Etusivu Foorumit Päävalikko Tekniikka poikittainen pönttö

  • Tämä aihe on tyhjä.
Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Julkaisija
    Artikkelit
  • #127528

    Ähelsin juuri uuden paikoilleen…kannattaa pyytää joku kaveriksi..on helpompi asentaa..oli kiinnitys korvat
    hiukan väärin mitoitettu…yksin sai todella äheltää…

    #165627

    Kannattaa käyttää haitaritunkkia apuna vaimentajan alla,,
    helpottaa kummasti asennusta kun tunkilla voi passailla vaimentajan kohdalleen yksinkin..
    💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165628

    Ja myös etummaiset lämmönvaihtajan liittimet löysälle, niin tulee lisää pelivaraa.

    #165629

    …onneksi pöntön poistoputki katkesi. Irrallaan vasta huomasin pöntössä yläpuolella pieniä reikiä. Uuden putken sisäänajo 632 km..hiljaisempi, parempi kulku ja kulutus tippui n. 0,6 – 0,5 litraa satasella.
    Vanha putki oli ruosteesta tukkeessa.

    #165630

    Tuo kuljin oli seissyt 20 vuotta…kannataa vaihtaa vaikka näyttää hyvälle.

    #165631

    Vaikka ruoste ei tukkisi niin rei’istä vuotava ilma sotkee seokset ja sen myötä tehot voi olla kateissa.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165632

    No ei vuotava pönttö sentään onneksi seoksia sotke, mutta kyllä huomaa selkeän eron hyvinvirtaavan ja tukkoon karstoittuneen putkiston välillä. jos Akaile tarkoitat että pakokaasumittaukseen vaikuttaa, niin kyllä vain, mutta edes uusimmissa sätkissä ei happiarvoja mitata, joten lisäilma pakokaasuissa taitaa jopa vähän parantaa co-arvoja. Vähän niin kuin uudemmissa Royal Enfieldeissä maailma parannetaan juurikin laimentamalla pakokaasuja ilmalla 😯

    #165633

    Mutta jos yrittää pakokaasuhaistelijan lukemien perusteella säätää kaasutinta vireeseen niin vuotava pakari sekoittaa pelin täysin.

    #165634

    @miki wrote:

    No ei vuotava pönttö sentään onneksi seoksia sotke, mutta kyllä huomaa selkeän eron hyvinvirtaavan ja tukkoon karstoittuneen putkiston välillä. jos Akaile tarkoitat että pakokaasumittaukseen vaikuttaa, niin kyllä vain, mutta edes uusimmissa sätkissä ei happiarvoja mitata, joten lisäilma pakokaasuissa taitaa jopa vähän parantaa co-arvoja. Vähän niin kuin uudemmissa Royal Enfieldeissä maailma parannetaan juurikin laimentamalla pakokaasuja ilmalla 😯

    Täysin sama ilmiö kuin jos vaihtaa paremmin virtaavan pakoputkiston, kuten y-putken, niin seos laihenee. Putkiston oma vastapaine vähenee ja ilmaa virtaa systeemin läpi enemmän. Taas toisaalta, jos menee mittarin kanssa säätämään vuotojen kanssa niin seos on aivan liian rikkaalla siinä vaiheessa kun vuodot tukkii ja mittaa uudestaan.
    Karin tapauksessa on saattanut olla niin, että seos on ennestään ollut ihan siinä rajamaastossa, onko se laihalla vai ei ja siihen vuodot päälle..Varsinkin kun kuljin oli seissyt 20v, jonka aikana bensa on “laihentunut”.

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

    #165635

    Viime kesänä vaihdoin poikittaisen pöntön mutta en saanut liitoksia tiiviiksi.
    Eilen otin härkää sarvista ja päätin, että en luovuta ennen kuin putket ovat tiiviitä. Otin uudet klemmarit pois, ne olivatkin vanhoihin verrattuna vähän leveämpiä. Putsasin vanhat klemmarit ja hommasin niihin uudet pultit. Ostin jykevät putkipihdit. Löysättiin poikittaispönttö ja etuputken etupultteja. Pojan ja putkipihtien avustuksella väänneltiin putket niin kohdilleen kuin ne menivät ja kiristettiin asennustahnan kanssa.
    Kone käyntiin ja tahnat lensivät liitoksesta pakokaasun mukana.

