Etusivu Foorumit Päävalikko 2cv-projektit Pari sätkää puun takaa

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 121)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #163616

    M8 ja M9 jarruja pystyy sotkemaan keskenään, kun teettää osaavalla kaverilla adapterijuntturin, joka muuttaa kierrekoon suuntaan tai toiseen. Putken halkaisijan muutos ei ole niin radikaali, etteikö jarrut toimisi.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163617

    Alkaa vahvistumaan suunnitelma, että teetän sopivat taakse menevät putket, ihan normikutosen putkella lisättynä noilla parilla letkulla. Etupäähän hoituu orkkiskutosen putkilla.

    Eli, pääsylinteriltä mennään putkella taakse sopivaan kohtaan, missä T-kappale. Tuosta jatketaan putken pätkillä paikkaan, josta lähtee letkut tukivarteen. Tukivarren sivua pitkin sitten vain työsylintereille.

    Ei tarpeita akselin vaihdolle yms. ylimääräiselle. Ja iskunvaimennuskin on sitten vanhuslaatua :mrgreen:

    Josko viikonloppuna ehtisi mittailemaan…

    #163618

    Tuo haluamasi T-haara löytyy esim. -70 nelkusta, jossa M9 juntturit. Takaputki ei mene akselin sisällä, vaan akseliputken etupuolella kuskin puolelta rungon yli pelkääjän puolelle. Letkut toimivat ainoastaan joustavina osina ko. systeemissä, kun taas uudemmisssa spiraalirakenne mahdollistaa tukivarren liikeradan.

    Sinun tapauksessasi kannatan kitkaiskareiden säädön modifiointia, että pääset kiristämään ne pienemmällä vaivalla…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163619

    @Akaile wrote:

    Tuo haluamasi T-haara löytyy esim. -70 nelkusta, jossa M9 juntturit.

    Luovuttaja on -74… Millainen siinä on? Entäs kutosessa?

    @Akaile wrote:

    Sinun tapauksessasi kannatan kitkaiskareiden säädön modifiointia, että pääset kiristämään ne pienemmällä vaivalla…

    Mites tuo temppu tehdään?

    #163620

    -74:ssa pitäisi jo olla spiraaliputket akselin sisällä, kuten kutosessa. En ole nyt ihan varma miten -71-72 takajarrut meni, mutta juntturikoko muuttuu -70 tienoolla. Taisi olla -71 ja -72:kin letkuilla.

    Kitkaiskareihin on useampaa ratkaisua: joko kuuskytluvun kumikitkat, joita pystyy alunperinkin kiristämään irrottamatta. Tai tavalliset kitkat, jotka kääntää ympäri, jolloin säätömutteria pääsee kiristämään ilman kitkan irrotusta. Tämä vaatii kitkan suojakuppien muutokset, mutta ne pystyy kyllä askartelemaan. Tai sitten kolmantena vaihtoehtona muuttaa sitä kitkan rakennetta niin, että läpipultilla saa kiristettyä kitkaa. Kutosen tekniikka painaa sen verran enemmän, että tulee todellakin tarpeeseen kiristellä kitkoja 15 000-25 000km välein. Kiristystä tehdessä osaa kyllä jälkeenpäin arvostaa tekemäänsä muutostyötä 😀

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163621

    Siinä luovuttajassa on kutosen taka-akselisto jossa oli lehmäjarrut valmiina.
    Oli mulla joskus -71 nelkku ja siin oli takaputket jo akseliputken sisällä ja juntturit m8.

    #163622

    Jos en jälleen kerran aivan väärässä ole, niin niitä M9 -jarruosia oli vain alkupään Nelkuissa, 9/70 asti..?

    Muuten pitäis olla M8 -liittimillä, kaikki.

    Wanhuksissa on sitten ollut myös M10 -kierteellisiä, ainakin jarrusylinterit jotka tulee (ainakin edessä?) banjopultilla kiinni.

    Mehari Club Cassiksen luettelossa toki on esim. jarrupääsylintereitä kaikilla noilla mainituilla kierteillä, jos sekoitetaan soppaa vielä vähän…

    Mutta, kun nyt selkeästi olet laittamassa kaikki jarruosat uudemmasta, niin kyllä siinä luovuttajassa on M8 -liitokset, kuten (tietääkseni, ymmärtääkseni) pitäisi aina LHM -jarruosissa olla..?

