ihan metritavarastakin.

    #163580

    @kari80 wrote:

    Ei pitäis noin lyhyellä seisonnalla juuttua ( 2008 ) vaihda aluksi vain neste ja testaa…mulla oli vain takasylinterit jumissa vaikka oli seissyt 20 vuotta.
    ps. mulla on rummun ulosvetäjä, lähtee vaikka jumittuisi,.

    Tuota nesteiden vaihtoa voisi alkuun koitella. Ja sitten lainailla tuota ulosvetäjää, jos ei nestevaihto auta…

    #163581

    Mulla on Tero jossakin laatikollinen vanhuksen jarruosia, sekä muuta pikkusälää. Soittele tai mailaile jos jotakin kaipaat. Pitäähän tuo pysähtymäänkin saada, jos kerran jo savutkin olet ottanut 😀 .

    #163582

    @miki wrote:

    Mulla on Tero jossakin laatikollinen vanhuksen jarruosia, sekä muuta pikkusälää. Soittele tai mailaile jos jotakin kaipaat. Pitäähän tuo pysähtymäänkin saada, jos kerran jo savutkin olet ottanut 😀 .

    Minäpä soittelen, kunhan pääsen siihen pisteeseen, että tiedän tarpeet. Ensin ajattelin vaihtaa vuotavan tankin. Ehjä löytyy tuosta kaverista, johon jonain päivänä istahtaa hieman isompi kone ja myös isompi tankki.

    Sitten on vuorossa noiden jarrujen elvytys.

    Kolmanneksi sitten penkkien fiksaus ja perusteellinen sisäsiivous. Ulkokuori saa jäädä toistaiseksi tuolllaiseksi vihreine puujätöksineen. Mitä nyt tuulilaisin alapuolelta pitää yksi reikä hitsailla ja uudella maalilla kuorruttaa.

    Parempi katto pitänee myös pölliä kaverista.

    Tavoite: Vappuajelulle ja heinäkuussa Sulkavalle. Sopii ’62:na hyvin Sulkavan tapahtumaan 😉

    #163583

    Tervehdys!

    Tuossa ’62:ssa, jolla jo vuosimallinkin takia pitänee ajella Sulkavalle, on pieni reikä tuossa tuulilasin alla. Mielenkiinnolla odotan, kuinka pieni se loppujen lopuksi on, kun klasin pois väännän ja pellin tarpeen kartoitan. Menisihän tuo tietysti muutaman kesän kitilläkin…

    Noh, kysymykseni tällä kertaa liittyy ikkunatiivisteen saatavuuteen. Killan varaosaosiossa moista ei osunut silmiini. Vain klaseja. Siispä, kannattaako ennemmin riskeerata klasi, joita näyttää löytyvän, ja koittaa saada tiiviste ehjänä irti? Vai varmistaa klasin ehjänä irroitus leikkaamalla tiiviste?

    2 – klasi ehjänä, tiiviste vaihtoon
    6 – klaseja saa sentään rahalla, tiiviste ehjänä

    #163584

    Tuo lienee sopiva tiiviste, jos päätyy vaihtoehtoon nro 2? Tai tuo?

    Onko noita klaseja useampaa sorttia? Siis eri kokoisia? Mitä tarkoittaa tuon yhteydessä maininta “does not fit for small rear window”?

    #163585

    @dieselflosse wrote:

    Onko noita klaseja useampaa sorttia? Siis eri kokoisia? Mitä tarkoittaa tuon yhteydessä maininta “does not fit for small rear window”?

    Oikein tarkkaan lukemalla huomaa että siinä on takalasi joita on (ainakin) kahta kokoa, tuulilaseja on kai vaan yhtä.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 121)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.