    Uusi yritys. Väänneltiin putkia lisää, huomattiin, että poikittaispöntön mutka haittaa taaksepäin menevä putken istuvuutta. Sille ei voitu mitään. Lisää tahnaa ja lujempaa vääntöä. Tällä kertaa lämmitin liitoksia kuumailmapuhaltimella, että asennustahna kovettuisi.
    Kone uudelleen käyntiin ja hop! Nyt toimii! Ei kyllä mikään “heittämällä paikalleen” asennushomma.

    AZL -58, AK350 -67, Morris Minor 1000 -62, Velosolex, Mobylette, Vespa, Pannonia, Excelsior
    Oulu -> Oulunsalo -> Varjakka
    Matti Mikkonen

    #165636

    Noissa pakoputken liitos sovituksissa kun vaihdat poikittaispöntön,, niin joutuu löysäämään jopa lämmönvaihtimen etuliitokset jotta saa lämmönvaihtimen kartioliitokset osumaan poikittaispöntön liitoksiin..
    Syystä että kun ostat uuden poikittaisvaimentajan niin enempi kun todennäköistä on että mitoitus on uudessa kaikkea muuta kun entisen vaimentajan mitoitus..
    En kyllä ole vielä koskaan tarvinnut noin isoja työkaluja noissa pakoputki asennuksissa,, se kun ei välttämättä ole voimalaji..
    Sitten vielä oma lukunsa on ne vaimentimen vaihteistoon kiinnityslipareet,, ne olen jättänyt kiinnittämättä jo viimeiset 25 vuotta..
    Jos liitokset asianmukaisesti hyvin kiinni niin poikittaispönttö pysyy kyllä ilman mitään ongelmaa paikoillaan..
    Eikä sen paino ole aiheuttanut mitään rasitus vammoja lämmönvaihtimiin vaikka onkin niiden painona..
    😉 💡

    Mauno Nurkkala.. Raahe - Piehinki - Ylitornio.
    Lapinjaos Hupimestari.. 🙂

    #165637

    @miki wrote:

    mutta edes uusimmissa sätkissä ei happiarvoja mitata

    5% saa korkeintaan olla ookakkosta kaikissa autoissa mistä päästöt joudutaan mittaamaan. Ei tarvitse kummoinen tsupsutus olla että siitä menee yli… Jo yli kahden prosentin vuodoilla alkaa olla arpapeliä co:n säätäminen.

    #165638

    Ostin uuden poikittaispöntön mallia originaali Citroën-varaosa että sopisi helpommin paikalleen. Yllättäen en ole noin pahasti väärin tehtyä pakoputkea vielä nähnytkään. Pitkään taistelin yksinäni sen kanssa kun ei millään tahtonut asettua liitokset yhteen. Apumiehen kanssa sitä sovitellessa huomasin että kytkinvaijerinkannatuskouru oli hitsattu aivan liian ylös, ja törmää vaihteiston pohjaan. Väänsin sen peltilirpakkeen pois tieltä ja sitten istuikin “heittämällä” kaikki liitokset paikalleen.

    #165639

    Joskus noissa on sellaista vikaa, että putket ovat edestäkatsoen muutaman millin liian levällään. Tämän saattaa saada asettumaan hitsaamalla putkien sisäkaarteiden pintaan pitkän yhtenäisen sauman. Lämmöntuonti vetelee materiaalia sen verran, että putkien välinen etäisyys pienenee. Vastaavasti levitykseen auttaa päinvastainen toimenpide. Mutta tämä vinkiksi vain siinä vaiheessa, että alkaa usko menemään ja pöntön hylkäys mielessä…

    Espoo-Ke-Su
    [B] [color color=blue]Dyane -68, Dyane Super -73, 2cv6 -77, 2cv Super -71, 2cv6 AK XXXL -76 [/color][/B]

Esillä 14 viestiä, 1 - 14 (kaikkiaan 14)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.