Etusivu › Foorumit › Päävalikko › Tekniikka › pito-ongelmia
- Tämä aihe on tyhjä.
-
JulkaisijaArtikkelit
-
1.2.2005, 16:55 #132104
Massat ovat erittäin hyvät esimerkiksi mukulakivikadulla ajellessa…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]3.2.2005, 10:23 #132105Joopa joo.
Eilen illalla vihdoin ja viimein kävin huoltoasemalla rangaspaineet tarkastamassa. Pikkusen vähän oli liikaa ilmaa eturenkaissa. Puntari näytti lukemaa 2.5… Pudotin 1.5:teen. Kuten arvata saattaa on tuolla jotain merkitystä. Eli pitoa tuli renkaisiin.
Nyt voin huokaista ja käyttää itse Toppok:n neuvosta ostamani sukkahousut siellä missä niitä eniten tarvitaan, eli karvaisia sääriäni lämmittämässä!
Sitten kaivetaan vähän nenää…
On totta, että 125 rengas pitää kapeutensa johdosta leveämpää paremmin, mutta mistäs löydät 125 nastarenkaat jotka ovat uudet???
Kaivetaanpas syvemmältä…
Väitän että jos sätkään laittais kapeimmat tuliterän uudet, viimeistä huutoa olevat nastarenkaat, jotka todennäköisesti olisivat kokoa 155-15, niin kyllähän olisi pitoa kuin pienessä kylässä. On meinaan kehitys kulkenut aimohaippauksen eteenpäin myöskin talvirengas markkinoilla…
Tuskin bensan kulutukseen ainakaan kaupunki pyörittelyssä eroa syntyy.Faktaa kulutuksesta.
Minulla on toisessa sätkässä kesällä 145-15 renkaat, normaali kutosen kone ja loota ja toisessa myös normaali kutosen tekniikka, mutta 125 renkaat. Maantiellä kun olen kulutuksia mitannut, niin en ole niissä eroa havainnut.
😉3.2.2005, 16:07 #132106@Jalppis wrote:
Väitän että jos sätkään laittais kapeimmat tuliterän uudet, viimeistä huutoa olevat nastarenkaat, jotka todennäköisesti olisivat kokoa 155-15, niin kyllähän olisi pitoa kuin pienessä kylässä. On meinaan kehitys kulkenut aimohaippauksen eteenpäin myöskin talvirengas markkinoilla…
Esim. toi hakkapeliitta 1:n mitä on käytetty niin on varsin hyvän renkaan maineessa…
@Jalppis wrote:
Tuskin bensan kulutukseen ainakaan kaupunki pyörittelyssä eroa syntyy.
Kaupungissakin kulutus lisääntyy, vaikka kitkalla ei ole niin paljon vaikutusta, niin autosta tulee kuin kivireki, kun renkaiden massavoimat pyörivässä liikkeessä kertautuvat.
Tosin 2cv ei ole mikään syöppö muutenkaan kaupungissa, eikä vaikutusta ole paljoa myöskään lastauksella ei kaasujalan käytöllä.
Renkaiden kääntösäde pitää säätää, jonka jälkeen kääntöympyrä pienenee. Jousitus ei myöskään toimi .
Voi myös olla että 155 ei enään mene vanteelle.
Tosiasiahan on että hyvä on jos saa edes jotenkin käyvät renkaat, kun siihen tarkoitettuja ei ole enään kaupan hyllyllä.3.2.2005, 17:37 #132107Suosittelen itse Firestoneja (125*15) myös niille jotka vieläkin vannovat misukan nimeen. Siis jos kesärenkaista puhutaan. Uudet misukat eivät kestä samoin kuin entiset. Kumilaatua on ilmeisesti pehmennetty. Firestonet ovat aika kovat reunoiltaan, mutta hyvät ja hiljaiset ajossa. Helpot laittaa vanteille.
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]4.2.2005, 06:15 #132108Kertovat paikallisessa että Smartin (sellainen pieni auto) renkaat kävisivät 2cv:hen. Onko kellään kokemuksia asian tiimoilta? Tiedä sitten tarkoittiko asentaja että gummit käy vanteille vai että vanteetkin. Tarkastelin kerran pysäköidyn Smartin renkaita ja ainakin etupyörylät oli kolmella pultilla kiinni, niinku 2cv:s on tapana.
t:
TmoU4.2.2005, 06:32 #132109Huomenta 2cv:läiset.
Peugeot 404 käyttivät samanlevyistä vannetta kuin 2cv.ssä niissä rengaskoko oli 165-15.
Samoin yksi kuopiolais kaveri ajeli -90 luvun vaihteessa myöskin 165mm. leveillä kumeilla sätkän omille vanteille asennettuna.Mieluusti kuitenkin käyttäisin alkuperäis kokoisia renkaita. Muistelen,että joku joskus tutkiskeli 2cv:n talvirenkaiden pinnoitusta täällä suomessa. Onko siitä talvirenkaan pinnoitus hommelista mitään infoa??