    Sitten ne D-mallin jarruletkut. Saattaa olla että toisen pään liitos on M9 ja toinen M8, jos on vastaavasti kuin Sm:ssä. “Pyörän puoli” M8, ja “autonpuoli” M9, ainakin Sm:n varaosakirjan mukaan sekä aistihavaintoihin pohjaten myös. Vaan, eipä tästäkään pitäis isoa ongelmaa tulla, sillä on olemassa muunnoskappaleita M9->M8, osanumero 5 417 377, ja myös T-haaroja joissa on yksi M8- ja kaksi M9- liitosta, osanumero 5 417 660…

    Älä tee tästä itsellesi liian vaikeaa, lue mitä tähänkin ketjuun on aiemmin kirjoitettu, ajatuksen kanssa, sekä muistele mitä on puhelimessa juteltu… 😆

    Niin, eikä sen korin irroittaminen ole iso homma, ekalla kerralla se jopa aiheuttaa hauskoja tunteita kun huomaa miten helposti kori irtoaa…

    #163623

    😀
    Riippupolkimet, polkimien asennusrauta rintapelliin luovuttajasta (kiinni kuudella pultilla/mutterilla), LHM-pääsylinteri, nikkelikupariputket M8, uudet työsylinterit etu- ja takapäähän, y-pala taakse (helpottaa asennusta, kun kori on pois), taka-akselin sisään spiraalit ja avot homma pelittää, kuin ennen vanhaan VR:n junien vessat. Kylläkin sillä kustannuksella, että taakse tarvii putki-iskarit tai ratkaista jotenkin uudella tavalla tuon jarruputken turvallinen ulostulo akselin sisältä kera kitkojen.

    Jimmi Porist'
    044-339238kuusi
    jimmi65(ät)gmail.com

    #163624

    Tänään irroittelin luovuttajasta konevaihdelaatikkopaketin sekä petaalisetin.

    Seuraava haaste… Mitkä vaijerit hoitavat käsijarrun? Siis vanhusvivustot, mutta levyjarrut.

    #163625

    Patongin puolelta GS-vaijerit hakuun. Ovat sen verran pitkät, että onnistuu. Toisen vaijerin kuorta joutui muistaakseni lyhentämään. Vaijereiden alapäähän tehdään kierteet ja kierteelle pyöräytetään mutterit. Nämä mutterit toimivat prikkojen kera stoppareina käsijarruvivuston päässä. Vaijerit vaihteiston alta ja “vetareiden etupuolelta” ylös ja jarrusatuloille.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163626

    Terve!

    Mietiskelinpä, miksi vanhuksen valokatkaisijassa on niin mahdottoman monta johtoa. Onko jollakulla tolkkua, mihin mikäkin karva pitäisi mennä? Ja miten tuo 6V suunniteltu hantaaki kestää 12V high voltagea?

    #163627

    Muistelisin, että vanhuksen katkaisijasta löytyy erikseen lähdöt city-pillille ja maantiepillille, mutta vuosimallirajausta en osaa sanoa. Tästä siis yksi karva lisää, muista en osaa sanoa.

    Oikeat kytkentäpaikat pitäisi löytyä ihan tavallisen yleismittarin avulla (tai testilampulla), kun kääntelet katkaisijan asentoja ja testaat tapahtumia johtimissa.

    Tokkopa 12v on ongelma 6v katkaisijalle, varsinkin jos laitat valoille vain releiden ohjausvirran kulkemaan katkaisijan läpi?

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #163628

    Wanhusen valokytkimen pohjan voi ympätä myös uudemman malliseen kytkimeen jolloin,
    siihenkin saadaan se kaksois äänimerkki toiminta…
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163629

    2CV6 Valokytkin altapäin katsoen.

    Musta suoja sukka: Virran syöttö kytkimelle.

    Violetti ja keltainen sukka: Puoli ja pitkävälo.

    Vihreä sukka 2 kpl: Seisonta valot.

    Sininen sukka: Äänimerkki jos wanhuksen kytkin niin vierestä läytyy toinen torven johton paikka..

    Sukkien värit saattaa vaihdella vuosimallista riippuen, johtojen paikat kuitenkin aina samat. Vihreiden johtojen alla näkyvä kytkentä paikka on sellainen johon voi kytkeä suoraa esimerkiksi huomiovalot, jollon kykimen ollessa parkkivalo asennossa palavat sekä parkit että huomiovalot. Muilla kytkimen asennoilla valot toimii ihan normaalisti. Huomiovaloille menevään johtoon on syytä laittaa kytkin jotta tarvittaessa ne voi kytkeä pois päältä, jos tarvitsee vain parkkivaloja.

    kuvasta puuttuu wanhuksen toisen äänimerkin kytkentä nasta joka wanhuksen kytkemen pohjassa sijaitsee
    muistaakseni kuvan mustan eristesukan alla olevassa pohjalevyn kolossa…

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #163630

    Kiitoksia! Eiköhän noilla löydy oikeat karvat oikeaan paikkaan…

    Ps. Meinaan laitella niin lähi-, kauko- kuin parkkivalotkin releiden kautta. Parkit lienee syytä laittaa “jatkuvan sähkön” piiriin, kun taas ajeluvalot voivat olla virtalukon takana…

Esillä 15 viestiä, 76 - 90 (kaikkiaan 121)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.