Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › peruutusvalokytkin
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
11.1.2013, 08:58 #168048
On myös mahdollista porata reikä ylhäältä loodan kannen takaosaan ja käyttää 2cv:n jarruvalokytkintä siellä. Siirtäjän akseli liikkuessaan osuu kytkimeen. Olikohan tästä jopa mittapiirros Niksinyytisissä. Olen itse tehnyt ko. virityksen 25 vuotta sitten, mutta tällä hetkellä kytkin ei jostain syystä enää toimi.
18.2.2013, 20:26 #168049Lupasin peruutusvalo tekeleestäni kuvan tammikuussa mutta meni ensinnäkin valmistaminen meni vähän pidemmälle ja vasta nyt sain testattua että toimii.
Linkki kuviin:
http://karin2cv.nettisivu.org/peruutusvalo-kytkin/” onclick=”window.open(this.href);return false;Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke19.2.2013, 07:53 #168050Loistavaa. Pitää kaivaa esiin se oma versio yläpuolisesta asennuksesta.
24.2.2013, 07:54 #168051Tässä yläpuolelle asennettavan kytkimen piirrustus. Tämän voi tehdä helposti vaihdelaatikon paikallaan ollessa (kansi irroita ja varo sitä kimpoavaa jousta ja kuulaa siinä kannen kohouman kohdalla avatessasi).
24.2.2013, 08:16 #168052Minulla on omassa autossani juuri tuollainen jarruvalokytkimellä tehty systeemi. Siinä on vielä tuo siirtäjän akselin pää vähän viistetty että työntää helpommin kytkimen akselin sisään. Tämä on myös hyvä vaihtoehto peruutusvalokytkimelle.
Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke25.2.2013, 07:07 #168053Eilen tulikin juuri tarve tehdä tuo asennus Acadianeen menossa olevaan 2CVikingin peruskunnostamaan lootaan.
Tässä näkyy porattavan reiän paikka (aiemmin julkaisemani mittapiirroksen mukaan) ja oik. ylhäällä siirtäjän akseli joka liikkuu sen alla. Käytin tavallista 2CV:n jarruvalokatkaisijaa.
Katkaisija kannen läpi asennettuna. Poraa 12 mm reikä, jonka jälkeen kytkimen muovikierteet pureutuvat alumiiniin niin, että muuta kiinnitystä ei edes välttämättä tarvita.
Kannattaa tosiaan viistota tai pyöristää sitä tapin päätä ja asettaa kytkin sellaiselle syvyydelle, että siirtäjän tanko juuri ja juuri hipaisee katkaisijaa ja saa sen toimimaan. Yleismittarilla tapahtumaa vastusmittauksella havainnoiden voi hakea juuri oikean syvyyden.
Itsellä kävi tottakai niin, että kytkimen muovinen työtappi ensikokeiluissa katkesi ja jouduin jatkamaan sitä metallisella ruuvilla. Nuo ruuvit tuossa kytkimen päässä taas johtuvat siitä, että piti päästä tutustumaan kytkimen toimintaan.
Varmaan vahvempiain kytkimiä tuohon tarkoitukseen löytyisi ja 70-luvun alun rättäreissä taisi se tappi olla metallinen.
25.2.2013, 07:24 #168054Tuolla kuva siitä miten punaisella ympyrällä merkattu kohta on viistetty. Vinous pienentää huomattavasti kytkimen akselin vioittumista.
http://karin2cv.nettisivu.org/files/2012/08/Vaihdelaatikko-14.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;.
Kuva myös kytkimestä kun se on paikoillaan.
http://karin2cv.nettisivu.org/files/2012/08/Vaihdelaatikko-13.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;Kari Nieminen
Järvenpää
Tu-Jä-Ke25.2.2013, 07:28 #168055Niin, fiksua viistää tuo siirtäjän akselin pää, mutta voi olla hankalaa osien paikallaan ollen, ehkä Dremelillä.
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.