4.2.2005, 09:29 #132110Smartissa käyttävät eturenkaana tavallisesti 135/70R15 kokoa, joka kyllä sopii mainiosti sätkään. Valmistajana tavallisesti Continental. Viime vuonna ko. kokoa löytyi sekä kitkana että kesärenkaana mutta ei nastoilla. Muitakin valmistajia löytynee, esim. Toyo.
Continentalin kitkoja on ollut käytössä sekä kesällä että talvella muutamassa suomalaisessa rättärissä. Taisi jollain osallistujalla olla tuollaiset myös raid laponiella.
Kitkarenkaan suositushinta lienee yli 100 euroa kappale mutta koko sarjan taisi saada viime vuonna alle 300 euron alle laitettuna ja tasapainoitettuna. Kannattaa kysyä paikallisesta continentalia myyvästä rengasliikkeestä. Edellisinä talvina noita oli jossain keskusvarastossa muutama sarja varalla. Nythän smartteja on jo enemmän liikenteessä.
Saksan ww-rengasliikeistä löytyy myös muita vaihtoehtoja mutta ei tietenkään nastarenkaita.4.2.2005, 10:55 #132111Noita Smartin renkaita ovat kehuneet, yhdellä kaverillakin on sellaiset alla. Kesät, talvet silloin kun vielä täällä asui ja sama ilmeisesti jatkuu nykyisessä asuinmaassa…
Itsekin ajoin kyseisillä renkailla varustetulla sätkällä hankalassa talvikelissä, enkä oikein mitään pahaa sanaa osaa niistä sanoa…
4.2.2005, 11:38 #132112Ai niin unohtui vielä mainita, että Michelin 135/80R15 M+S 89 on misukan old timer-valmistuslistalla ja sitä ilmeisesti valmistetaan pieni erä tarpeen mukaan. Suomessa renkaita voi kysyä esimerkiksi vammalasta, missä myydään muitakin michelinin old timer -renkaita, tai ruotsista Bribos-nimisestä firmasta. http://www.bribos.com
Jos rengasta on olemassa, niin kannattaa tehdä yhteistilaus, jolloin hinta kyllä tippuu siitä noin 100 eurosta kappaleelta huomattavasti nastoitettunakin. Viimeksi noudin parikymmentä rengasta Ruotsista Raid Laponielle ja renkaiden valmistusviikko oli vuoden 2003 lopussa. Renkaat olivat vielä tubeless mallia.
Sama muuten koskee kaikkia muitakin harvinaisia michelin kokoja. Eli kannattaa tehdä yhteistilaus, jolloin hinta on kohtuullisempi. Vaan kukapa sitä nyt tarvitseisi niitä 125/80R15 X, 135/80R15, 125R400, 135R400 -kesärenkaita tai vaikkapa 185R14 ja TRX-renkaita…
4.2.2005, 17:27 #132113135/70-renkailla maavara pienenee jonkin verran, sillä rengas on matalampi kuin 125/80 tai 135/80. Vaihteisto myös todnäk tuntuu hieman tiheämmältä.
Vastaavasti leveämmillä 80-sarjan renkailla maavara hieman kasvaa ja välitykset muuttuvat harvemmiksi.
4.2.2005, 18:47 #132114Ero välityksissä 70/80 välillä on n. 2,2%, eli jos bensaa kuluu lähemmäs 1dl niin @50tkm renkaiden hintaan voi lisätä 50e, toisaalta jos maavaraan ei koske niin alentunut keula taas laskee hyvinkin samanverran kulutusta. Sitten ajomelu lisääntyy ja mittarivirhettä tulee lisää.
No kaikki noista on kuitenkin kompensoitavissakin jos haluaa.
Mistä muuten saa 135:a Smartin renkaita?
Ulkomailla asennetaan Smartteihin 135:a, mutta Suomeen tuoduissa olen nähnyt alk. 145:a?
Sitten jos ostaa Smartin ‘”rengassarjan”, niin on hyvä olla tietoinen että “takarenkaat” on leveämmät.5.2.2005, 08:59 #132115continentalin valmistamia smartin renkaita sai ainakin viime talvena tilaamalla mistä tahansa continentalia myyvästä rengasliikkeestä. Itse kysyin kehä III:n varrella oleva Kirkkonummen renkaasta masalasta.
5.2.2005, 10:25 #132116“Tiedä sitten tarkoittiko asentaja että gummit käy vanteille vai että vanteetkin. “
Vanteet on mitattu, kolme pulttia, mutta eri jako eli ei käy vanteet sätkään…
Espoo-Ke-Su
[B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]6.2.2005, 13:35 #132117Yleisesti ottaen renkaita saa ostettua rengasliikkeistä, myös neljä kappaletta samanlevyisiä ilman että joutuu ostamaan neljää leveämpää… Eikä niitä myyjiä välttämättä kiinnosta mihin autoon ne renkaat menee… Ainakin näin toimitaan keskeisen suomen tienoolla, tiedä sitten miten Nameonen asuinpaikalla..?
6.5.2005, 09:49 #132118Sitten toimintamalli ala Syyria… Nakisittepa!
-
JulkaisijaArtikkelit
- Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.