Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Yleinen keskustelu › Penny Farthing – Projekti
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
20.3.2008, 11:07 #144657
@PienempiOlli wrote:
Moro,
Tämä nyt ei varsinaisesti rättäriin liity mutta ehkä jotakuta täällä kiinnostaa
niin ajattelin esitellä uuden viime viikolla aloittamani polkupyörä projektin.Ainakin minä tunnustaudun yleiskiinnostuneeksi kaikesta liikkuviin asioihin liittyvästä metallin työstöstä. Ja mitä enemmän käsityötä sen enemmän se herättää kunnioitustani.
Hienolta tuo fillari tosiaan näyttää. Niin designin kuin työn jäljenkin osalta.
Tuollaisella ajaminen mahtaa olla kokemus…
20.3.2008, 15:03 #144658Tämä päivä kului rungon parissa. Tarkastettuani osien suhteet ja suoruuden, hitsasin kaiken kasaan käyttäen Tigiä ja Migiä.
Osien oikeean muotoon hionnan jäleen hiakkapuhalsin rungon ja keulan.
Ei voi paljoa runko yksinkertaisempi olla! 😀Keulan alapuoli jossa on kiinnitys lahkeen suojatangolle ja etujarrun
palautus jouselle.Etujalat.
Keula yksin.
-Olli
20.3.2008, 15:20 #144659Joitain detalji kuvia pyörän ollessa taas kasassa.
Emäputken seutu poseeraa.
Taivutin alas laskeutuvaa rungon päätä taaksepäin ja kavensin sen
sitten ohenemaan nätisti.Etunapaa ja haarukkaa.
20.3.2008, 15:21 #144660Koko pyörä tänään iltapäivällä.
Etuviistosta.
Suoraan sivulta.
-Olli
20.3.2008, 15:27 #144661mahtuuko kumi tohon etuhaarukan yläosaan? vai tuleeko joku muu ratkasu kun kumi kun en oikein ole sinut aikakauden kanssa?
20.3.2008, 16:04 #144662Rengas tulee olemaan pyöreää umpikumia. Se on vain pyöreä tuuba
jonka näkyviin jäävä paksuus ei ole edes saman vertaa kuin vanne
osuus joten sen pitäisikyllä sopia.Jos jollain on tiedossa mitään muuta kuin mustaa, esim. valkoista tai
punaista n.25mm umpikumia tai vahvaa letkua niin otan mielenkiinnolla
vihjeitä vastaan. Tarve n.6metriä.-Olli
20.3.2008, 16:34 #144663etola tai etra ja löytyy eikä ole kovin kallista vaikka tämmönen maine onkin!
23.3.2008, 18:58 #144664Tässä satula + jousi systyymi jonka tänään värkkäsin.
Saas nähä kuinka paljon saa muokata kun ei ollut pyörästä
nähtävillä kuin mielikuva. Jousi on vanhan Ford Prefectin
taka pakasta, taivuttelin sen lämmön kanssa rullalle.
Tein satulaan säädön jotta sitä voi liu’uttaa jousessa 2-3cm.
Olihan mukavaa porata pilipali terällä jouseen (etupäähän)
kaksi reikää! Suosittelen kaikille lämpimästi 😉-Olli
24.3.2008, 19:21 #144665@PienempiOlli wrote:
..Tämä nyt ei varsinaisesti rättäriin liity mutta ehkä jotakuta täällä kiinnostaa
niin ajattelin esitellä uuden viime viikolla aloittamani polkupyörä projektin…Löytyi kyllä suora linkki tästä pyörästäsi rättäriin, vuoden 1968 esitteessä oli vertaus ja kuvakin. 😀
Koko esite löytyy tälläisen linkin takaa:
25.3.2008, 16:10 #144666Hieno piirros! Teksti kertoo Rättärin olevan yhtä yksinkertainen kuin ko. pyörä.
Tänään en ehtinyt työskennellä kuin muutaman tunnin.
Aloitin poljin varsien koneistuksen:
ja testailin satulan paikkaa:
-Olli
26.3.2008, 21:25 #144667Tässä tämän päivän päivitykset:
Poljin kammet työstettynä,
Satulan ja ohjailutangon kiinnikkeitä,
Satula ja ohjailutanko pyörässä,
“Kylmät” 😉
-Olli
27.3.2008, 07:15 #144668Looks great!
Kannattaa laittaa tuosta juttua sellaiseen lehteen kuin Pikajalka. Sieltä löytyy aivan varmasti suurta kiinnostusta projektillesi 🙂 Lisätietoa löytyy osoitteesta http://vanhatvelot.org/
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]28.3.2008, 15:09 #144669Nuo kaikki kustom fillarini ovat jo tulossa juttusarjana Pikajalkaan 😀
Perjantain uurrastukset:
Katselin kummissani keskiviikkona hät’hätää puuhaamaani ohjaustangon
kiinnitystä ja päätin tarkkua kulmahiomakoneeseen, klonks ja vanha
ojaustangon kiinnike oli roskissa. Leikkasin ohjaustangon katki ja
sorvasin siihen umpikamasta pätkät johon vedin m20 kierteet. Keulaan
tein holkin johon myös m20 kierre, ohjaustangossa olevalla mutterilla
tangon puolikas kiristetään haluttuun asentoon.Puolikas tanko,
Ohjaustangon kiinnitys takaapäin, mutterit täytyy vielä viilata ulkomitaltaan pienemmiksi sopusuhtaisemman ulkonäön saavuttamiseksi.
Aloitin myös jarrulaitteiston valmistuksen.
Lusikka:
Vivustoa:
Lopuksi vielä monumentaalinen tunnelma kuva:
-Olli
10.4.2008, 15:57 #144670Viimeisteltyäni rungon ja keulan oli aika paloitella koko hoito…
ja maalata se. Maalaus tavaksi valitsin pulveroinnin.
Päädyin tylsään mutta mustaan, 60% kiiltävään mustaan.
Aloin työstämään itse polkimia:
Jyrsin pyörään tulleita 20mm muttereita ulkohalkaisijaltaan sopusuhtaisemmaksi, ohjaustangon muttereista lähti 2mm sivultaan ja ohjauksen kiristys mutterista 1mm.
Taka runkoon tein ennen pulverointia neliön reiän johon tänään tein “astin laudan”:
-Olli
11.4.2008, 06:41 #144671@PienempiOlli wrote:
Aloin työstämään itse polkimia:
Tuossahan on näppärä “välityksen” säätö. Vielä kun tuon saisi säätymään ajossa… :lol:. Kyseessä taitaa kuitenkin olla ajoasennon hienosäätö kuskin mukaiseksi.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.